Purrfulness ja yhdeksän tassunaskelta tietoiseen läsnäoloon

Miten paljon opittavaa meillä onkaan kissoilta, noilta kiireettömän läsnäolon mestareilta? Eeva-Liisa Kauhasen kirjoittama Purrfulness — kissamainen mindfulness: Yhdeksän tassunaskelta tietoiseen läsnäoloon ammentaa kissojen mystisestä ja majesteettisesta luonteesta.

kuva: Charlotta Maury

Purrfulness (Viisas Elämä) johdattaa lukijan kissamaisen kevein tassunaskelin mindfulnessin maailmaan, tarjoten runsaasti tietoa myös kissan aisti- ja tunnemaailmasta. Se on mainio matkaopas sekä kissallisille että kissattomille mindfulness-aloittelijoille, mutta myös aiheeseen jo perehtyneille tietoisuuden tutkijoille.

Kissan yhdeksän hengen myytin mukaisesti kirjassa on yhdeksän kissamaista meditaation osa-aluetta. Ne sisältävät lukuisia vinkkejä niin pieniin pysähtymishetkiin kuin pidempiin harjoituksiin, aina hengityksestä tunteiden tuntemiseen. Yhdeksän tassunaskeleen polulla kohtaat sisäisen kissasi ja opit miten syventää yhteyttä omaan lemmikkiisi, luontoon ja itseesi.

Kissojen rauhoittava olemus on huomattu myös terapiatyössä. Kissa antaa mielellään surulliselle tai sairaalle ihmiselle tassuterapiaa. Mirrien läsnäolosta on apua myös fyysisten sairauksien hoidossa. Missourin Yliopiston eläinlääketieteen professori Leslie A. Lyonsin mukaan kissan kehräyksen matalataajuisen äänen (25-150 Hz) on todettu lisäävän luun tiheyttä ja nopeuttavan luuvaurioiden paranemista. Myös muut tutkimustahot ovat raportoineet kissan kehräyksen parantavasta voimasta.

Eeva-Liisa Kauhanen on kauppatieteiden maisteri ja mindfulness-ohjaaja. Hän on kirjoittanut paljon eläinten ja ihmisten välisestä ystävyydestä ja eläimen läheisyyden ihmistä rauhoittavasta vaikutuksesta. Mindfulness-ohjaajana toimivan ja Purrfulness- verkkovalmennusta vetävän Kauhasen elämään ovat aina kuuluneet luonto ja eläimet, joista kissat ovat vallanneet paikan hänen mindfulness-mentoreinaan.

Arvostelukappaleet:

kuva: Charlotta Maury
kansi: Jaana Virronen

Terveesti tasapainossa13.1.2021 08:46:19 EETTiedote

Uutuuskirja Terveesti tasapainossa on psykologi Satu Lähteenkorvan käytännönläheinen kannanotto ihmisen epätasapainoon ja väsymykseen tässä ajassa. Yksilökeskeisyyden aikakausi on opettanut meille yksinpärjäämisen ihanteen ja sairastuttavan elämäntavan, joka on vihdoin alkanut murentua. On aika oppia tunnistamaan psykologiset ja fyysiset hälytyskellomme sekä itseemme kohdistuvat vaatimukset, jotta voimme tukea hyvinvointiamme ja estää uupumisen.

Kurkistus huippuvalmentajan pään sisälle9.12.2020 11:30:57 EETTiedote

Ilkka Koppelomäki on erittäin suosittu itsensä johtamisen valmentaja, kirjoittaja ja Uskalla innostua -yrityksen perustaja, joka on auttanut ihmisiä voimaan paremmin jo yli 10 vuoden ajan. Hänen uusin teoksensa Saa mitä haluat – Elämäsi kirja on jatkoa suursuosion saavuttaneelle Saa mitä haluat -oppaalle. Tämä arjen suunnittelukirja auttaa toteuttamaan tavoitteet ja pysäyttää tarkastelemaan sitä, mitä elämältä oikeasti haluaa ja miten siitä voi tehdä mielekästä. Se näyttää, miten huippuvalmentaja suunnittelee oman elämänsä ja miten se on meille kaikille mahdollista.