Rahamuuleille suitset – pankkien avustuksella pidätettiin yli 200 muulien värvääjää

Eurooppalaiset pankit ja rahoituslaitokset ovat auttaneet selvittämään yli 7 500 niin sanottujen muulien tilisiirtoa, kertoo poliisin yhteistyöjärjestö Europol. Selvittämisen ansiosta vältettiin 12,9 miljoonan euron tappiot ja yli 200 muulien värvääjää pidätettiin.

Muulitilejä käytetään rahanpesuun eli rikoksilla saatujen varojen vastaanottamiseen ja edelleen lähettämiseen. Muulitilien käyttö auttaa rahan kätkemisessä ja sen alkuperän häivyttämisessä. Termi on lähtöisin huumekaupasta, jossa huumeita useimmiten elimistössään kuljettavia kuriireja kutsutaan muuleiksi.

”Muuleja saataisiin suitsittua entisestään, jos pankeille annettaisiin oikeus vaihtaa tietoja muulitileistä. Kun pankki havaitsee epäilyttävää rahaliikennettä, se voisi varoittaa nopeasti muitakin pankkeja”, ehdottaa Finanssiala ry:n (FA) rikos- ja petostorjunnasta vastaava johtaja Risto Karhunen.

Värvääjät saattavat lähestyä kohdettaan vaikkapa sähköpostilla, pikaviesteillä tai somessa. Usein värvääjät tarjoavat esimerkiksi työpaikkaa, jossa voi pienellä vaivalla tienata rahaa. Kohteina ovat yleensä nuoret, maahan hiljattain muuttaneet sekä taloudellisessa ahdingossa olevat.

Ketäpä ei houkuttelisi työ, jossa ainoa tehtävä on istua kotona ja antaa rahojen siirtyä tililtä toiselle. Rahavirta rullaa, ja muuli saa välistä oman osuutensa.

Antamalla pankkitilinsä rikollisten hyödyksi tilinomistaja syyllistyy rahanpesuun. Suhteellisen pienistäkin summista mennään törkeän rahanpesun puolelle”, Karhunen muistuttaa.

Muulien työnantajat ovat yleensä järjestäytyneitä rikollisia. Yhteistyön jatkamisesta kieltäytyminen voi johtaa uhkailuun tai väkivaltaan. Rikosseuraamusten lisäksi pankkitili saatetaan sulkea ja luottotiedot voivat olla mennyttä.

Aina muulitilin omistaja ei edes tiedä olevansa muuli. Rikolliset ovat saattaneet saada pankkitiedot esimerkiksi tietojenkalasteluviestin avulla. Jos epäilee pankkitilinsä joutuneen vääriin käsiin, tulee asiasta ilmoittaa välittömästi pankkiin ja poliisille.

Finanssiala ry on mukana Europolin kampanjassa, jossa kerrotaan muulitoiminnan vaaroista. Pankkiturvallisuus-sivuillamme <LINKKI> on lisätietoa ja kampanjaan liittyvää materiaalia.

Tutustu FA:n rahamuulisivuun.

Sijoittajien kiinnostus jatkui toukokuussa – rahastoihin 1,2 miljardia uutta pääomaa8.6.2021 15:57:01 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin toukokuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,2 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli toukokuun lopussa 146 miljardia euroa, kun se oli huhtikuun lopussa 144 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Osinkojen uusi lähdevero ei istu verojärjestelmään – asiantuntijaryhmältä kotimaista omistajuutta tukeva linjaus8.6.2021 14:09:11 EEST | Tiedote

Valtiovarainministeriön asiantuntijaryhmän loppupäätelmä, että osinkojen uusi lähdevero soveltuisi nykyiseen osinkoverojärjestelmään huonosti ja tekisi siitä entistä monimutkaisemman, on tasapainoinen ja kotimaista omistajuutta tukeva linjaus. Työryhmän mukaan osinkojen viiden prosentin lähdeveroa ei olisi perusteltua ottaa osaksi Suomen verojärjestelmää. Työryhmä julkisti mietintönsä tiistaina 8.6.2021.

Korjaus tiedotteeseemme 2.6.2021 kello 9:362.6.2021 17:45:12 EEST | Tiedote

Keskiviikkona 2.6. kello 9:36 julkaistun tiedotteemme lopun faktalaatikossa Pankkivuosi 2020 – keskeisimmät luvut oli virhe. Laatikossa sanottiin "Kotitalouksien säästöjen määrä nousi miljardilla eurolla ja oli vuoden lopussa 6,9 miljardia." Oikea muotoilu on "Kotitalouksien säästö nousi 6,9 miljardiin euroon. Edellisvuonna säästöä kertyi noin miljardi." Ingressissä ja leipätekstissä muotoilu oli oikein. Ohessa koko tiedote korjattuna.

Koronavuosi lisäsi kotitalouksien säästämisintoa – julkaisimme katsauksen pankkien vuoteen 20202.6.2021 09:34:35 EEST | Tiedote

Pankit ovat selvinneet koronavuodesta vähäisin vaurioin, ilmenee tuoreesta Pankkivuosi 2020 -raportista. Koronakriisi vähensi kotitalouksien kulutusta etenkin alkuvuonna 2020 – kääntöpuolena säästäminen lisääntyi. Kotitalouksien yhteenlaskettu säästö nousi 6,9 miljardiin euroon. Edellisvuonna säästöä kertyi miljardin verran. Säästämisaste nousi 5,7 prosenttiin.