Purjehtija Tapio Lehtinen matkalle maailman ympäri kaksi kertaa kahden vuoden aikana

Jaa

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race 2018 -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen palaa purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen osallistuu paitsi syyskuussa 2022 starttaavaan uuteen GGR-yksinpurjehduskilpailuun, myös heti seuraavana vuonna käytävään Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Race. Kahteen kertaan kahdessa vuodessa maailman ympäri purjehtiva Lehtinen kisaa ensimmäisen purjehduksen yksin ja seuraavan täydellä 12-hengen miehistöllä. Lehtisen tiimi koostuu pääosin nuorista suomalaisista purjehtijoista, joiden 63-vuotias konkari odottaa kehittyvän Suomen avomeripurjehduksen seuraavaksi voittoisaksi sukupolveksi.

”Galianan miehistönä on upea kokoelma intoa, taitoa, ennakkoluulottomuutta, periksi antamattomuutta ja älyä. Tiimin valinnassa käytettiin toki perinteisiä musteläikkätestejä, mutta avomeriporukkaan päästäkseen tulee läpäistä myös oksennusläikkätestit. Lähes kaikki kärsivät nuorena merikivusta. Osa vain tulee haasteen kanssa paremmin toimeen ja jatkaa ruorin tai vinssin vääntämistä pitkän syljen jälkeen. Meillä on nyt koossa maailmanluokan porukka, jolla uskallan lähteä seitsemän meren valloitukseen", hehkuttaa purjehtija Tapio Lehtinen (keskellä). Kuva: Juhani Niiranen.
”Galianan miehistönä on upea kokoelma intoa, taitoa, ennakkoluulottomuutta, periksi antamattomuutta ja älyä. Tiimin valinnassa käytettiin toki perinteisiä musteläikkätestejä, mutta avomeriporukkaan päästäkseen tulee läpäistä myös oksennusläikkätestit. Lähes kaikki kärsivät nuorena merikivusta. Osa vain tulee haasteen kanssa paremmin toimeen ja jatkaa ruorin tai vinssin vääntämistä pitkän syljen jälkeen. Meillä on nyt koossa maailmanluokan porukka, jolla uskallan lähteä seitsemän meren valloitukseen", hehkuttaa purjehtija Tapio Lehtinen (keskellä). Kuva: Juhani Niiranen.

Golden Globe Race kilpailussa purjehditaan korkeintaan vuoden 1968 teknologiaa edustavilla veneillä yksin maapallon ympäri ilman pysähdyksiä, välitankkauksia ja fyysisiä ihmiskontakteja. Noin 30 0000 merimailin (55 560 km) pituista koitosta pidetään purjehduksista haastavimpana ja sen oli aiemmin suorittanut vain yksi ihminen maailmassa, Sir Robin Knox-Johnston. Lehtinen suoritti koettelemuksen 322 päivän purjehtimisella, sillä hänen vauhtinsa hidastui hänen 36-jalkaisen S/Y Asterian pohjaan tarttuneiden barnakkeleiden, eli hanhenkaulakotiloiden vuoksi. Haasteista huolimatta sisukas suomalaiskapteeni oli lopulta yksi viidestä kisan maaliin selvinneestä purjehtijasta ja hänen suorituksensa nosti Lehtisen kansainvälisten lajilegendojen joukkoon. Hän onkin kuudes ihminen maailmassa, joka on kiertänyt maapallon Kap Hornin kautta pysähtymättä ja ainoastaan sekstantilla navigoiden.

Barnakkelimiehen paluu

Purjehtija Tapio Lehtinen starttaa syyskuussa 2022 uudelle Golden Globe Race -yksinpurjehdukselle paremman pohjamaalin ja entisestään kasvaneen voitontahdon turvin. Palattuaan yksinpurjehdukseltaan keväällä 2023, suuntaa Lehtinen syyskuussa jälleen uudelle matkalle maailman ympäri. Tällä kertaa kyseessä on ensimmäisen täydellä miehistöllä vuonna 1973 purjehditun Whitbread Round the World -kilpailun 50-vuotisjuhlakilpailu. Kilpailu purjehditaan kiertotalouden hengessä, perinteisillä veneillä ja menetelmillä.

”Purjehdin itse ensimmäisen kerran maailman ympäri 23-vuotiaana teekkarina Skopbank of Finland -veneen vahtipäällikkönä vuonna 1981. Nyt haluan tarjota saman ikäisille suomalaispurjehtijoille vastaavan mahdollisuuden astua valtameripurjehduksen maailmaan. Suomalaisen valtameripurjehdusperinteen jatkuminen seuraaville sukupolville on erittäin tärkeää ja sitä ei saa ilman, että lähtee matkalle maailman ympäri”, kertoo purjehtija Tapio Lehtinen.

Keskeisenä teemana Lehtisen tulevissa kilpailuissa on huoli valtamerten ja ilmaston tilasta ja halu tuoda esiin ratkaisuja tilanteen parantamiseksi.

"Huomasin GGR-kilpailussa, että maailman merillä on paljon vähemmän elämää verrattuna ensimmäiseen maailmanympäripurjehdukseeni lähes 40 vuotta sitten. Lintujen ja valaiden määrä on romahtanut. Se on seurausta kalakantojen romahtamisesta, mikä puolestaan johtuu ilmastomuutoksen aiheuttamasta merten happamoitumisesta ja kontrolloimattomasta ryöstökalastuksesta. Itämeren suojelu on tärkeää, mutta emme saa unohtaa valtamerten ongelmia. Ne ovat ilmaston lailla yhteisiä globaaleja haasteita”, muistuttaa Lehtinen.

Nuorissa on purjehduksen tulevaisuus

Tullessaan GGR 2018 -kilpailun maaliin, kuuli Lehtinen suunnitteilla olleesta legendaarisen Whitbread Round the Worldin uusintakilpailusta. Hän ryhtyi heti kartoittamaan mahdollisuuksia löytää kisaan sopiva vene ja onnistui hankkimaan klassisen, Pietarsaaressa vuonna 1970 rakennetun kaksimastoisen Swan 55 -joolin Galianan. Purjehdittuaan veneen vuonna 2019 Suomeen, sai hän yli sata yhteydenottoa kilpailusta kiinnostuneilta purjehtijoilta.

”Valitsin hakemuspapereiden ja muiden testien perusteella 55 purjehtijan aloitusryhmän harjoittelemaan Galianalla. Ryhmä karsiutui matkan varrella ja nyt meillä on jäljellä lopullinen 12 hengen tiimi, jonka kanssa lähdetään suureen seikkailuun. Valintaprosessi oli kivulias, sillä innokkaiden purjehtijoiden kanssa on ollut upeaa harjoitella ja myös rannalle jääneistä ehti tulla hyviä ystäviäni”, kertoo Lehtinen ja jatkaa: "Olen yrittänyt helpottaa karsinnan aiheuttamaa yhteistä tuskaamme suosittelemalla muihin veneisiin niitä, jotka eivät lopulliseen Galiana-tiimiin mahtuneet. Parilla onkin jo lentoliput hankittuna testipurjehduksille muilla OGR-kisaan lähtevillä veneillä."

Galianan ja sen kisamiehistön tulee olla valmiina Lehtisen startatessa yksinpurjehduskilpailuun ensi syyskuussa. Maaliintulon jälkeen, keväällä 2023, on vain neljä kuukautta aikaa seuraavan kilpailun starttiin. Silloin ei ole enää aikaa rakentaa venettä tai valita tiimiä, vaan huomio keskitetään seuraavaan maailmanympärimatkaan valmistautumiseen ja tiimityön hienosäätöön.

Laiva on lastattu kokemuksella ja nuorella innolla

Lehtisen Ocean Globe Race -kisatiimiin kuuluu hänen lisäkseen kaksi ”luottopakkiaikuista", kuten hän tituleeraa veneen varakapteenia Ville Norraa, 49 ja Pia Grönblomia, 48.

"Ville Norra on erinomaisen monitaitoinen ja kokenut purjehtija ja merimies, ja Pia Grönblom puolestaan kokenut nuorisopurjehduksen edistäjä. Hän on myös terveydenhoitaja ja työsuojeluasiantuntija, mikä luo tiimille turvaa", Lehtinen toteaa.

Galianan tiimin kuopukset ovat abiturientit Kaisla Jacoby, 18, Viivi Moisio, 19 ja koneteekkari Aaro Immonen, 20. Mauri de Meulder, 24, on Helsingin yliopistossa ympäristö- ja luonnonvaraekonomiaa opiskeleva meripartiolainen. Anton Eklund, 24, opiskelee automaatiota ja robotiikkaa Aalto-yliopistossa. Hän on tiimin kokenein kilpapurjehtija ja voitti ESF:n joukkueessa tällä kaudella Euroopan seuraliigan mestaruuden. Alexander von Flittner on 25-vuotias tradenomi ja purjeentekijä, joka työskentelee kumpaankin Lehtisen veneeseen purjeet tekevällä WB-Sailsilla. Elia Koski, 25, on kauppatieteiden kandidaatti ja työskentelee veneilyn jakamistalouden startup-yhtiö Skipperissä. Kittilästä kotoisin oleva Juho Sattanen, 26, opiskelee ensihoitajaksi Turussa. Hän vaihtoi hiljattain alppikilpahiihdosta valtameripurjehdukseen purjehtimalla Tyynen valtameren yli. Lassi Liimatainen, 27, on rakennustekniikan kandidaatti Aalto-yliopistosta. Hänellä on pitkä meripartiokokemus ja lisäksi kokemusta sekä purjelaivalta että pitkiltä avomeripurjehduksilta. Mikko Hongell, 32, on merivartija ja lennonjohtaja Turusta. Hänellä on meripartiotausta ja pitkä kokemus avomerikilpapurjehduksesta. Hongell vastaa Galianan turvallisuusvarusteista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy
+358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Tapio Lehtinen, purjehtija
+358 (0) 400 495 678, tapio.a.lehtinen@gmail.com

Kuvat

”Galianan miehistönä on upea kokoelma intoa, taitoa, ennakkoluulottomuutta, periksi antamattomuutta ja älyä. Tiimin valinnassa käytettiin toki perinteisiä musteläikkätestejä, mutta avomeriporukkaan päästäkseen tulee läpäistä myös oksennusläikkätestit. Lähes kaikki kärsivät nuorena merikivusta. Osa vain tulee haasteen kanssa paremmin toimeen ja jatkaa ruorin tai vinssin vääntämistä pitkän syljen jälkeen. Meillä on nyt koossa maailmanluokan porukka, jolla uskallan lähteä seitsemän meren valloitukseen", hehkuttaa purjehtija Tapio Lehtinen (keskellä). Kuva: Juhani Niiranen.
”Galianan miehistönä on upea kokoelma intoa, taitoa, ennakkoluulottomuutta, periksi antamattomuutta ja älyä. Tiimin valinnassa käytettiin toki perinteisiä musteläikkätestejä, mutta avomeriporukkaan päästäkseen tulee läpäistä myös oksennusläikkätestit. Lähes kaikki kärsivät nuorena merikivusta. Osa vain tulee haasteen kanssa paremmin toimeen ja jatkaa ruorin tai vinssin vääntämistä pitkän syljen jälkeen. Meillä on nyt koossa maailmanluokan porukka, jolla uskallan lähteä seitsemän meren valloitukseen", hehkuttaa purjehtija Tapio Lehtinen (keskellä). Kuva: Juhani Niiranen.
Lataa
S/Y Galiana on yhdysvaltalaisen Sparkman & Stephens -veneensuunnittelutoimiston suunnittelema kaksimastoinen, Pietarsaaressa vuonna 1970 rakennettu Swan 55 -jooli. Kuva: Galiana
S/Y Galiana on yhdysvaltalaisen Sparkman & Stephens -veneensuunnittelutoimiston suunnittelema kaksimastoinen, Pietarsaaressa vuonna 1970 rakennettu Swan 55 -jooli. Kuva: Galiana
Lataa
S/Y Galiana on yhdysvaltalaisen Sparkman & Stephens -veneensuunnittelutoimiston suunnittelema kaksimastoinen, Pietarsaaressa vuonna 1970 rakennettu Swan 55 -jooli. Kuva: Galiana
S/Y Galiana on yhdysvaltalaisen Sparkman & Stephens -veneensuunnittelutoimiston suunnittelema kaksimastoinen, Pietarsaaressa vuonna 1970 rakennettu Swan 55 -jooli. Kuva: Galiana
Lataa
Tapio Lehtinen, omakuva.
Tapio Lehtinen, omakuva.
Lataa
Kuva eteläiseltä Atlannilta Brasilian edustalta: "Doradopariskunta, jonka valtavankokoisen uroksen nimesin Virtaseksi, piti minulle Rio de Janeiron lähistöllä seuraa parin viikon ajan", kertoo Tapio Lehtinen.
Kuva eteläiseltä Atlannilta Brasilian edustalta: "Doradopariskunta, jonka valtavankokoisen uroksen nimesin Virtaseksi, piti minulle Rio de Janeiron lähistöllä seuraa parin viikon ajan", kertoo Tapio Lehtinen.
Lataa
Merenkäynti Cap Hornissa on niin kovaa, että jopa ulappakeijut hakivat suojaa Lehtisen purjeveneestä. Kuva: Tapio Lehtinen
Merenkäynti Cap Hornissa on niin kovaa, että jopa ulappakeijut hakivat suojaa Lehtisen purjeveneestä. Kuva: Tapio Lehtinen
Lataa
Vuoden 2018 Golden Globe Race -purjehduskilpailussa Tapio Lehtisen matkantekoa hidastivat purjevene Asterian pohjaan kiinnittyneet hanhenkaulakotilot. Koska kilpailu purjehditaan maailman ympäri pysähtymättä, ei Lehtisellä ollut mahdollisuutta puhdistaa veneensä pohjaa matkan aikana. Kuva: Samuel Sorainen
Vuoden 2018 Golden Globe Race -purjehduskilpailussa Tapio Lehtisen matkantekoa hidastivat purjevene Asterian pohjaan kiinnittyneet hanhenkaulakotilot. Koska kilpailu purjehditaan maailman ympäri pysähtymättä, ei Lehtisellä ollut mahdollisuutta puhdistaa veneensä pohjaa matkan aikana. Kuva: Samuel Sorainen
Lataa
Golden Globe Race -yksinpurjehduskisan Tapio Lehtinen purjehtii S/Y Asterialla. Se on yhdysvaltalaisen veneensuunnittelutoimisto Sparkman & Stephensin suunnittelema, Italian Livornossa vuonna 1965 rakennettu Gaia 36.
Golden Globe Race -yksinpurjehduskisan Tapio Lehtinen purjehtii S/Y Asterialla. Se on yhdysvaltalaisen veneensuunnittelutoimisto Sparkman & Stephensin suunnittelema, Italian Livornossa vuonna 1965 rakennettu Gaia 36.
Lataa
Tapio Lehtinen
Tapio Lehtinen
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Wolfcom
Wolfcom
Tehtaankatu 40 B
00150 Helsinki

+358400579653http://www.wolfcom.fi/

Viestintätoimisto Wolfcom Boutique PR- and Communications, Helsinki, Finland

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Wolfcom

Tallinnan joulutori hehkuu tunnelmaa tammikuuhun saakka7.12.2021 11:43:45 EET | Tiedote

Koronaviruksen leviäminen Virossa on kääntynyt laskuun tiukennettujen koronarajoitusten, eli rokotustodistuksen laajan käytön myötä. Suomesta Viroon pääsevät ilman maahantuloilmoitusta edelleen ne matkailijat, joilla on todistus täydestä rokotussarjasta tai hiljattain sairastetusta taudista. Koronatilanteen käännyttyä paremmaksi, avautui Tallinnaan taas perinteinen, Euroopan kauneimmaksi toissa vuonna nimetty joulutori. Tallinnan joulutorilla on pitkät perinteet, sillä perimätiedon mukaan 580 vuotta sitten, jouluna 1441, Tallinnan Raatihuoneentorille pystytettiin ensimmäistä kertaa joulukuusi. Kaunis tapa on sieltä levinnyt ympäri maailman, ja joulukuusesta on tullut tärkeä osa eri kansojen jouluperinteitä. Kuusen koristeluun on tänä vuonna käytetty 300 kultapalloa ja yli 3 kilometriä jouluvalonauhoja.

Mikroliikkuvuuden palveluksi konseptoinut suomalaisyhtiö sai 20 miljoonan euron rahoituspaketin2.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Sähköisen mikroliikkuvuuden nopeasti kansainvälistyväksi palvelutuotteeksi konseptoinut suomalainen Augment Mobility Oy on saanut 20 miljoonan euron rahoituspaketin toimintansa laajennukseen ja tuotekehitykseen. Rahoituksesta 15 miljoonaa on ruotsalaisen Collector Bankin myöntämää kasvurahoituslainaa ja 5 miljoonaa yhtiön kasvattamaa omaa pääomaa. Rahoituksen avulla Augment tulee ensi vuoden aikana viisinkertaistamaan sähköpotkulautalaivastonsa ja asiakasmääränsä.

Suomalainen helikopteriyhtiö kasvattaa kalustoaan huippuluokan koptereilla25.11.2021 09:01:01 EET | Tiedote

Liike- ja tilauslennoilleen lentävän lähdön saanut Helsinki Citycopter kasvattaa laivastoaan kahdella uudella huippuluokan helikopterilla. Helikopteriyhtiö on tilannut itselleen yhden edustusluokan Airbus ACH130 -kopterin ja vuokraa käyttöönsä toisen samanlaisen. Liikelentoalan edistyksellisimpiin kuuluvat helikopterit luovutetaan Helsinki Citycopterille keväällä ja niillä ryhdytään operoimaan Suomessa kesäkaudella 2022.

Kutsu matkailumedialle: Löydä Viro, Visit Estonia -etäpressi tiistaina 16.11. kl 11.0012.11.2021 15:00:32 EET | Kutsu

Tervetuloa Visit Estonian järjestämään online-infotilaisuuteen tiistaina 16.11. kello 11.00–11.45. Tilaisuudessa käydään läpi Viron matkailualan uutisia ja kuulumisia yleisesti sekä esitellään myös uunituore White Guide 2022 -ravintolalistaus. Tilaisuuden sisältö auttaa medioita suunnittelemaan talven, kevään ja ensi kesän Viro-aiheisia matkailusisältöjään.

Augement vauhdittaa HJK:n matkaa sähköpotkulaudoilla29.10.2021 15:18:45 EEST | Tiedote

HJK ja suomalainen, mikroliikkuvuuden palveluksi konseptoinut Augment ovat solmineet kaksivuotisen yhteistyösopimuksen. Yhteistyön myötä Helsingin jalkapalloklubin edustusjoukkue ottaa käyttöönsä Augmentin henkilökohtaiset sähköskuutit ja joukkue tähtipelaajineen tulee näkymään Augementin kotimaisessa ja kansainvälisessä markkinointiviestinnässä. Sähköskuuteilla helpotetaan pelaajien turvallista ja ketterää liikkumista kodin, työpaikan ja harrastusten välillä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme