Purppuranpunainen väri muistuttaa huumeiden myrkytyskuolemista

Suomessa kuoli 234 henkilöä huumeisiin vuonna 2019. Tämä on enemmän kuin esimerkiksi tieliikenteessä kuolleiden määrä. Huumekuolemat ovat olleet kasvussa usean vuoden ajan. Merkittävä osa kuolleista oli alle 30-vuotiaita.

Ehkäisevän päihdetyön järjestöt ovat huolissaan huumekuolemien määrän kasvusta ja haluavat osallistua kansainväliseen teemapäivään ottamalla käyttöön Overdose Awareness -kampanjassa käytetyn purppuranpunaisen värin viestinnässään. Väri symboloi tietoisuutta huumemyrkytyskuolemista. Tämän lisäksi julkaistaan verkkosivu, johon kootaan riskitietoa huumeista, ensiapuohjeita yliannostuksiin, kuvauksia joukkotapahtumissa tehtävästä työstä sekä myrkytyskuolemiin liittyviä yhteiskunnallisia teemoja ja keskusteluja. Tällä tavalla järjestöt haluavat saattaa tietoisuuteen työtään yliannostuskuolemien ehkäisyn parissa.

– Järjestöillä on tärkeä rooli huumekuolemien ehkäisyssä. He kohtaavat huumeita käyttäviä ihmisiä kaduilla, festivaaleilla ja muissa juhlimistilanteissa sekä ihmisten kodeissa – siellä, missä kuolemia voitaisiin ehkäistä. Myös tieto erilaisista uusista trendeistä ja riskeistä tulee usein nopeasti järjestöjen työntekijöiden tietoon, toteaa Irti Huumeista ry:n toiminnanjohtaja Mirka Vainikka.

Vainikka toimii puheenjohtajana Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston (EPT-verkosto) huumetyöryhmässä, joka on kampanjan takana.

Verkostoon kuuluvan Youth Against Drugs ry:n toiminnanjohtajan Janne Paanasen mukaan hyvä tavoite olisi nolla kuolemaa, aivan kuten liikenteessä.

– Varsinkin nuoria tulisi auttaa ja tukea. On huolestuttavaa, että enemmän kuin kaksi kolmesta huumekuolemasta tapahtuu alle 40-vuotiaana. Huumekuolemien ehkäisyssä ei riitä, että kerromme päihteiden käytön haitallisuudesta. Meidän tulee myös kertoa, miten toimia vaaratilanteissa ja miten voi välttää käytöstä aiheutuvia pahimpia riskejä.

Mirka Vainikka, toiminnanjohtaja, Irti Huumeista ry
mirka.vainikka@irtihuumeista.fi

Janne Paananen, toiminnanjohtaja, Youth Against Drugs ry
janne.paananen@yad.fi

Prevent Overdose, Save Lives

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 58 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Miten tukea nuoria? Nuoret voivat pääosin hyvin, mutta ahdistuneisuus ja yksinäisyys on lisääntynyt20.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote