Rahaa alueiden tasa-arvoon - Helsingin SDP:n ryhmäaloite etenee

Helsingin SDP:n valtuustoryhmä vaatii ryhmäaloitteessaan, että myönteisen erityiskohtelun rahoitusta laajennetaan kattamaan kaupungin eri palveluita. Tämä alueiden tasa-arvoraha, joka tähän mennessä on ollut käytössä kouluissa, on ollut tehokas tapa ehkäistä syrjäytymistä. Käytännössä rahaa suunnataan enemmän sellaisille alueille, joiden asukkaat ovat tilastollisesti heikommassa asemassa. Aloitteen mukaisesti kaupungin talousarviota laadittaessa sekä palveluja että investointeja suunniteltaessa otetaan huomioon mm. alueen koulutustaso, tulotaso ja työllisyysaste.

“Alueellinen eriytyminen on Helsingin suurimpia haasteita. Kaupungin strategiaan on kirjattu tavoitteeksi, että Helsingin alueiden välinen eriytyminen vähenee ja kaupunginosien väliset hyvinvointierot kaventuvat. Valitettavasti tilastot kuitenkin osoittavat, ettei tässä tavoitteessa ole onnistuttu vaan alueelliset erot ovat kasvaneet Helsingissä.” Kommentoi valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Ville Jalovaara asiaa.

Tulevaisuudessa tasa-arvorahaa voidaan käyttää esimerkiksi nuorisotyössä ja kirjastopalveluissa. Valtuuston kokous hyväksyi myös Jalovaaran tekemät ponsiesitykset, jotka koskivat tulosten raportoimista sekä kansalaisyhteiskunnan kanssa tehtävän yhteistyön lisäämistä eriarvoisuuden torjunnassa. SDP:n valtuustoryhmän esityksestä kirjasto- ja nuorisopalvelut toimivat myönteisen erityiskohtelun rahoituksen laajentamisen pilottina ja että kokeilu aloitetaan jo vuonna 2020.

Jalovaara iloitsee aloitteen saamasta hyvästä vastaanotosta valtuustosalissa: “Tasa-arvoinen kaupunkikehitys Helsingissä on ollut sosialidemokraattisen valtuustoryhmän pitkäaikaisia tavoitteita. Kaupungin strategiaan on kirjattu tavoitteeksi, että Helsingin alueiden välinen eriytyminen vähenee. Nyt tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä”.

Lisätiedot:

Ville Jalovaara

SDP Helsingin valtuustoryhmän varapuheenjohtaja

Helsingin valtuusto päätti: Kouluille lisärahaa koronasta toipumiseen16.6.2021 20:18:22 EEST | Tiedote

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan keskiviikkona 16.6. Yli 160 miljoonan euron lisämäärärahan koronakriisin aiheuttamien tarpeiden paikkaamiseen. Lisärahat kohdistuvat sosiaali- ja terveystoimen- , kasvatuksen ja koulutuksen- sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle. Kaupunginvaltuusto päätti jo budjettisovun yhteydessä, että ylitysoikeuksia voidaan tarvittaessa myöntää koronan aiheuttamien kustannusten kattamiseen.

SDP toteuttaa maraton-livelähetyksen – suora lähetys kestää 24 tuntia25.5.2021 08:23:39 EEST | Tiedote

SDP toteuttaa 24H-livelähetyksen, joka alkaa perjantaina 28.5. klo 15 ja jatkuu vuorokauden ympäri aina lauantaihin 29.5. klo 15 saakka. Lähetystä voi seurata SDP:n Facebook-sivuilla osoitteessa https://www.facebook.com/sosialidemokraatit. – Myönnetään, että idea 24 tuntia kestävästä lähetyksestä on jopa hieman hullu, mutta usein hieman hulluista ideoista syntyvät myös ne parhaat projektit. Lähetys on jotain aivan muuta, kuin mitä puolueviestinnässä on totuttu näkemään, kertoo SDP:n kaupunkipoliittinen suunnittelija ja yhtenä lähetyksen juontajista toimiva Tiina Isotalus. Lähetyksessä on mukana SDP:n kärkinimiä ja iso joukko kuntavaaliehdokkaita ympäri Suomen. Perjantai-iltana lähetyksen huipentaa näyttelijä Seela Sellan juhlahaastattelu. Sellaa haastattelee 24H-lähetyksessä puoluesihteeri Antton Rönnholm. – Lähetykseen mahtuu todella monenlaista ohjelmaa ja uskallan luvata, että jokainen löytää sieltä itselleen jotain. Luvassa on muun muassa mielenkiintoisia keskusteluja, aamujoogaa,

SDP:n valtuustoryhmä: Vapaavuoren on tuotava koulutuksen lisärahat välittömästi päätettäväksi19.5.2021 18:21:19 EEST | Tiedote

SDP:n valtuustoryhmä vaatii, että pormestari Vapaavuoren on tuotava kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ylimääräinen rahoitus välittömästi päätöksentekoon. Toimialalautakunta teki jo yli kuukausi sitten esityksen 17,5 miljoonan euron lisärahoituksesta mm. oppimisvajeen paikkaamiseksi perusopetuksessa ja toisella asteella. Rahoitusta lisättiin myös varhaiskasvatukseen ja oppilashuoltoon. Rahoitus vaatii vielä valtuuston siunauksen, mutta asiaa ei saada eteenpäin, ennen kuin pormestari tuo asian kaupunginhallitukseen.