QMG kasvaa Keski-Pohjanmaalla ostamalla teollisuuden sähköosaaja Mesielin

Talotekniikkakonserni QMG muodostaa Mesielistä ja muista Pohjanmaan yhtiöistään vahvan sähkö-, automaatio-, LVI- ja kylmätekniikan osaamiskeskittymän.
Kuvassa Juha Puumala, Heikki Kiiskilä ja Timo Mäkelä. Kuva: Paula Wargh

QMG:n strategiana on kasvaa sekä yritysostoilla että orgaanisesti. Keski-Pohjanmaan tarjoomaa vahvistaa nyt Mesiel, joka tunnetaan Kokkolan ja Pietarsaaren alueen suurteollisuuden sekä julkisen sektorin kiinteistöjen sähkö- ja automaatioratkaisujen osaajana. Yhtiön liikevaihto oli noin 4,2 miljoonaa euroa vuonna 2021 ja sillä on 32 työntekijää.

– QMG:hen kuuluvat alueella entuudestaan Kokkolan LVIS-Palvelu sekä ORS Service Pietarsaaressa, Tammi Kiinteistötekniikka Vaasassa ja turvatekniikkayhtiö Capconin Kokkolan- ja Seinäjoen-yksiköt. Mesielin kanssa ne muodostavat erittäin vahvan tarjooman alueen teollisuudelle, kiinteistönomistajille ja rakennuttajille. Yhteensä ne työllistävät noin sata talotekniikan ammattilaista, kertoo QMG:n Pohjois-Suomen aluejohtaja Heikki Kiiskilä.

– Yrityskaupan johdosta teemme järjestelyitä, joilla terävöitämme palveluitamme merkittävästi. Kokkolan LVIS-Palvelu keskittyy LVI- ja kylmäpalveluiden kehittämiseen, ja sen sähköliiketoiminta yhdistetään Mesieliin. Molemmat yhtiöt jatkavat omilla nimillään, Kiiskilä jatkaa.

Yrityskaupalla ei ole vaikutuksia henkilöstölle, asiakkaille tai yhteistyökumppaneille. Mesielin henkilöstö jatkaa kaupan jälkeen vanhoina työntekijöinä, samoin kuin Kokkolan LVIS-Palvelusta siirtyvät kuusi sähköasentajaa. Mesielin yrittäjät Timo Mäkelä ja Juha Puumala jatkavat tehtävissään.

Mesiel Kiinteistöt Oy ja Mesiel Sähkösaatot Oy eivät sisälly järjestelyyn.

Kasvumahdollisuudet ja paikallisuus ratkaisivat

– Pohdimme kasvuaskeleen ottamista pari vuotta ja tulimme siihen tulokseen, että QMG:n paikallisuutta ja yrittäjyyttä korostava malli on meille paras. Se tarkoittaa jatkuvuutta sekä kehitysmahdollisuuksia kohti suurempia hankkeita, kun on ison konsernin voimavarat ja sisaryritykset rinnalla, toteavat Timo Mäkelä ja Juha Puumala.

– Keskitymme Mesielissä teollisuuden projekteihin ja asiakkuuksiin sekä julkisen sektorin kiinteistöihin. Kesän aikana toteutamme Kokkolan LVIS-Palvelun sähköliiketoiminnan yhdistämisen Mesieliin ja Kokkolan LVIS-Palvelu muuttaa Mesielin yhteyteen Kokkolan Terminaalikadulle, joten myös synergiaa syntyy, kun ajatusten vaihto on päivittäistä, Mäkelä ja Puumala sanovat.

Vuonna 2021 QMG muodosti ruotsalaisen Sandbäckensin kanssa pohjoismaisen Nimlas-talotekniikkakonsernin. Konsernilla on jo yli 200 suomalaista ja ruotsalaista henkilöstöomistajaa. Timo Mäkelä ja Juha Puumala liittyvät kaupan jälkeen Nimlas-konsernin osakkaiksi.

Heikki Kiiskilä, QMG, Pohjois-Suomen aluejohtaja ja Kokkolan LVIS-Palvelun toimitusjohtaja, 040 4862 358, heikki.kiiskila@qmg.fi
Juha Puumala, Mesiel, hallituksen puheenjohtaja, 0400 335 616, juha.puumala@mesiel.fi
Timo Mäkelä, Mesiel, toimitusjohtaja, 0400 775 210, timo.makela@mesiel.fi
Kimmo Liukkonen, QMG-konserni, toimitusjohtaja, 050 347 8997, kimmo.liukkonen@qmg.fi