Puunpoltosta syntyy enemmän hiukkaspäästöjä kuin autoliikenteestä – Omilla tulisijan käyttötavoilla voi vähentää päästöjä

HSY:n tekemän arvion mukaan pääkaupunkiseudun polttoperäisistä hiukkaspäästöistä reilu kolmannes johtuu puunpoltosta ja noin neljäsosa autojen pakokaasuista. Suurimmat päästöt esiintyvät vanhoilla ja tiiviisti rakennetuilla pientaloalueilla.

Päästöjen kannalta puulajilla ei ole väliä vaan tärkeintä on se, että polttopuu on kuivaa.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja TTS Työtehoseura toteuttivat keväällä 2019 kyselytutkimuksen pääkaupunkiseudun pientaloasukkaiden tulisijojen käytöstä. Tulosten perusteella HSY laski puunpoltosta aiheutuvat päästöt pääkaupunkiseudulla.

- Arviomme mukaan pääkaupunkiseudun polttoperäisistä hiukkaspäästöistä 33 prosenttia syntyy kotitalouksien puunpoltosta. Autojen pakokaasujen osuus on 26 prosenttia. Energiantuotannosta syntyy hiukkaspäästöjä eniten eli 38 prosenttia, mutta näillä päästöillä on vain pieni merkitys hengitysilman laatuun, sillä päästöt purkautuvat korkeista piipuista ja pääsevät laimenevaan yläilmoissa, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Maria Myllynen.

Polttotavalla ja tulisijatyypillä on suuri merkitys päästöihin

Useimmat pääkaupunkiseudun asukkaat polttavat puuta joko varaavassa takassa tai puusaunassa. Tulisijan käyttö aiheuttaa aina savuja eli päästöjä ilmaan. Erityisesti roskien tai kostean puun polttaminen saa savupiipusta tupruamaan ilmaan runsaasti hiukkasia. Hiukkaspäästöt ovat haitallisia ihmisen terveydelle ja ne vähentävät myös viihtyisyyttä. Jokainen voi kuitenkin vaikuttaa siihen, kuinka puhtaasti puut omassa tulisijassa palavat.

- Puun käyttömäärä, poltettavan puun kosteus, tulisijatyyppi ja tulisijan ikä sekä polttotavat vaikuttavat päästöihin. Pääsääntöisesti uudemmat tulisijat ovat vähäpäästöisempiä kuin vanhemmat. Tärkeää on polttaa vain kuivaa puuta eikä lainkaan roskia kuten maitotölkkejä, Myllynen sanoo.

Pienennä päästöjä sytyttämällä tulisija oikein

Kannattaa tarkistaa aina oman tulisijan käyttöohjeesta, miten tulisijaa käytetään oikein. Jos käyttöohjetta ei löydy, tässä parhaat vinkit takan sytyttämiseen:

• Tuo puut sisälle 1–2 vuorokautta ennen polttamista.
  • Kierrätä roskat. Älä polta niitä tulisijassasi.
  • Puhdista tulipesä tuhkasta, ja tyhjennä tuhkaluukku.
  • Avaa savupelti. Voit avata myös ikkunaa.
  • Polta vain kuivaa puuta. Kuivat klapit helähtävät yhteen lyödessä.
  • Lado puut väljästi tulipesään. Jätä reunoille tilaa, jotta ilma pääsee kiertämään.
  • Täytä tulisija korkeintaan puolilleen. Lado isommat klapit alle ja pienemmät päälle.
  • Avaa tulisijan ilmanottoaukot.
  • Sytytä puut päältä tai yläosasta. Hyviä sytykkeitä ovat tuohi, lastut ja puupohjaiset sytytyspalat.
  • Kun puut palavat kunnolla, pienennä arinan alta tulevan ilman määrää.
  • Lisää toinen pesällinen hiilloksen päälle niin, että puut syttyvät kunnolla ja nopeasti.
  • Katso lisää vinkkejä osoitteesta poltapuhtaasti.fi.

Asukkaille tarjolla ilmaista puunpolttoneuvontaa 25.11.2020

Keskiviikkona 25.11.2010 kello 17.30–19.30 järjestettävä Polta puuta puhtaammin -webinaari tarjoaa käytännön opastusta puunpolttoon kaikille kiinnostuneille. Tilaisuudessa kerrotaan, mikä on helpoin tapa aloittaa puiden poltto omassa tulisijassa, miten puita lisätään ja millä tavoin lämmityskerta lopetetaan. Tulisijan käyttöön opastaa Warma-Uunit Oy:n toimitusjohtaja Vesa Salminen. Osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä myös muille mukana oleville puunpolton ja ilmanlaadun asiantuntijoille. Tilaisuuden järjestää EAKR-rahoitteinen Kuivaa asiaa -hanke, jossa ovat mukana TTS, HSY ja Turun kaupunki. Teamsin kautta järjestettävään webinaariin voi ilmoittautua osoitteessa poltapuhtaasti.fi viimeistään 22.11.2020.

Kiertotalous ja huoltovarmuus HSY:n toiminnan kehittämisen pääkohteina13.11.2020 10:32:37 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi kokouksessaan 13.11.2020 muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2021 - 2023 sekä vesi- ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Suunnitelman tavoitteiden pohjana ovat strategiset päämäärät ympäristövastuun ja resurssitehokkuuden edelläkävijä, korkea toimintavarmuus, sujuvat palvelut ja vakaa talous. Toimintaa ohjaa vahvasti myös HSY:n vastuullisuussitoumukset.

KTM Jouni Peltomaa HSY:n tulosaluejohtajaksi13.11.2020 10:31:34 EETTiedote

Kauppatieteiden maisteri Jouni Peltomaa on valittu vakituiseen virkaan Helsingin seudun ympäristöpalvelujen tukipalvelujen tulosaluejohtajaksi 1.1.2021 alkaen. Tukipalvelut tuottaa sisäisiä palveluja koko HSY:n organisaatiolle ja vastaa HSY:n hankintatoimesta, vesihuollon varastoista, tietohallinnosta ja digitalisaatiosta sekä kiinteistö- ja ajoneuvopalveluista. Jouni Peltomaalla on usean vuoden kokemus tukipalvelujen johtamisesta ja kehittämisestä kuntayhtymässä. Hän on toiminut johtajatehtävissä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymässä vuodesta 2014 lähtien ja tätä ennen Mehiläinen Oy:ssä. Virkaa halki yhteensä 43 hakijaa. Lisätietoja toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

HSY:n hallituksen ja yhtymäkokouksen päätökset 13.11.202013.11.2020 10:29:30 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Långmossenin hankesuunnitelman, talousarviolainan ottamisen ja valita tukipalvelujen tulosaluejohtajan virkaan Kauppatieteiden maisteri Jouni Peltomaan. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä aiesopimuksen koskien Suvisaariston vesiosuuskunnan liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa sekä Kruunusillat -raitiotiehankkeen tilaajan ja YKT-osapuolten yhteistyösopimuksen. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - jätevesi-, sadevesi- ja sekaviemäriverkon painehuuhtelut sekä kaivantojen kuivanapidot tilataan Delete Finland Oy:ltä (kaksi osaa), Lassila & Tikanoja Oyj:ltä (kaksi osaa) ja Eerola-Yhtiöt Oy:ltä - putkistojen kuntotutkimuspalvelut tilataan Delete Finland Oy:ltä ja Eerola-Yhtiöt Oy:ltä sekä Lassila & Tikanoja Oyj:ltä - paineimuautopalvelut jätteenkäsittelykeskuksissa ja veden- sekä jätevedenpuhdistuslaitoksilla tilataan Delete Finland Oy:ltä - piha-alueiden kone- ja kunnossapitotyöt Kivikon jätepalvelukes