Pyörävarkaudet mittaushistorian ennätykseen – menopelejä vietiin 11 miljoonan euron edestä

Viime vuonna vakuutusyhtiöille ilmoitettiin varastetuksi 20 900 polkupyörää. Edellisvuoden luku oli runsaat 17 600. Poliisin tietoon tuli vajaat 24 000 varastettua pyörää. Luvut ovat vuonna 1992 alkaneen mittaushistorian korkeimmat.

Koronavuosi siivitti polkupyörävarkaudet kyseenalaiseen ennätykseen: koskaan vuonna 1992 alkaneen mittaushistorian aikana ei vuodessa ole varastettu yhtä paljon polkupyöriä. Varastetuista pyöristä vakuutusyhtiöt maksoivat viime vuonna korvauksia yhteensä 11 miljoonaa euroa.

Varastetuista pyöristä runsaat 4 prosenttia on sähköpyöriä.

Finanssiala ry:n turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen uskoo, että pandemian myötä lisääntynyt etätyö ja vähentynyt harrastusaktiivisuus aiheuttivat sen, että pyöriä säilytettiin aiempaa enemmän parkissa.

”Ihmiset liikkuivat aiempaa vähemmän ulkona, joten pyörävarkailla on ollut kaduilla ja kujilla työrauha.”

Roistojen työrauhaa kannattaakin mahdollisuuksien mukaan häiritä jättämällä pyöränsä näkyvälle paikalle, jossa työkalujen kanssa ähräävät hämäräveikot herättävät huomiota. Paras säilytyspaikka on lukittu varasto. Myös pyörän lukitsemiseen kannattaa kiinnittää huomiota.

”Pyörä on kiinnitettävä kiinteän runkolukon lisäksi kunnollisella kaarilukolla kiinteään esineeseen. Pyörä lukitaan rungosta, ei vaikkapa eturenkaasta, jonka irrottaminen on turhan helppoa”, Pänkäläinen neuvoo.

Myös poliisin tietoon tulleet pyörävarkaudet nousivat uuteen ennätykseensä. Poliisin tietoon tuli vajaat 24 000 varastettua fillaria. Luku poikkeaa vakuutusyhtiöiden luvusta, koska kaikista varkauksista ei haeta korvauksia.

Pyörä on lukittava runkolukon lisäksi kaarilukolla kiinteään esineeseen. Lukitsemisen lisäksi pyörässä olevat yksilölliset tunnistetiedot kannattaa ottaa talteen. Lisäksi itse pyörä kannattaa valokuvata, niin takaisinsaannin mahdollisuus kasvaa. Pyörää kannattaa mahdollisuuksien mukaan säilyttää lukittuna lukitussa tilassa, kuten pyöräkellarissa.

Tilasto: polkupyörävarkaudet 1992-2020

Finanssiala tarjoaa nuorille työelämään tutustumisen etänä14.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Peruskoulun yläkoululaiset ja lukiolaiset pääsevät etänä ensi viikolla 19.4.–23.4. tutustumaan finanssialan toimintaan sekä alan työntekijöiden uratarinoihin ja tekemään niihin liittyviä tehtäviä. Finanssialan etäTET eli työelämän tutustumishanke on Finanssiala ry:n (FA) ja Talous ja nuoret TATin yhteistyössä kehittämä. FA:n lisäksi etäTET-viikolla ovat mukana Danske Bank, Nordea, OP Ryhmä ja Varma.

Sijoitusrahastojen suosio vankka – pääoma kohosi 140 miljardiin12.4.2021 14:54:33 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin maaliskuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,1 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli maaliskuun lopussa 140 miljardia euroa, kun se oli helmikuun lopussa 136 miljardia. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Miten opastaa digiasioissa? – suosituspaketti auttaa finanssialan digikoukeroiden selvittelyssä24.3.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Sähköinen asiointi helpottaa pankki- vakuutus- ja eläkeasioiden hoitoa. Finanssialan yritykset tarjoavat asiakkailleen monipuolisia ja pitkälle kehitettyjä digitaalisia palveluita. Digipalveluiden yleistyessä lisääntyy myös tuen tarve. Finanssiala ry on yhdessä jäsentensä kanssa laatinut suosituksia auttamaan finanssiasioiden digiopastuksessa. Suosituspaketti esitellään Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa keskiviikkona 24. maaliskuuta kello 9. Voit seurata tilaisuutta tekstin lopun linkistä.

Digitaidoilla sujuvuutta arkeen – Tervetuloa turvalliset digipalvelut arjen apuna -webinaariin keskiviikkona 24. maaliskuuta23.3.2021 10:49:22 EET | Kutsu

Digitaitoja vahvistamalla lisätään arjen sujuvuutta ja edistetään hyvinvointia. Digitaalisten palveluiden käyttö on yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista. Siksi on tärkeätä, että kaikki pysyvät mukana. Miten parannamme entisestään sujuvaa ja turvallista digiasiointia finanssialan asioissa? Tervetuloa webinaariin keskiviikkona 24.3 klo 9-11.00 kuuntelemaan ja keskustelemaan parhaista käytännöistä digiopastuksen saralla. Tilaisuudessa puhuu kuntaministeri Sirpa Paatero, joka kertoo hallituksen asettamista tavoitteista digitalisaation edistämisessä.

Finanssiala avaa vaikuttamistyötään uusilla verkkosivuilla - julkistamme keitä päättäjiä lobbasimme17.3.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Nyt julkistetuilla Finanssiala ry:n (FA) uusilla verkkosivuilla, osoitteessa finanssiala.fi, avataan konkreettisesti ensimmäistä kertaa finanssialan vaikuttamistyötä. FA julkistaa jatkossa vuosittain lobbauksen avoimuustilinpäätöksen. Siinä kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission virkamiehiä FA:n johto ja asiantuntijat ovat lobanneet tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissa edellisen vuoden aikana.