Pyöräkeskus avautuu Baanalla maanantaina 2.8.

Pyöräkeskus avautuu maanantaina uudella paikalla Baanan loppupäässä Ruoholahdessa. Pyöräkeskus tarjoaa mahdollisuuden omatoimiseen pyörän huoltamiseen ammattilaisen opastuksella. Yhteistyökumppanina on tänä vuonna Suomen Työsuhdepyörä Oy.

Kuva: Taru Kalvi / HKL

Kansalaistorilla aiemmin sijainnut Pyöräkeskus avautuu maanantaina 2.8.2021 Baanalla Ruoholahden päässä, Porkkalankadun sillan alla. Keskuksessa voi huoltaa pyöräänsä itse, tarvittaessa saa apua ja opastusta ammattilaisilta. Isommissa huoltotarpeissa kerrotaan, mitä tarvikkeita tai varaosia tarvitaan sekä neuvotaan minne pyörän voi viedä huoltoon.

Keskukselta saa lisäksi tietoa kaupunkipyöristä ja käytännön opastusta niiden käytöstä. Pyöräkeskukselta löytyy myös pumppauspiste ja oleellisimmat työkalut ketjuruoskasta nippeliavaimiin. Henkilökunnalta voi kysyä myös reittivinkkejä ja apua liikennesääntöihin.

-          Pyöräkeskuksen tavoitteena on tehdä pyöräilystä entistä sujuvampaa ja auttaa oman pyörän ylläpitoon liittyvissä mahdollisissa haasteissa, sekä tarjota opastusta kaikenlaisiin pyörällä kulkiessa eteen tuleviin asioihin. Uusi sijainti on mahtavalla paikalla vilkkaan Baanan varrella, sillan säältä suojaamaa ulkotilaa on hyvin ja kaupunkipyöräasemakin on ihan vieressä, kertoo HKL:n palveluasiantuntija Samuli Mäkinen.

Pyöräkeskus on yksi HKL:n tuottamista pyöräilyn palveluista. Konseptia pyritään tulevaisuudessa laajentamaan laadukkaan liityntäpyöräpysäköinnin yhteyteen osaksi joukkoliikenteen solmukohtien ja aluekeskuksien oletuspalveluja. Tavoitteena on tehdä pyörä- ja joukkoliikenteen yhdistäminen entistä houkuttelevammaksi. Pyöräkeskus on osa Helsingin kaupungin pyöräliikenteen kehittämisohjelmaa.

Pyöräkeskus palvelee pitkälle syksyyn maanantaista perjantaihin klo 9 – 17.

Infoboksi: Baana
Kiasmalta Ruoholahteen kulkeva 1,3 kilometrin pituinen kevyen liikenteen väylä. Kesäisin Baanan kautta tehdään vuorokaudessa noin 7000 pyörämatkaa ja vuositasolla noin miljoona.

Lisätietoja:
Magnus Liljestrand
Suomen Työsuhdepyörä Oy
puh +358 400185451

Kuva: Taru Kalvi / HKL

Kaupunginvaltuusto hyväksyi HKL:n yhtiöittämisen23.9.2021 12:47:32 EEST | Tiedote

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 22.9. HKL:n yhtiöittämisen. Yhtiöittäminen tarkoittaa nykyisen liikelaitosmuotoisen HKL:n muuttamista osakeyhtiöksi yhtenä kokonaisuutena lukuun ottamatta metrotoimintojen omistus- ja järjestämisvastuita, jotka siirtyvät yhtiöön myöhemmin. Suunnitelman mukaan kaupunkiliikenneyhtiö aloittaa varsinaisen toimintansa vuoden 2022 alussa. - Kaupunkiraideliikenne on 2020- ja 2030-luvuilla laajenemassa vahvasti. Kyvykkyytemme näiden laajennusten tekemiseen ja yhteiskunnan tarpeisiin vastaamiseen yhtiömuodossa on parempi. Lisäksi seudullisen raideliikenteen mittakaavaedut voidaan yhtiömuodossa parhaiten lunastaa kaupunkilaisten hyödyksi. Tämä tarkoittaa niin parempaa laatua kuin säästyneitä kustannuksia, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski. Yhtiöittäminen mahdollistaa myös Vantaan kaupungin mukaantulon yhtiön omistajaksi Vantaan näin päättäessä. Vantaa on osaltaan tekemässä päätöstä vielä syksyn 2021 aikana. Yhtiön osakkaina voivat tulevaisuudessa olla myös

HKL:n johtokunta esittää raitiovaunuvarikoiden kokonaiskehittämissuunnitelman päivittämistä17.9.2021 12:30:05 EEST | Tiedote

HKL:n johtokunta esittää 23.9.2021 kokouksessaan vuonna 2018 hyväksytyn raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelman päivitystä siten, että Koskelan varikko toteutetaan ennen Laajasalon varikkoa ja Töölön nykyisen varikon elinkaarta jatketaan. Tällöin Laajasalon tai vastaavan kokoluokan varikkoa tarvittaisiin palvelemaan laajenevaa raitiotieliikenteen säilytyskapasiteettia vasta 2030-luvun loppupuolella.