QMG kasvaa nyt Savossa – ostaa Mikkelin Sähköasennuksen

Talotekniikkakonserni QMG teki viidennen yritysostonsa tänä vuonna, kun Mikkelin Sähköasennus liittyi siihen elokuun alussa. Kauppa vahvistaa QMG:n asemaa Itä-Suomessa. Kauppa ei vaikuta henkilöstön asemaan.
Juha Heikkinen, Mikko Sahikallio ja Markku Hakkarainen (kuva: Pihla Liukkonen)

Mikkelin Sähköasennus on johtava eteläsavolainen sähköurakoitsija ja tarjoaa urakoinnin lisäksi sähköasennusta ja -huoltopalveluita. Sen asiakkaita ovat julkisen ja yksityisen sektorin rakennuttajat, rakennusliikkeet ja taloyhtiöt. Mikkelin Sähköasennus työllistää 13 asentajaa ja toimihenkilöä, ja vuonna 2021 sen liikevaihto oli noin 1,8 miljoonaa euroa.

Yrityskaupan jälkeen Mikkelin Sähköasennus jatkaa toimintaansa omalla nimellään, ja sen henkilöstö ja johto jatkavat tehtävissään vanhoina työntekijöinä. Yhtiön omistajat toimitusjohtaja Markku Hakkarainen ja tekninen johtaja Juha Heikkinen tulevat osakkaiksi QMG:n emoyhtiöön Nimlakseen, jolla on Suomessa ja Ruotsissa jo yli 200 henkilöomistajaa.

– QMG kasvaa strategiansa mukaisesti yritysostoilla ja liiketoimintakaupoilla. Tavoitteemme on tehdä useita hyvin valmisteltuja yritysostoja vuosittain ja täydentää palveluitamme eri puolilla maata, QMG-konsernin toimitusjohtaja Kimmo Liukkonen toteaa.

– Olemme erittäin iloisia, että saimme Mikkelin Sähköasennuksen vahvan tiimin mukaan konserniin. Yhtiöllä on hyvä maine ammattilaisina ja työnantajana, mikä perustuu Hakkaraisen ja Heikkisen perheiden pian 25 vuoden yrittäjäuraan. Konserniin kuuluu Mikkelissä entuudestaan LVI-urakoitsija JP-Yhtiöt, joten pystymme nyt tarjoamaan laajempaa palvelukokonaisuutta, QMG:n Väli-Suomen aluejohtaja Mikko Sahikallio sanoo.

Yrittäjäura jatkuu uusissa puitteissa

– Ratkaisevaa yrityskaupassa oli se, että samalla, kun niin vähän arjessa muuttuu, saamme lisää resursseja taustavoimiksi. Me jatkamme yrittäjinä ja vastaamme liiketoiminnastamme, ja QMG:n kautta saamme tukea strategiseen suunnitteluun, järjestelmiin ja henkilöstön kehittämiseen. Tämä on innostava askel meille, sanovat Markku Hakkarainen ja Juha Heikkinen.

Vuonna 1998 perustettu Mikkelin Sähköasennus on aina ollut Hakkaraisen ja Heikkisen perheiden johtama. Nykyisten omistajien isät perustivat sen vuonna 1998.

– Sukupolvenvaihdos tehtiin vuonna 2010, mutta olemme Markun kanssa olleet talossa jo pitkään ennen sitä. Itse olen ollut mukana perustamisesta lähtien, mitä nyt opiskelut ja armeijavuosi toivat vähän välillä katkoa, Juha Heikkinen kertoo.

Mikkelin Sähköasennus tunnetaan Etelä-Savon johtavana sähköurakoitsijana. Viime vuosina työlistalla ovat korostuneet terveydenhuollon, logistiikan, kaupan ja teollisuuden kiinteistöt.

– Sähköurakoinnissa on aina kova kilpailu, ja markkina elää sen mukaan, millaiseen rakentamiseen investoidaan. Me haluamme olla paikallisille rakennuttajille varma ja laadukas kumppani, joka hallitsee suuret projektit, huoltokeikat ja alan uudet ilmiöt, kuten sähköautojen ja aurinkoenergian ratkaisut, Markku Hakkarainen painottaa.

Mikko Sahikallio, QMG-konserni, Väli-Suomen aluejohtaja ja Mikenti Oy:n toimitusjohtaja, 050 477 0707, mikko.sahikallio@qmg.fi
Kimmo Liukkonen, QMG-konsernin toimitusjohtaja ja Nimlas Groupin johtoryhmän jäsen, 050 347 8997, kimmo.liukkonen@qmg.fi
Markku Hakkarainen, Mikkelin Sähköasennus Oy, toimitusjohtaja, 044 052 6216, markku.hakkarainen@msaoy.fi

Mikkelin Sähköasennus Oy:n toimitusjohtaja Markku Hakkarainen
Mikkelin Sähköasennus Oy:n tekninen johtaja Juha Heikkinen
QMG:n Väli-Suomen aluejohtaja Mikko Sahikallio

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se toteuttaa talotekniikkaprojekteja ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu eri puolilla maata 31 tytäryhtiötä. Vuonna 2021 QMG:n liikevaihto oli noin 201 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on noin 1200 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista. QMG ja ruotsalainen Sandbäckens muodostavat pohjoismaisen Nimlas-talotekniikkakonsernin, jolla on yli 200 suomalaista ja ruotsalaista henkilöstöomistajaa. Pääomistaja on sijoitusyhtiö KLAR Partners. Lisätietoja verkkosivuilta

Mikkelin Sähköasennus

Mikkelin Sähköasennus on Etelä-Savon johtava yksityinen sähköurakoitsija. Se tarjoaa sähköurakointia ja -asennuksia sekä -huoltopalveluita julkisille ja yksityisille rakennuttajille, rakennusliikkeille sekä taloyhtiöille. Vuonna 2021 yhtiön liikevaihto oli noin 1,8 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 13 sähköurakoinnin ammattilaista.