Puolustusvoimien entinen komentaja Lindberg tavoittelee ehdokkuutta eduskuntavaaleissa kokoomuksen listalta

Puolustusvoimien entinen komentaja, kenraali evp. Jarmo Lindberg lähtee tavoittelemaan eduskuntavaaliehdokkuutta Helsingin Kokoomuksen listalta. Päätöksen ehdokkuudesta tekee piirikokous maanantaina 28.11.2022.

Petteri Orpo ja Jarmo Lindberg. Kuvaaja: Emmi Syrjäniemi

”Maailma ympärillämme muuttuu tavalla, joka koskettaa myös Suomea ja meitä kaikkia suomalaisia. Pitkän maanpuolustuskokemukseni myötä minulla olisi tässä tilanteessa paljon annettavaa suomalaisten turvallisuuden takaamiseksi, ja eduskunta on se paikka, jossa tätä koskevat päätökset tehdään. Olen kiitollinen siitä, että olen saanut koko työurani tehdä työtä, jolla on tarkoitus. Sellaisena pidän myös kansanedustajan tehtävää mitä suurimmissa määrin”, Lindberg sanoo.

”Olen ollut vuosia eri tehtävissä suunnittelemassa ja toimeenpanemassa valtiojohdon linjaamia toimia, jotka ovat johtaneet Suomen poikkeuksellisen hyvään Nato-valmiuteen ja -yhteensopivuuteen. Oleellista on ymmärtää mitä ja miten Naton kanssa tulee toimia, kun jäsenyys on vahvistettu. Tulevan eduskuntakauden aikana rakennetaan suomalaisen Nato-jäsenyyden sisältö, tavoitteet, vastuut ja velvoitteet – Suomen turvallisuus uudessa maailmanjärjestyksessä”, Lindberg toteaa.

Lindbergin mielestä on luontevaa asettua ehdolle Helsingissä, jossa hän on työskennellyt pisimmän ajan, yli 12 vuotta palvelusurastaan.

”Olen asunut Helsingissä kuudessa paikassa ja pyöräillyt työmatkat ympäri vuoden. Useissa eritasoisissa virkatehtävissä pääkaupungissamme oleva laaja hallintokoneisto on tullut tutuksi käytännön yhteistyössä”, Lindberg jatkaa.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on tyytyväinen Lindbergin päätökseen.

”Tässä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa Jarmo Lindbergin kokemukselle on erityisesti tarvetta. Turvallisuuteen ja maanpuolustukseen liittyvät kysymykset ovat varmasti paljon esillä kevään eduskuntavaaleissa, ja kokoomuksella on tarjota uskottavin kattaus ratkaisuja Suomen turvallisuuden vahvistamiseksi”, Orpo sanoo.

”Tervehdin ilolla Jarmo Lindbergin päätöstä tavoitella Helsingin Kokoomuksen ehdokkuutta kevään eduskuntavaaleissa. Hänen vahva kokemuksensa ja osaamisensa erityisesti turvallisuuteen ja maanpuolustuksen liittyvistä asioista täydentäisi mielestäni erittäin hyvin ehdokaslistaamme. Uskon, että näillä asioilla on myös paljon kysyntää helsinkiläisten äänestäjien keskuudessa”, Helsingin Kokoomuksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki sanoo.

Lisätietoja:

Jarmo Lindberg, p. 040 669 3669, jarmo@jarmolindberg.fi

Tatu Rauhamäki p. 050 521 2907

Petteri Orpo ja Jarmo Lindberg. Kuvaaja: Emmi Syrjäniemi

Häkkänen: Parlamentaarinen työryhmä valmistelemaan Nato-ajan puolustuspolitiikkaa10.10.2022 18:00:00 EEST | Tiedote

Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Antti Häkkänen esittää parlamentaarista työryhmää valmistelemaan puolustuksen pitkän aikavälin tarpeita. Häkkäsen mukaan eduskuntapuolueiden kesken tulisi saada yli vaalikausien ulottuva ymmärrys Nato-jäsenyyden ja uuden turvallisuuspoliittisen aikakauden tuomista tarpeista esimerkiksi puolustuksen määrärahoihin, henkilöstöön ja seuraaviin suurempiin kehittämishankkeisiin. Häkkänen puhui maanantaina Maanpuolustuskurssi ry:n ulko- ja turvallisuuspoliittisessa tilaisuudessa Helsingin yliopiston juhlasalissa.