Puustellin kylpyhuonekalusteisiin vedenkestävä biokomposiitti

Puustelli on kehittänyt kylpyhuonekalusteiden kosteusongelmien poistamiseksi ainutlaatuisen kalustejärjestelmän. Kalusterungoissa on kehärakenne, joka valmistetaan ruiskuvalumenetelmällä biokomposiitista. Biokomposiitti on polypropeenin ja sellukuidun yhdistelmä, joka on vedenkestävä, myrkytön, ekologinen, muuntautuva ja kestävä materiaali. Suomalaisen innovaation tuotekehitys ja valmistus on sataprosenttisesti Suomessa. Keittiökalusteisiin soveltuva kalustejärjestelmä on ollut tuotannossa jo vuodesta 2013 lähtien Puustellin Miinus-keittiöissä. Vuonna 2018 Puustellin keksinnölle myönnettiin eurooppapatentti.

Puustelli Miinus -rakennekuva

Vedenkestävä materiaali

Kylpyhuonekalusteiden yleisimpänä runkomateriaalina on MDF- tai lastulevy, joista molemmat kestävät kosteutta huonosti. Puustellin kylpyhuonerungon materiaalina oleva biokomposiittikehä kestää vettä sataprosenttisesti. Takuuaika on 30 vuotta.

Vähäpäästöinen kokonaisuus

Yleisesti käytössä olevien kylpyhuonerunkojen levymateriaaleissa on lisäksi formaldehydiä. Huoneilmaan päätyessään se on terveydelle haitallista. Kosteuden vaikutuksesta pienikin vaurio kalusteen levyrakenteessa moninkertaistaa haitat. Puustellin biokomposiittikehässä formaldehydipitoisuus on pyöreät 0%. Materiaali on lisäksi antistaattinen, eikä kerää pölyä.

Ekologinen ratkaisu

Tavallisesta kalustelevystä valmistettua runkoa ei voida kosteusvaurioiden ilmetessä myöskään korjata, vaan se pitää hävittää ja vaihtaa uuteen. Puustellin biokomposiittikehä sen sijaan on sataprosenttisesti uudelleen käytettävä ja kierrätettävä materiaali. Puustellin biokomposiittikehän valmistuksen yhteydessä mahdollinen raaka-ainehukka voidaan käyttää kierrätettävyytensä ansiosta tehokkaasti uudelleen.

Puustellin biorunko muuntautuu

Toisin kuin perinteiset runkomateriaalit, Puustellin biorunko ei muutoksista tai siirroista väsy. Rungon mittatarkkuus on täsmällinen ja sen varustelua tai ulkonäköön vaikuttavia materiaaleja voidaan haluttaessa vaihtaa lukuisia kertoja, eivätkä ruuvikiinnitykset väsy. Mitoituksia on sekä pieniin että isoihin tiloihin. Rungot voidaan viimeistellä mallistovalintojen myötä eri tavoin. Puustelli on kehittänyt runkoon komposiitista myös design-päätylevyn, jonka pinnassa on hillitty, eri tyyleihin sopiva kuvio. Levyyn on tehty ruiskuvalun yhteydessä pienet kohdistimet, joiden avulla päätylevyn saa ruuvattua täsmällisesti kehässä oleviin valmiisiin reikiin. Biorunkojen allaskaapit on suunniteltu tilankäytöltään tarkoin, putkitukset on huomioitu ja tarvittaessa niihin pääsee myös helposti käsiksi myöhemmin. Pöytäkaappien korkeus on 613 mm ja leveydet vaihtelevat mallistosta riippuen 200 mm ja 1200 mm välillä. Syvyys on vain 370 mm, joten ne mahtuvat pieniinkin tiloihin.

”Kylpyhuonetuotteiden kehitysprosessi oli pitkä ja ajoittain haasteellinenkin, mutta työ kannatti. Keittiökalusteiden myötä vastaavaa kylpyhuoneratkaisua oli osattu jo myös odottaa ja nyt se on tuotannossa”, toteaa Puustelli Group Oy:n toimitusjohtaja Jussi Aine.

Pirjo Leva
johdon sihteeri
tel. +358 10 277 6218
pirjo.leva@puustelli.com

Puustelli Miinus -rakennekuva

Teollisuuskatu 46
29200 Harjavalta

Suomalainen perheyhtiö Puustelli Group Oy kuuluu satavuotiaaseen Harjavalta-konserniin, johon kuuluvat myös Kastelli Group Oy ja Lapti Group Oy. Konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 491 milj. euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Puustelli Group Oy

Puustellis badrumsinventarier tillverkas i vattenbeständig biokomposit19.3.2020 10:05:20 EETTiedote

Puustelli har utvecklat ett unikt möbelsystem för att eliminera fuktproblem med badrumsinventarier. Möblerna har en ramstruktur som framställs genom formsprutning av biokomposit. Biokomposit är en kombination av polypropen och cellulosafiber som är ett material som är vattenbeständigt, giftfritt, ekologiskt, modifierbart och hållbart. Produktutvecklingen är resultatet av en finländsk innovation och tillverkningen sker till hundra procent i Finland. Möbelsystemet lämpar sig för köksinventarier och har varit i produktion sedan 2013 i Puustellis Miinus-kök. År 2018 beviljades Puustellis uppfinning ett europapatent.

Water-resistant biocomposite for Puustelli bathroom fittings19.3.2020 10:05:18 EETPress release

Puustelli has innovated a unique furniture system to eliminate moisture problems in bathroom fittings. The furniture frames feature a structure made of biocomposite by injection moulding. The biocomposite is a mixture of polypropylene and chemical pulp fibre, and is a water-resistant, non-toxic, ecological, modifiable and lasting material. This Finnish product innovation has been developed and is made 100% in Finland. The furniture system, which is suitable for kitchen furniture, has been in production in Puustelli Miinus kitchens since back in 2013. Puustelli was granted a European patent for its invention in 2018.

Puustellin Miinus-keittiöt valittiin uraauurtavaan rakennusprojektiin Ruotsissa28.10.2016 11:18:00 EESTTiedote

Arkkitehtitoimisto Hauschild + Siegel on valinnut uraauurtavaan asuntoprojektiinsa Ruotsin Malmössä keittiötoimittajaksi Puustellin. 55 vuokra-asuntoa ja 31 hotellihuonetta käsittävään rakennukseen toimitetaan Harjavallasta yli 80 Puustelli Miinus -keittiötä. Rakennusprojektin päätavoitteena on rakentaa asuntoja, joissa vähennetään hiilijalanjälkeä ja ympäristökuormitusta.

Ekologinen Puustelli Miinus -keittiö menestyy maailmalla23.3.2016 11:23:00 EETTiedote

Suomalainen, ekologisesti valmistettu Puustelli Miinus -keittiö on Ruotsin ja Viron jälkeen esitelty nyt myös Yhdysvalloissa ja Englannissa. Puustelli Miinus oli helmi-maaliskuun vaihteessa mukana Yhdysvalloissa Minneapolisissa järjestetyillä Home and Garden -messuilla sekä maaliskuussa Lontoossa ekologisen rakentamisen Ecobuild-messuilla. Ekologinen Miinus-keittiö sai erittäin positiivisen vastaanoton molemmilla messuilla. Hyvä vastaanotto vauhdittaa Puustelli Miinus -keittiön myyntiä molemmissa maissa. Puustelli vahvisti asemiaan myös Ruotsissa, kun 14. myymälä avattiin Kungsbackassa.