QMG kasvattaa palveluitaan Kaakkois-Suomessa LVI-urakoitsija Espitin kanssa

Talotekniikkakonserni QMG saa taas uuden tytäryhtiön kartalleen, kun se ostaa Puumalassa, Lappeenrannassa ja Imatralla toimivan Espitin. Yrittäjä Esa Pitkonen jatkaa yhtiön vetäjänä.
Uudenvuodenaattona seistiin Puumalansalmen sillalla lumisateessa, mutta se ei estänyt Esa Pitkosta ja Mikko Sahikalliota katsomasta jo tulevaisuuteen

QMG on tehnyt vuoden 2022 aikana yhteensä kahdeksan yritys- ja liiketoimintakauppaa, kun sopimus Espit Oy:n kanssa allekirjoitettiin 30.12.

Vuonna 2006 perustettu Espit tarjoaa LVI-urakoinnin ja -huollon palveluita Etelä-Savon lisäksi Imatran ja Lappeenrannan seuduilla. Puumalassa yhtiöllä on hyvin varusteltu LVI-myymälä. Espitin liikevaihto on noin 3,5 miljoonaa euroa, ja se työllistää 15 ammattilaista.

– Espit kasvaa määrätietoisesti ja espitiläiset tunnetaan osaavina ja palvelukykyisinä ammattilaisina, joten olemme iloisia, että saamme heidät riveihimme. Vahvistamme määrätietoisesti sekä maantieteellistä peittoamme että palveluvalikoimaamme koko maassa, QMG:n Väli-Suomen aluejohtaja Mikko Sahikallio kertoo.

QMG toimii jo Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan alueilla. Mikkelissä konserniin kuuluvat LVI-urakoitsija JP Yhtiöt ja Mikkelin Sähköasennus sekä Lappeenrannassa sähköurakoitsija Quattroservices Kaakkois-Suomi. Sahikallio uskoo yhteistyön tuovan kilpailuetua markkinoilla.

– Espit ja muut kolme yhtiötämme arvioivat yhteistyömahdollisuuksia varsinkin LVI:n ja sähkön yhdistämisessä suurissa hankkeissa. Yhtiöillä ei ole maantieteellisiä päällekkäisyyksiä, Mikko Sahikallio toteaa.

Pitkonen haluaa kasvattaa Espitiä

– Espit on aina ollut yrittäjähenkinen yhtiö, ja sellaisena pysymme. QMG:n paikallisuutta korostava malli sopii meille. Halusimme tueksemme vahvan konsernin, jotta voimme tavoitella kasvua ja suurempia projekteja. Näen mahdollisuuksia LV-, IV- ja sähköurakoinnin yhdistelmässä. Myös talotekniikan kunnossapito on meille kasvualue, Espitin toimitusjohtaja Esa Pitkonen miettii.

– Olemme urakoineet yrittäjäasenteella LVI-ratkaisuja terveyskeskuksiin ja muihin kunnallisia sekä valtion kiinteistöihin sekä teollisuuslaitoksiin ja matkailualalle, tarjonneet energiasuunnittelua, lämpöpumppuja sekä kotitalouksien LVI-töitä. Haluamme säilyttää saman asenteen, kun siirrymme myös laajempiin hankkeisiin ja tarjoamme monipuolisempia palveluita, Pitkonen jatkaa.

Yrityskaupalla ei ole vaikutusta henkilöstön asemaan tai asiakassopimuksiin.

– Uskon, että kauppa parantaa kilpailukykyämme ja työntekijöille tämä on hieno ammatillinen kehitysmahdollisuus, Pitkonen arvioi.

Esa Pitkonen jatkaa yhtiön toimitusjohtajana sekä liittyy kaupan myötä QMG:n emoyhtiön Nimlaksen omistajaohjelmaan.

– Yrityksen myyminen tuntuu hyvältä ratkaisulta, koska se toteuttaa tavoitteeni: paremmat kasvumahdollisuudet ja tukea johtamiseen – ja lisäksi saan osakkaan näkökulman pohjoismaisille talotekniikkamarkkinoille. Sieltä on varmasti opittavaa, Esa Pitkonen sanoo.

Mikko Sahikallio, aluejohtaja, QMG Väli-Suomi, mikko.sahikallio@qmg.fi, 050 477 0707

Esa Pitkonen, toimitusjohtaja, Espit Oy, esa.pitkonen@espit.fi, 050 356 3738

Espitin Esa Pitkonen ja QMG:n Mikko Sahikallio
Espitin Esa Pitkonen ja QMG:n Mikko Sahikallio