Rahamuseon syksyn ohjelmassa koronan vaikutuksista kansantalouteen, maksamisen murroksesta ja Kiinan taloudesta

Suomen Pankin rahamuseon syksyn 2020 webinaareissa käsitellään koronapandemian vaikutuksia talouteen, rahan ja maksamisen digitalisoitumista ja asuntolainoissakin käytettyjen viitekorkojen uudistumista.

Järjestämällä yleisötilaisuuksia Suomen Pankki haluaa edistää kansalaisten talousosaamista ja finanssimarkkinoiden tuntemista. Tavoitteena on myös lisätä vuoropuhelua yleisön kanssa.

Syksyn tilaisuudet pidetään webinaareina, eli voitte katsoa tilaisuutta ja esittää kysymyksiä verkon kautta. Linkki esityksiin on rahamuseon verkkosivuilla osoitteessa https://www.rahamuseo.fi/tapahtumat/. Tilaisuudet alkavat klo 17, ja ne pidetään suomeksi, ellei toisin mainita.

ti 22.9.   Hallitus kansan kukkarolla – setelinleikkaus 1946
              Seteliasiantuntija Antti Heinosen kirjan julkistamistilaisuus ja esittely

ti 6.10.   Kuinka koronapandemia vaikuttaa Suomen talouteen?
              Vanhempi ekonomisti Jarkko Kivistö

ti 20.10. Miten covid-19-pandemian vaikutus näkyy pörssiyhtiöiden taloudellisessa raportoinnissa?
              Johtava tilinpäätösasiantuntija Sirkku Palmuaro, Finanssivalvonta

ti 3.11.   Maailmantalous 2020: Kiinan talous koronakriisin valossa
              Vanhempi ekonomisti Riikka Nuutilainen

ti 10.11. Maksaminen muuttuu – mitä keskuspankki ajattelee?
              Toimistopäällikkö Jussi Terho

ti 17.11.  Euribor uudistui – viitekorot murroksessa
              Toimistopäällikkö Niko Herrala

ti 1.12.   Mitä tietoja sijoitustuotteista tulisi kertoa kestävän rahoituksen kohteissa?
              Markkinavalvoja Nina Männynmäki, Finanssivalvonta

Lisätietoja antavat rahamuseon intendentti Jaakko Koskentola, puh. 09 183 2607, ja vanhempi viestintäasiantuntija Richard Brander, puh. 09 183 2206.

Jutta Koivisto to head Bank of Finland’s Legal Affairs unit27.10.2020 09:30:00 EETPress release

Jutta Koivisto, LLM, has been appointed Head of the Bank of Finland’s Legal Affairs unit. She will take up the position on 1 November 2020, for a five-year term. Ms Koivisto has been employed by the Bank of Finland as legal adviser in the Legal Affairs unit since 2010. She is a member of the ECB’s Legal Committee. Legal Affairs is responsible for all legal and compliance issues concerning the Bank of Finland and its activities. It participates in ESCB committees and working groups in its field of activities and contributes to the preparation of decisions by the Board of the Bank and to Eurosystem-related decision-making.

Jutta Koivisto utsedd till juridisk chef för Finlands Bank27.10.2020 09:30:00 EETTiedote

Jur. kand. Jutta Koivisto har utsetts till juridisk chef för Finlands Bank. Hon tillträder tjänsten den 1 november 2020. Utnämningen gäller för en period på fem år. Jutta Koivisto har varit anställd som jurist vid juridiska enheten på Finlands Bank sedan 2010. Hon är medlem av Europeiska centralbankens rättskommitté. Juridiska enheten svarar centraliserat för juridiska frågor som gäller Finlands Bank och dess verksamhet samt för bankens compliancefunktion. Enheten medverkar i ECBS-arbetet inom sitt kompetensområde och deltar i beredningen av beslut som fattas av bankens direktion och inom Eurosystemet.

Jutta Koivisto Suomen Pankin lakiasiain päälliköksi27.10.2020 09:30:00 EETTiedote

Suomen Pankin lakiasiainpäälliköksi on nimitetty oikeustieteen kandidaatti, Jutta Koivisto. Koivisto ottaa tehtävän vastaan 1.11.2020. Nimitys on viiden vuoden määräajaksi. Jutta Koivisto on työskennellyt Suomen Pankissa vuodesta 2010 lähtien juristina lakiasiainyksikössä. Hän on Euroopan keskuspankin lakiasioiden komitean jäsen. Lakiasiainyksikkö vastaa keskitetysti Suomen Pankkiin ja sen toimintaan liittyvästä juridiikasta sekä compliance-toiminnosta. Yksikkö osallistuu toimialaansa koskevaan EKPJ-työskentelyyn ja on mukana pankin johtokunnan ja eurojärjestelmän päätöksentekoon liittyvässä valmistelussa.

Suomen Pankin pääjohtaja osallistuu IMF:n virtuaalisiin vuosikokouksiin14.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn osallistuu Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) ja Maailmanpankin viikolla 42 järjestettäviin vuosikokoustapahtumiin, jotka järjestetään virtuaalisina. Pääjohtaja Rehn edustaa Suomea valuuttarahaston hallintoneuvostossa. Vuosikokousviikolla järjestetään kansainvälisen valuutta- ja rahoituskomitean sekä IMF:n ja Maailmanpankin yhteisen kehityskomitean kokous. Suomen Pankista valuuttarahaston virtuaalisesti järjestettäviin kokouksiin osallistuvat myös johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen sekä Suomen Pankin asiantuntijoita. Lisätietoja antaa toimistopäällikkö Satu Kivinen, puh. 09 183 2329.

Governor of the Bank of Finland to attend IMF virtual Annual Meetings14.10.2020 11:00:00 EESTPress release

The Governor of the Bank of Finland, Olli Rehn will participate in the Annual Meetings of the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank, to be held in virtual format during week 42. Governor Rehn represents Finland on the Fund’s Board of Governors. During the week, the International Monetary and Financial Committee as well as the Development Committee, a joint forum of the IMF and the World Bank, will convene for meetings. The Bank of Finland will also be represented by Deputy Governor Marja Nykänen and experts from the Bank. For further information, please contact Satu Kivinen, Head of Division, tel. +358 9 183 2329.

Finlands Banks chefdirektör deltar i IMF:s virtuella årsmöten14.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Finlands Banks chefdirektör Olli Rehn deltar i Internationella valutafondens (IMF) och Världsbankens gemensamma årsmöten som hålls virtuellt under vecka 42. Chefdirektör Rehn företräder Finland i valutafondens styrelse. Under mötesveckan hålls också sammanträden i den internationella monetära och finansiella kommittén och i IMF:s och Världsbankens gemensamma utvecklingskommitté. I valutafondens virtuella möten deltar också vice ordföranden i Finlands Banks direktion Marja Nykänen och experter från Finlands Bank. Närmare upplysningar lämnas av byråchef Satu Kivinen, telefon 09 183 23 29.