Qatar petti lupaukset – siirtotyöläiset tekevät töitä ilman palkkaa

Maailman katseet kääntyivät Qatarin siirtotyöläisten oikeuksiin, kun jalkapallon MM-kisojen rakennusprojekteista paljastui vakavia ongelmia. Kansainvälisen paineen alla Qatarin viranomaiset lupasivat puuttua epäkohtiin, mutta tulokset ovat jääneet laihoiksi. Amnestyn tuoreen tutkimuksen mukaan sadat siirtotyöläiset ovat tehneet kuukausia töitä ilman palkkaa.

Qatarissa työskentelee yli kaksi miljoonaa siirtotyöläistä. Siirtotyöläiset päätyvät Qatariin usein paremman elämän toivossa, mutta moni joutuu palaamaan kotiin tyhjin käsin.

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin tuore tutkimus All work, no pay: The struggle of Qatar’s migrant workers for justice paljastaa, miten sadat siirtotyöläiset ovat joutuneet taistelemaan kuukausia saadakseen palkkaa jo tehdystä työstä.

Siirtotyöläisten karmeat työolot nousivat valokeilaan vuoden 2022 jalkapallon MM-kisojen rakennustöiden tiimoilta. Tänä vuonna Qatarissa järjestetään myös yleisurheilun MM-kisat, jotka alkavat ensi viikolla. Mediahuomion luoman paineen alla Qatarin viranomaiset lupasivat edistää siirtotyöläisten oikeuksia, mutta tulokset ovat jääneet heikoiksi.

“He ovat Qatarin talouden selkäranka”

Amnestyn tutkimuksessa seurattiin kolmea eri rakennus- ja siivousalan yritystä sekä yli 2000 siirtotyöläistä. Kyseiset yritykset eivät tehneet jalkapallon MM-kisoihin liittyviä rakennustöitä.

Tutkimuksessa seuratut yritykset pitivät työmaat käynnissä, vaikka niillä ei ollut varaa maksaa työntekijöilleen palkkaa. Siirtotyöläisten sopimukset irtisanottiin kuukausien palkattoman työn jälkeen, ilman korvausta tehdystä työstä.

Maaliskuussa 2018 Qatarin viranomaiset perustivat erillisen komitean (Committees for the Settlement of Labour Disputes), jonne siirtotyöläiset saivat tehdä valituksia esimerkiksi maksamattomista palkoista. Komitea sai ainakin 6000 valitusta vuoden 2018 aikana. Amnestyn tietojen mukaan yksikään 1620 työntekijästä, jotka tekivät valituksia, ei saanut kompensaatiota komitean kautta.

Lain mukaan komitean pitäisi käsitellä valitukset kuuden viikon kuluessa. Amnestyn mukaan työntekijät joutuivat odottamaan käsittelyjä kolmesta kahdeksaan kuukautta. Tämän ajan he elivät ilman tuloja työleireillä, jossa puhdasta vettä ja ruokaa oli saatavilla rajallisesti.

Lokakuussa 2018 Qatarin viranomaiset perustivat säätiön (Workers’ Support and Insurance Fund), jonka kautta voi hakea kompensaatiota maksamattomista palkoista. Nyt, lähes vuotta myöhemmin, säätiö on varaton, eikä yksikään siirtotyöläinen ole saanut korvauksia sen avulla.

Osaa työntekijöistä painostettiin jättämään valitusprosessi kesken. Heille maksettiin murto-osa palkasta ja lentolippu kotiin.

“Siirtotyöläiset ovat Qatarin talouden selkäranka. Heillä on oikeus saada reilua kohtelua työmailla ja mikäli heidän oikeuksiaan loukataan, jokaisella täytyy olla mahdollisuus saada apua valitusten tekemiseen ja kompensaation saamiseen”, Amnesty Internationalin Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson toteaa.

Yksi syy siirtotyöläisten vaikeaan tilanteeseen on Qatarissa laajasti käytetty kafala-systeemi, joka sitoo siirtotyöläiset työnantajaansa. Pahimmillaan työnantaja voi estää työntekijää irtisanoutumasta tai lähtemästä maasta. Amnesty on jo vuosia vaatinut Qatarin viranomaisia lakkauttamaan kafala-systeemin.

Amnesty vaatii Qatarin viranomaisia turvaamaan kompensaatiosäätiön rahoituksen. Lisäksi komiteaan pitää palkata riittävästi tuomareita, jotta siirtotyöläisten tekemät valitukset käsiteltäisiin lain velvoittamassa ajassa. Viranomaisten täytyy varmistaa myös se, että siirtotyöläisten oikeuksia polkevat yritykset päätyvät oikeuden eteen.

Muistutuskutsu medialle: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.4.10.2019 09:40:53 EESTKutsu

EU-jäsenmaiden sisäministerit kokoontuvat yhteisen pöydän ääreen 7.-8. lokakuuta. Näiden päivien aikana ministerit keskustelevat muun muassa Maltan kokouksessa sovitusta järjestelystä, jolla Välimereltä pelastettuja turvapaikanhakijoita ja siirtolaisia jaetaan eri EU-maihin. Maltalla pieni joukko jäsenmaita pääsi alustavaan sopimukseen väliaikaisesta järjestelystä, johon nyt kutsutaan muita jäsenmaita mukaan. Puheenjohtajamaana Suomi on näissä neuvotteluissa avainasemassa. Mutta mitä seurauksia järjestelystä on siirtolaisille ja miten se vaikuttaa turvapaikkapolitiikkaan Euroopassa? Millaisia ratkaisuja EU:n kannattaisi tehdä, jotta ihmisoikeudet toteutuisivat? Entä mitä meripelastustilanteissa todella tapahtuu? Amnesty ja Lääkärit Ilman Rajoja tarjoavat toimittajille ajankohtaista tietoa Välimeren pelastusoperaatioista ja mahdollisuuden keskustella väliaikaisesta järjestelystä ihmisoikeusnäkökulmasta. Keskustelutilaisuus järjestetään Amnestyn toimistolla Etu-Töölössä maanantaina 7. lo

Kutsu: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.30.9.2019 10:32:40 EESTKutsu