Q2 2021: Rakentamisen aloitusten määrässä 16 prosentin kasvu

RPT Byggfakta Oy:n uusimman rakennusaloituksia koskevan kvartaaliraportin mukaan tämän vuoden toisella neljänneksellä alkavien rakennushankkeiden arvo on 5 % suurempi ja määrä 16 % suurempi kuin vastaavaan aikaan vuosi sitten.
Kuva: Jaana Ahti-Virtanen

– Näyttää siltä, että rakennusala osaa jo ottaa huomioon muuttuneen toimintaympäristön ja hankkeita käynnistetään suunnitellusti. Silti epävarma koronatilanne ja esimerkiksi mahdolliset vaikeudet saada työvoimaa rakennuksille voivat muuttaa tähän raporttiin saatuja arvioita rakennushankkeiden aloituksista toisella neljänneksellä ja koko loppuvuonna, RPT Byggfaktan toimitusjohtaja Sampsa Seppälä sanoo.

Toisen vuosineljänneksen aloituksista uudisrakentamisen hankkeet kasvavat arvossa mitattuna 14 % ja määrässä mitattuna 22 %. Korjausrakentamisen hankkeet kasvavat määrässä mitattuna 12 % mutta laskevat arvossa mitattuna 17 % verrattuna viime vuoden toiseen neljännekseen.

Maakunnittain laskettuna rakentamisen aloitusten arvo nousee toisella vuosineljänneksellä kymmenessä  ja laskee seitsemässä maakunnassa. Nousijoiden joukossa ovat Kymenlaakso (+216 %), Päijät-Häme (+126 %), Kanta-Häme (+73 %), Keski-Pohjanmaa (+60 %), Etelä-Karjala (+51 %), Varsinais-Suomi (+41 %), Keski-Suomi (+33 %), Pohjois-Savo (+33 %), Uusimaa (+15 %), Pohjois-Karjala (+2 %). Pohjois-Pohjanmaalla aloitusten arvo on edelleen viimevuotisella korkealla tasolla (+0 %).

Rakennusaloitusten arvo laskee viime vuoden toiseen neljännekseen verrattuna Etelä-Savossa (-69 %), Satakunnassa (-46 %),  Pohjanmaalla (-46 %), Kainuussa (-43 %), Lapissa (-36 %), Etelä-Pohjanmaalla (-16 %) ja Pirkanmaalla (-15 %).

–  Maakuntien suuriin nousu- tai laskuprosentteihin on usein syynä joko nyt alkava tai viime vuonna vastaavaan aikaan alkanut poikkeuksellisen suuri rakennushanke, Sampsa Seppälä toteaa.

Rakennustyypeittäin tutkittuna toisella vuosineljänneksellä aloitetaan erittäin paljon kerros- ja rivitaloja: aloitusten arvossa mitattuna nousua on yli 100 % viime vuoden toiseen neljännekseen verrattuna. Myös liike- ja toimistorakennuksia aloitetaan viime vuoden toista neljännestä enemmän. Teollisuus-, energia-, koulu- ja sote-rakennusten aloitusten arvo jää viime vuoden vastaavasta.

Trendiraporttien tiedot perustuvat RPT Byggfaktan tutkijoiden keräämiin tietoihin Suomen rakennushankkeista. Datasta muodostuu RPT SMART, Pohjoismaiden suurin rakennusalan tietopalvelu, jossa on 12 000 kotimaista seurattavaa hanketta ja 6000 uutta hanketta vuosittain.

Lisätietoa: RPT Byggfakta Oy:n toimitusjohtaja Sampsa Seppälä,
+358 50 543 1185, sampsa.seppala@rpt.fi

Kuva: Jaana Ahti-Virtanen

RPT Byggfakta Oy on osa Pohjoismaiden johtavaa rakennusalan tietopalveluyhtiötä Byggfakta Groupia. Yhtiö toimii Espoossa, ja sen palveluksessa on 60 henkilöä. RPT on tarjonnut tietopalveluita Suomessa vuodesta 1975.