Ragnar Jónasson (IS) ja Kristina Ohlsson (SE) saapuvat syyskuussa Dekkarifestivaalille – Suomen suurin rikoskirjallisuustapahtuma järjestetään jälleen Helsingin Paasitornissa

Dekkarifestivaali kokoaa yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo kahdeksannen kerran. Paasitornissa 17. syyskuuta järjestettävään festivaaliin voi osallistua myös verkon välityksellä. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien ja uusien tulokkaiden lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat mm. islantilainen maailmantähti Ragnar Jónasson sekä ruotsalainen Kristina Ohlsson.

Jónassonin ja Ohlssonin lisäksi festivaalilavalle nousevat myös muun muassa tapahtuman suojelijanakin toimiva kirjailija Leena Lehtolainen, suomalaisen trillerin kärkinimi Max Seeck, Vuoden johtolanka 2021 -voittaja Niko Rantsi, uudet dekkarisarjat aloittavat konkarit Vera Vala ja Christian Rönnbacka sekä Islantiin sijoittuvista tietokirjoistaan tunnettu Satu Rämö, joka debytoi dekkarikirjailijana. Lavalla nähdään myös Suomen johtaviin aivotutkijoihin kuuluva Lauri Nummenmaa, joka puhuu festivaalilla siitä, miksi pahuus kiehtoo lukijoita.

Festivaalin päiväohjelma koostuu tämän hetken kiinnostavimpien dekkarikirjailijoiden haastatteluista ja keskusteluista sekä oheisohjelmasta. Festivaalipäivä huipentuu yhdessä tapahtuman kirjailijoiden kanssa nautittavaan ohjelmalliseen illalliseen.

Dekkarifestivaalin järjestää tänäkin vuonna Tammi ja tapahtuman ohjelmajohtajana toimii Tammen kustannusjohtaja Outi Mäkinen. Tapahtumassa mukana Tammen lisäksi ovat Aula & Co, Bazar, CrimeTime, Gummerus, Johnny Kniga, Siltala ja WSOY.

Lipunmyynti Dekkarifestivaalille avautuu 24. toukokuuta Tiketissä. 30. kesäkuuta mennessä lippunsa ostavat saavat ne Earlybird-hintaan.

Kokopäivälippu tapahtumaan sisältää koko päiväohjelman lisäksi ohjelmallisen kolmen ruokalajin illallisen. Myynnissä on myös päivälippuja, jotka sisältävät festivaalin päälavan ohjelman lisäksi mahdollisuuden osallistua rinnakkaisohjelmiin Paasitornissa sekä pääsyn verkkotallenteeseen 18.9.-17.10.2022.

Striimilippu oikeuttaa koko festivaalipäivän päälavan ohjelman seuraamisen verkossa tapahtumapäivänä ja aina 17. lokakuuta 2022 asti.

Dekkarifestivaalin ohjelma-aikataulu julkaistaan kokonaisuudessaan 9. elokuuta festivaalin sivustolla osoitteessa www.dekkarifestivaali.fi.

Dekkarifestivaalin 2022 esiintyjät, lista täydentyy elokuussa

Samaan aikaan Dekkarifestivaalin päätapahtuman kanssa Tammi järjestää Lasten dekkarifestivaalin yhdessä Kallion kirjaston kanssa. Lasten dekkarifestivaali järjestetään nyt kolmannen kerran.

Outi Mäkinen, Dekkarifestivaalin ohjelmajohtaja
outi.makinen@tammi.fi / 040 834 4404

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.

Tiedote: Bonon muistelmateos julkaistaan maailmanlaajuisesti marraskuussa10.5.2022 16:10:31 EEST | Tiedote

Artisti-aktivisti Bono, irlantilaisbändi U2:n laulaja, on kirjoittanut muistelmateoksen SURRENDER: 40 Songs, One Story, jonka Alfred A. Knopf julkaisee 1.11. 2022. Kirjan kustannusoikeudet Knopfille myi Curtis Brown, Ltd:n Jonny Geller, ja se julkaistaan kaikkialla maailmassa samaan aikaan. Suomessa kirjan kustantaa Tammi nimellä SURRENDER: 40 laulua, yksi elämä, ja se ilmestyy sekä painettuna, e-kirjana että äänikirjana. Kirjan suomentaa Tero Valkonen.