Puukauppa käy hyvään tahtiin – aktiivinen ja oikea-aikainen metsänhoito on paras tae metsien hyvälle kasvulle ja hiilensidonnalle

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat alkuvuodesta puuta yksityismetsistä edellisvuoden tapaan.

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-maaliskuussa puuta yksityismetsistä 8,9 miljoonaa kuutiota, mikä on saman verran kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Puukaupan reipas alku osoittaa, että puulla on hyvä kysyntä. Alkuvuonna kysyntää on erityisesti kelirikkoaikana korjattavista kohteista.

Kuitupuun ostomäärä, 5 miljoonaa kuutiota, oli 5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden tammi-maaliskuussa. Tukkien ostomäärä oli 3,6 miljoonaa kuutiota, mikä on 6 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana.

Kuusitukin kantohinta oli samoissa lukemissa kuin vuosi sitten, mäntytukin prosentin alempi ja koivutukin prosentin korkeampi. Kuusi- ja koivukuitupuun kantohinta on noussut 6 prosenttia ja mäntykuidun 4 prosenttia viime vuodesta.

Maaliskuussa mänty- ja kuusitukista maksettiin keskimäärin 58–60 euroa kuutiolta, mutta hinta vaihteli alueittain ja hakkuutavoittain 37 ja 62 euron välillä. Koivutukin keskihinta oli 44 euroa kuutiolta ja vaihteli 33 ja 51 euron välillä. Kuitupuiden keskikantohinta oli 17–19 euroa kuutiolta ja hinta vaihteli 12 ja 23 euron välillä.

Kantohintojen vaihteluun on useita syitä. Hintatasoon vaikuttavat muun muassa korjattavan puuston kokonaismäärä, puun laatu, runkojen koko, hakkuutapa, metsä- ja kaukokuljetusmatka, maasto sekä korjuuajankohta ja -olosuhteet. Tämän vuoksi puun hinta saattaa vaihdella merkittävästi jopa vierekkäisillä metsäkohteilla.

Metsien elinvoimaisuuteen ja kasvuun on panostettava

Terveet ja hyväkasvuiset metsät sitovat hiiltä parhaiten ja ovat vastustuskykyisimpiä metsätuhoille. Jotta metsien hyvä kasvu ja kehitys saadaan jatkumaan myös tulevaisuudessa, on metsien hoitoon panostettava entistä enemmän.

– Oikea-aikaiset uudistamis- ja hoitotoimenpiteet sekä jalostetun metsänviljelyaineiston hyödyntäminen ovat avainasemassa, toteaa Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Karoliina Niemi, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 050 567 9093
Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 040 729 3678

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Hallitusohjelma heikentämässä metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä Suomessa3.6.2019 12:33:20 EESTTiedote

Syntymässä oleva hallitus näyttää tänään julkistetulla ohjelmallaan kääntävän suomalaisen metsäteollisuuden kustannukset nousuun. Tämä heikentää teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä ja katkaisee kahden edellisen hallituksen päätösten toimintaympäristöä vahvistaneen kehityksen. Hallitusohjelman metsälinjaukset ovat maltillisia, mutta aikaistettu hiilineutraalisuustavoite voi uhata ilmastomyönteisiä tuotteita valmistavan metsäteollisuuden näkymää tulevaan.

Jatkuva oppiminen on elintärkeä asia yrityksille2.5.2019 15:06:40 EESTTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään julkaissut jatkuvan oppimisen väliraportin. Neljän ministeriön yhteinen työryhmä ehdottaa kansallisen jatkuvan oppimisen uudistusta. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Työryhmä ei tee ehdotusta jatkuvan oppimisen rahoitusmallista, mutta se tarkastelee väliraportissaan erilaisia rahoituksen kehittämisen lähestymistapoja. Työryhmän väliraportti ei ole yksimielinen.