Rahamuuleille suitset – pankkien avustuksella pidätettiin yli 200 muulien värvääjää

Eurooppalaiset pankit ja rahoituslaitokset ovat auttaneet selvittämään yli 7 500 niin sanottujen muulien tilisiirtoa, kertoo poliisin yhteistyöjärjestö Europol. Selvittämisen ansiosta vältettiin 12,9 miljoonan euron tappiot ja yli 200 muulien värvääjää pidätettiin.

Muulitilejä käytetään rahanpesuun eli rikoksilla saatujen varojen vastaanottamiseen ja edelleen lähettämiseen. Muulitilien käyttö auttaa rahan kätkemisessä ja sen alkuperän häivyttämisessä. Termi on lähtöisin huumekaupasta, jossa huumeita useimmiten elimistössään kuljettavia kuriireja kutsutaan muuleiksi.

”Muuleja saataisiin suitsittua entisestään, jos pankeille annettaisiin oikeus vaihtaa tietoja muulitileistä. Kun pankki havaitsee epäilyttävää rahaliikennettä, se voisi varoittaa nopeasti muitakin pankkeja”, ehdottaa Finanssiala ry:n (FA) rikos- ja petostorjunnasta vastaava johtaja Risto Karhunen.

Värvääjät saattavat lähestyä kohdettaan vaikkapa sähköpostilla, pikaviesteillä tai somessa. Usein värvääjät tarjoavat esimerkiksi työpaikkaa, jossa voi pienellä vaivalla tienata rahaa. Kohteina ovat yleensä nuoret, maahan hiljattain muuttaneet sekä taloudellisessa ahdingossa olevat.

Ketäpä ei houkuttelisi työ, jossa ainoa tehtävä on istua kotona ja antaa rahojen siirtyä tililtä toiselle. Rahavirta rullaa, ja muuli saa välistä oman osuutensa.

Antamalla pankkitilinsä rikollisten hyödyksi tilinomistaja syyllistyy rahanpesuun. Suhteellisen pienistäkin summista mennään törkeän rahanpesun puolelle”, Karhunen muistuttaa.

Muulien työnantajat ovat yleensä järjestäytyneitä rikollisia. Yhteistyön jatkamisesta kieltäytyminen voi johtaa uhkailuun tai väkivaltaan. Rikosseuraamusten lisäksi pankkitili saatetaan sulkea ja luottotiedot voivat olla mennyttä.

Aina muulitilin omistaja ei edes tiedä olevansa muuli. Rikolliset ovat saattaneet saada pankkitiedot esimerkiksi tietojenkalasteluviestin avulla. Jos epäilee pankkitilinsä joutuneen vääriin käsiin, tulee asiasta ilmoittaa välittömästi pankkiin ja poliisille.

Finanssiala ry on mukana Europolin kampanjassa, jossa kerrotaan muulitoiminnan vaaroista. Pankkiturvallisuus-sivuillamme <LINKKI> on lisätietoa ja kampanjaan liittyvää materiaalia.

Tutustu FA:n rahamuulisivuun.

Suomalaiset toivovat vanhempiensa käyttävän varansa hyvinvointiin eivätkä halaja perintöä15.1.2020 09:34:17 EETTiedote

Suomalaisista 90 prosentin mielestä omien vanhempien tulisi ikääntyessään käyttää omaisuuttaan ja säästöjään oman hyvinvointinsa rahoittamiseen. Vain 10 prosenttia ajattelee, että vanhempien tulisi jättää mahdollisimman paljon omaisuuttaan perinnöksi. Suomalaisilla on kyselyn mukaan myös valmiutta myydä omaisuuttaan, mikäli ikääntymisen myötä tarvitsee enemmän hoivapalveluja kuin yhteiskunnan on mahdollista tarjota. Tämä selviää Finanssiala ry:n (FA) Norstatilta tilaamasta kyselytutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.