puut ovat runoja - Kristoffer Albrecht, Taneli Eskola, Ritva Kovalainen, Pentti Sammallahti

31.5.2013-12.1.2014 - puut ovat runoja jotka maa kirjoittaa taivaalle Kahlil Gibran

Neljän valokuvataiteilijan laajasta puuaiheisesta tuotannosta on koottu ennen näkemätön kokoelma tunnetiloiltaan toisiinsa liittyviä teoksia. Kristoffer Albrecht on kuvannut Euroopan syrjäkulmien melankoliaa, Taneli Eskola on erikoistunut dendrologiseen, puutieteelliseen näkökulmaan ja kaupunkeihin. Ritva Kovalaisen puut ovat useimmiten osa kesyttämätöntä metsää. Pentti Sammallahti on kuvannut puita useissa maanosissa ja kulttuureissa.

Puut ovat maisemataiteen keskeisiä elementtejä. Tässä näyttelyssä aihetta lähestytään ”universaalisti”, maisemaan sijoittuvien puuyksilöiden tarinoiden ja tunnelmien kautta. Puut avaavat kaikissa kulttuureissa monimuotoisen tunnekirjon – uskomuksista elämänkulkuun, yksinäisyydestä erilaisten ryhmien jäsentymiseen. Puut ovat eri aikoina maisematilan elementti, mutta myös ihmisen ja elämän symboli. Näyttely on esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 31.5.2013-12.1.2014.

Lisätietoja näyttelystä: Ulla Aartomaa, p. 09-17336 468, Ulla.Aartomaa@fng.fi

Lehdistömateriaali: Eija Pekkanen, p. 09-17336462, Eija.Pekkanen@fng.fi

Lehdistökuvat: http://press.sinebrychoffintaidemuseo.fi/

Pääsy: 10 / 8 euroa, alle 18-v. maksutta

Avoinna:  ti, pe 10‒18  ke, to 10‒20  la, su 11‒17  maanantaisin suljettu

SINEBRYCHOFFIN TAIDEMUSEO

Bulevardi 40, 00120 Helsinki, p. 09 1733 6460, www.sinebrychoffintaidemuseo.fi

Kotimuseon joulu − Juhlakattauksia Bulevardilla30.11.2018 09:08Tiedote

Rembrandtin Lukeva munkki mukaan kansainväliseen tutkimustietokantaan3.9.2018 08:00Tiedote

Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmiin kuuluva Lukeva munkki on ainoa hollantilaisen mestarin Rembrandt Harmensz. van Rijnin (1606–1669) Suomessa oleva maalaus. Teos on liitetty Hollannissa ylläpidettävään tutkimustietokantaan. The Rembrandt Database kokoaa yhteen tiedot Rembrandtin laajasta tuotannosta. Sinebrychoffin taidemuseon teos saa uudenlaista kansainvälistä näkyvyyttä, sillä nyt Rembrandtin tutkijat ja kaikki kiinnostuneet pääsevät vapaasti tutustumaan teosta koskevaan digitaaliseen aineistoon.

Andrea Vaccaron teos Sinebrychoffin taidemuseoon5.6.2018 08:00Tiedote

Sinebrychoffin taidemuseo on hankkinut kokoelmiinsa napolilaisen taidemaalarin Andrea Vaccaron teoksen Kristus ja avionrikkoja, joka on ajoitettu noin vuoteen 1630. Andrea Vaccaro on Napolin kultakauden ajan mestari, jonka tuotanto on viime aikoina herättänyt erityistä kiinnostusta tutkijoiden parissa. Hänen varhaistuotantonsa, johon myös Sinebrychoffin taidemuseon hankkima teos lukeutuu, on edelleen vähemmän tunnettua.