Rahamuuleille suitset – pankkien avustuksella pidätettiin yli 200 muulien värvääjää

Eurooppalaiset pankit ja rahoituslaitokset ovat auttaneet selvittämään yli 7 500 niin sanottujen muulien tilisiirtoa, kertoo poliisin yhteistyöjärjestö Europol. Selvittämisen ansiosta vältettiin 12,9 miljoonan euron tappiot ja yli 200 muulien värvääjää pidätettiin.

Muulitilejä käytetään rahanpesuun eli rikoksilla saatujen varojen vastaanottamiseen ja edelleen lähettämiseen. Muulitilien käyttö auttaa rahan kätkemisessä ja sen alkuperän häivyttämisessä. Termi on lähtöisin huumekaupasta, jossa huumeita useimmiten elimistössään kuljettavia kuriireja kutsutaan muuleiksi.

”Muuleja saataisiin suitsittua entisestään, jos pankeille annettaisiin oikeus vaihtaa tietoja muulitileistä. Kun pankki havaitsee epäilyttävää rahaliikennettä, se voisi varoittaa nopeasti muitakin pankkeja”, ehdottaa Finanssiala ry:n (FA) rikos- ja petostorjunnasta vastaava johtaja Risto Karhunen.

Värvääjät saattavat lähestyä kohdettaan vaikkapa sähköpostilla, pikaviesteillä tai somessa. Usein värvääjät tarjoavat esimerkiksi työpaikkaa, jossa voi pienellä vaivalla tienata rahaa. Kohteina ovat yleensä nuoret, maahan hiljattain muuttaneet sekä taloudellisessa ahdingossa olevat.

Ketäpä ei houkuttelisi työ, jossa ainoa tehtävä on istua kotona ja antaa rahojen siirtyä tililtä toiselle. Rahavirta rullaa, ja muuli saa välistä oman osuutensa.

Antamalla pankkitilinsä rikollisten hyödyksi tilinomistaja syyllistyy rahanpesuun. Suhteellisen pienistäkin summista mennään törkeän rahanpesun puolelle”, Karhunen muistuttaa.

Muulien työnantajat ovat yleensä järjestäytyneitä rikollisia. Yhteistyön jatkamisesta kieltäytyminen voi johtaa uhkailuun tai väkivaltaan. Rikosseuraamusten lisäksi pankkitili saatetaan sulkea ja luottotiedot voivat olla mennyttä.

Aina muulitilin omistaja ei edes tiedä olevansa muuli. Rikolliset ovat saattaneet saada pankkitiedot esimerkiksi tietojenkalasteluviestin avulla. Jos epäilee pankkitilinsä joutuneen vääriin käsiin, tulee asiasta ilmoittaa välittömästi pankkiin ja poliisille.

Finanssiala ry on mukana Europolin kampanjassa, jossa kerrotaan muulitoiminnan vaaroista. Pankkiturvallisuus-sivuillamme <LINKKI> on lisätietoa ja kampanjaan liittyvää materiaalia.

Tutustu FA:n rahamuulisivuun.

Sijoittajien kiinnostus jatkui - uusia rahastomerkintöjä 427 miljoonalla eurolla10.8.2020 14:18:57 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin heinäkuussa nettomääräisesti yhteensä 427 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 119 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

FA:n kysely: Nuoret sijoittavat ilmastoystävällisesti ja odottavat pitkän aikavälin tuottoa4.8.2020 06:33:35 EESTTiedote

Suomalaiset osake- rahasto- ja vakuutussijoittajat välittävät tuoton lisäksi sijoitustensa ilmastovaikutuksista, ilmenee Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kyselystä. Yli puolet vastaajista olisi valmis tyytymään maltillisempaan tuottoon lyhyellä aikavälillä, jos vähäpäästöisistä sijoituksista voisi odottaa parempia tuottoja vaikkapa kymmenen vuoden päästä. Tällä kannalla olivat etenkin nuoret vastaajat.

FA:n kysely: Yli puolet suomalaisista vaatii ilmastoystävällistä koronaelvytystä ja ilmastotoimiin sidottuja yritystukia21.7.2020 07:03:12 EESTTiedote

Yli puolet Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn vastaajista on sitä mieltä, että ilmastonmuutoksen huomiointi on ensisijaisen tärkeää koronakriisin jälkeisessä talouden elvytyksessä. Vielä suurempi osa vastaajista sanoo, että koronakriisin haittoja lieventävien yritystukien yksi kriteeri tulisi olla ilmastonmuutoksen hillintä.

Rahastoihin uusia merkintöjä yli puoli miljardia euroa – rahastoraportti sisältää nykyisin vastuullisuustietoa kuvaavan ESG-luokituksen8.7.2020 14:34:17 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 536 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kehittyi myös suotuisan markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 117 miljardia euroa. Kesäkuun Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.