Pyörävarkauksien määrä kääntyi laskuun, korvaukset jatkoivat kasvuaan – käytetty fillari on kohtalaisen kysytty ja suhteellisen helposti varastettava

Vakuutusyhtiöt korvasivat 18 077 varastettua polkupyörää vuonna 2021. Edellisvuonna määrä oli 20 907 pyörää. Korvauksia varastetuista pyöristä maksettiin 11,3 miljoonaa euroa. Edellisvuonna määrä oli 11 miljoonaa. Poliisille on ilmoitettu suunnilleen sama määrä varastettuja pyöriä kuin vakuutusyhtiöille. Poliisin tarkemmat luvut eivät ole vielä saatavilla.

Polkupyörävarkaudet kääntyivät viime vuonna laskuun edellisvuoden ennätysluvuista. Vuonna 2021 vakuutusyhtiöt korvasivat 18 077 varastettua fillaria, joista maksettiin korvauksia 11,3 miljoonaa euroa. Varastetuista pyöristä arviolta noin 7 prosenttia on sähköpyöriä.

Finanssiala ry:n turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen on iloinen, että varkausmäärät kääntyivät laskuun. Valitettavasti korvausmäärät ovat olleet lähes tasaisessa kasvussa vuodesta 2005 saakka.

”Varastettujen pyörien määrän lasku kertonee siitä, että ihmiset ovat ryhdistäytyneet pyöriensä lukitsemisessa ja säilyttämisessä. Toisaalta samaan aikaan kasvaneet korvaussummat kertovat siitä, että nyt varastetaan entistä arvokkaampia pyöriä”, Pänkäläinen arvioi.

Varkauksien torjunnassa avainasemassa on pyörän lukitseminen kiinteän lukon lisäksi kunnollisella kaarilukolla rungosta kiinteään esineeseen. Varkaille kelpaavat valitettavasti myös pyörien osat. Tähän auttaa pyörän säilyttäminen lukitussa tilassa, kuten pyöräkellarissa.

Finanssiala ry pitää yllä listaa murtosuojaustestatuista polkupyörän lukoista. Listan voi lukkokaupoille suunnatessaan napata valmiiksi auki puhelimeen. Paras lukko on kiinteä U:n muotoinen kaarilukko.

Vakuuta arvokas menopeli

Vähentyneistä varkausmääristä huolimatta polkupyörät ovat valitettavasti edelleen varkaiden suosiossa. Tilastokeskus on analysoinut vuoden 2019 käräjäoikeuden tuomioita. Analyysin mukaan käytetyt polkupyörät ovat kohtalaisen kysyttyjä, suhteellisen helposti varastettavia ja rahanarvoisia kulkupelejä – ja siksi otollisia kohteita rosvoille.

Vakuutusmielessä polkupyörä lasketaan useimmiten kodin irtaimistoon, joten varastetusta pyörästä voi hakea korvauksia kotivakuutuksesta, jos pyörän arvo ylittää rikosvahinkojen omavastuun rajan. Jos pyörä varastetaan reissussa, saattaa matkavakuutuksesta olla apua. Useiden tuhansien eurojen arvoiselle maasto- tai kilpapyörälle kannattaa harkita lisävakuutusturvaa, kuten arvotavaravakuutusta tai kotivakuutuksen laajennusta.

”Käytännöt vaihtelevat runsaasti yhtiöittäin. Jos arvokkaan menopelin turvallisuus huolettaa, kannattaa olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöönsä”, Pänkäläinen sanoo.

Pysäytä pyörävarkaat

• Lukitse pyörä runkolukolla sekä kaarilukolla kiinteään esineeseen.
  • Säilytä pyörää lukittuna lukitussa tilassa, kuten pyöräkellarissa aina kun mahdollista.
  • Ota pyörän rungon alalaidasta löytyvä runkonumero talteen. Jos numero puuttuu, sellaisen voi itse kaiverruttaa.
  • Ota pyörästä valokuvia ja kirjaa ylös merkki ja malli auttamaan tunnistamisessa mahdollisessa varkaustapauksessa.
  • Jos pyörä kaikesta huolimatta varastetaan, tee heti rikosilmoitus.
  • Käytettyä pyörää ostaessa vaadi myyjältä aina osto- tai takuukuitti.
  • Säilytä oman pyöräsi kuitti pyörän myyntiä varten.

Finanssiala odottaa, että hallitus ajaa Basel-neuvotteluissa aktiivisesti Suomen erityispiirteiden huomioon ottamista 13.5.2022 16:26:00 EEST | Tiedote

Suomen on aktiivisesti ajettava suomalaisen pankkijärjestelmän erityispiirteiden huomioon ottamista meneillään olevissa Basel-neuvotteluissa EU:ssa. Finanssiala ry olisi toivonut eduskunnan suurelta valiokunnalta selkeämpää kantaa Basel III -uudistukseen, mutta tänään hyväksytyn lausunnon pohjaltaviesti neuvotteluihin tulee ottaa vakavasti: ”Suuren valiokunnan lausunto sisältää selkeän vaatimuksen ottaa vähäriskisiksi luokiteltavat asunto- ja yritysluotot sekä Suomen erityispiirteet huomioon.Tämän on syytä näkyä aktiivisesti EU-neuvotteluissa”, FA:n johtava lakimies Olli Salmi sanoo. Eduskunnan suuri valiokunta sai perjantaina 13.5.2022 valmiiksi lausuntonsa, joka koskee komission ehdotusta niin kutsuttujen lopullisten Basel III -standardien toimeenpanosta EU:ssa. Suomessa riskitaso on kansainvälisesti vertailtuna matala Pankkien toimintaa sääntelevän Basel III -uudistuksen viimeisen vaiheen tarkoituksena on parantaa pankkien riskilaskentaa nostamatta merkittävästi pääomavaateita. Pääo

Pankkineuvontaa betonibunkkerissa – Ukrainassa pankkipalvelut pelaavat, myös Suomessa varauduttu kriisitilanteisiin12.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa toimivista pankeista saatujen tietojen mukaan pankkipalvelut sotatoimialueilla toimivat kohtalaisesti. Sähkö- ja tietoverkot ovat Ukrainassa toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Suomessa pankit ja finanssiviranomaiset ovat jo pitkään varautuneet erilaisiin kriiseihin ja harjoittelevat säännöllisesti. Pankkeihin kohdistuu normaaliaikanakin kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on testattu ja viritetty huippuunsa.

Henkivakuutus on tarpeen erityisesti silloin, kun on lapsia ja lainaa – Suomesta ainutlaatuinen tutkimus10.5.2022 09:01:10 EEST | Tiedote

Liian harvalla on henkivakuutus. Tämä käy ilmi Etlan tuoreesta tutkimusraportista, jossa selvitettiin henkivakuutusturvan vajetta Suomessa. Etlan selvityksessä vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista oli vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus. Huoltajan kuolemasta aiheutuvan henkivakuutusturvan vajeeksi Etla laski keskimäärin 65 000–70 000 euroa henkilöä kohti. Etlan tutkimuksen on rahoittanut Finanssiala ry. Tutkimus on maailman mittakaavassa harvinainen, sillä vastaavalla tavalla aineistoja yhdistäviä tutkimuksia ei juuri ole tehty.

Markkinoilla epävarmuutta ilmassa – rahastoista lunastettiin huhtikuussa 104 miljoonaa euroa9.5.2022 14:12:02 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin huhtikuussa yhteensä 104 miljoonaa euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli huhtikuun lopussa 147 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Kotitalouksien liiallista velkaantumista on ehkäistävä, mutta oman kodin hankintaa ei pidä vaikeuttaa nyt uudella velkakatolla4.5.2022 15:46:00 EEST | Tiedote

”Suomalainen finanssiala haluaa olla mukana tukemassa kotitalouksien mahdollisuuksia hallita omaa talouttaan paremmin ja siten ehkäistä ylivelkaantumista. On kuitenkin muistettava, että viranomaisilla on jo työkalupakissaan keinoja ylivelkaantumisen hillintään ja uusia on parhaillaan valmisteilla. Niiden päälle ei enää tarvita lisää. Kotitalouksien asunnonhankintaa ei tule vaikeuttaa esimerkiksi tulosidonnaisella velkakatolla, jota Suomen Pankki on ehdottanut”, Finanssiala ry:n (FA:n) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila sanoo. Tuoreen kansalaiskyselyn mukaan maailmanpoliittinen tilanne sekä inflaation kiihtyminen ja korkojen nousu ovat lisänneet varovaisuutta mm. oman asunnon hankintaan. Kyselyn mukaan 45 prosentilla kansalaisista harkinta-aika on pidentynyt tai suunnitelmista on kokonaan luovuttu omien henkilökohtaisten investointien suhteen. Norstat Oy:n Finanssialalle huhtikuussa toteuttamaan kyselyyn vastasi 2 011 henkilöä. ”Nyt erityisesti on pidettävä huolta, että Suomen ta