BearingPoint Finland Oy

Puutteelliset taidot ja ymmärrys digitalisaatiosta hidasteina HR:n digitalisaatiolle monissa suomalaisorganisaatioissa

Konsulttiyhtiö BearingPointin tutkimuksesta selviää, että riittämätön ymmärrys digitalisaation mahdollisuuksista, puutteellinen digi- ja dataosaaminen sekä muut prioriteetit hidastavat digitalisaation edistämistä suomalaisten organisaatioiden HR-toiminnoissa.

BearingPointin Digitalisaatio HR:ssä -tutkimus kartoitti HR:n digitalisaation nykytilaa, digitalisaation hyötyjä sekä digitalisaation onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä suomalaisten organisaatioiden HR-toiminnoissa. Tutkimuksen perusteella puutteellinen käsitys digitalisaation tuomista mahdollisuuksista hidastaa HR:n uudistumista.

Lähes puolella vastaajista HR:n digitalisaation keskeisenä hidasteena on vähäinen ymmärrys siitä, mikä ylipäätään olisi mahdollista HR:n uudistumiseksi teknologian avulla”, kertoo BearingPointin HR-transformaatiopalveluista vastaava asiantuntija Mikael Aarnio.

Puutteellisen ymmärryksen ohella haasteita tuottaa etenkin dataan liittyvä osaaminen ja henkilöstön digitaidot. 64 prosenttia tutkimukseen vastaajista katsoi, että puutteet taidoissa ja osaamisessa hidastavat datan ja analytiikan kehittämistä HR:ssä.

Puutteet dataosaamisessa ovat tutkimuksemme perusteella jollain tapaa läsnä organisaatioissa riippumatta siitä, kuinka pitkällä ne muuten ovat digitalisaation edistämisessä”, Aarnio toteaa.

Ylipäätään kolmasosa vastaajista arvioi, että henkilöstön yleiset digitaidot ovat liian alhaiset HR:n digitalisaation edistämiseksi suunnitellulla aikataululla. Henkilöstön osaamiseen liittyvät haasteet näkyvät myös puutteina koulutussuunnitelmissa ja -resursseissa etenkin digitalisaatiomatkaansa vasta aloittelevissa organisaatioissa.

Halukkuus investoida HR-teknologioihin on kasvussa – työntekijäkokemus onnistuneiden investointien ytimessä

Ymmärrykseen ja osaamiseen liittyvistä haasteista huolimatta 56 prosenttia kyselyyn vastanneista organisaatioista aikoo lisätä investointeja uusiin HR-teknologioihin. Lisäksi jopa 83 prosenttia vastaajista arvioi, että vähintään puolet heidän toistuvista HR-prosesseistaan hyödyntää automaatiota tai tekoälyä seuraavan kolmen vuoden aikana.

Kyselyyn vastanneet organisaatiot jakautuivat kahteen toisistaan selvästi erottuvaan ryhmään HR-toimintonsa digitalisaatioasteen perusteella. HR:n digitalisaation edelläkävijät panostavat muita vastaajia enemmän HR-teknologiainvestointeihin, työntekijäkokemuksen kehittämiseen ja työntekijöiden osallistamiseen sekä riittäviin oppimisresursseihin työntekijöiden digitaalisten taitojen kasvattamiseksi.

Digitalisaation menestyksekkäässä edistämisessä on olennaista selkeä ja ajan tasalla oleva strategia ja visio digitalisaation edistämisestä HR:ssä. Lisäksi on tärkeää, että digitalisaatio on huomioitu kaikilla HR-strategian osa-alueilla ja että ollaan valmiita päivittämään HR:n omaa organisaatiota, toimintatapoja ja osaamista digitalisaation edellyttämällä tavalla. Oleellista on myös osallistaa työntekijöitä ja muita keskeisiä sidosryhmiä uudistuksia tehdessä”, kertoo Mikael Aarnio. ”Ilman selkeää tiekarttaa ja vahvaa muutosjohtamista siirtymä kohti digitaalista HR:ää on hankalaa.

Tietoa tutkimuksesta

Digitalisaatio HR:ssä -tutkimus kartoitti suomalaisten HR-toimintojen digitalisaation nykytilaa, digitalisaation tuomia hyötyjä ja menestystekijöitä digitalisaation edistämiseksi. Tutkimus toteutettiin loppuvuonna 2021 sähköisenä kyselynä, jonka tietoja täydennettiin haastattelemalla osaa vastaajista. Kyselyyn osallistui 30 tunnettua suomalaista organisaatiota yksityiseltä ja julkiselta sektorilta.

BearingPoint Finland Oy
Bulevardi 6 A 12
00120 HELSINKI

BearingPoint on itsenäinen liikkeenjohdon konsulttitoimisto, jossa yhdistyvät eurooppalaiset juuret ja maailmanlaajuinen verkosto. Yritys tarjoaa asiakkailleen konsultointipalveluja, liiketoimintaratkaisuja sekä työkaluja onnistuneeseen digitaaliseen transformaatioon, sääntelyn vaatimiin teknologiaratkaisuihin ja analytiikkaan. BearingPointin asiakkaina on monia maailman johtavia organisaatioita sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. BearingPointilla on globaali konsulttiverkosto, johon kuuluu yli 10 000 asiantuntijaa ja joka auttaa asiakkaita yli 75 maassa saavuttamaan mittavaa ja kestävää menestystä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta BearingPoint Finland Oy