Puusta pitkälle – Arkkitehtiopiskelijat suunnittelivat puusta asuntoja opiskelijatovereilleen

Puusta Pitkälle -julkaisu esittelee puurakenteisen opiskelija-asumisen ideakilpailun, joka järjestettiin Tampereella, Oulussa ja Aalto-yliopistolla vuosina 2019-2020. Kilpailun toteuttamisessa olivat mukana myös paikalliset opiskelija-asuntosäätiöt ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA. Julkaisu on vapaasti luettavissa ja ladattavissa täältä.

Julkaisussa esitellään kolmen eri korkeakoulun voittoisat suunnitelmat. Lisäksi jutuissa vieraillaan Kuhmossa puuelementtitehtaalla ja selvitetään, miksi juuri opiskelija-asuntosäätiöt ovat puurakentamisen suunnannäyttäjiä: Esimerkiksi Suomen kaksi korkeinta puukerrostaloa ovat opiskelija-asuntokäytössä. Tampereen ideakilpailun voittanut suunnitelma on puolestaan jo valmisteilla.

- Opiskelija-asuminen on puurakentamisen luonteva edelläkävijä. Opiskelijat arvostavat ekologisuutta ja puurakentaminen on yksi keino, jolla opiskelija-asuntoyhteisöt voivat tarjota ympäristöystävällistä asumista, SOA ry:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu toteaa.

- Arkkitehtikilpailu, jossa opiskelijat suunnittelevat opiskelijoille puusta oli puurakentamisen edistämisohjelman kannalta erittäin kiinnostava. Puun käyttö rakentamisessa on mihin arkkitehtiopiskelijat haluavat perehtyä ja siihen kilpailut ovat hyvä keino. Samalla tietoisuus kestävästä rakentamisesta lisääntyy. Tarvitsemme tulevaisuudessa puuta tuntevia suunnittelijoita enemmän ja enemmän eli töitä on tiedossa, ohjelmapäällikkö Petri Heino ympäristöministeriöstä sanoo.

Julkaisun toteuttivat yhteistyössä ympäristöministeriö, Suomen opiskelija-asunnot SOA ry ja Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön innovaatioalusta CoreLab. Journalistisesta sisällöstä vastasivat Tampereen yliopiston journalistiikan opiskelijat Minttu Kokko ja Tinja Hokkanen.

Ohjelmapäällikkö Petri Heino, ympäristöministeriö
+358 295 250 203