Rahastoihin 251 miljoonaa euroa uusia sijoituksia

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin tammikuun aikana yhteensä 251 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Suotuisan markkinakehityksen ansiosta rahastopääoma kasvoi lisäksi lähes miljardilla eurolla. Tammikuun lopussa rahastojen yhteenlaskettu arvo oli 117,5 miljardia euroa.

Eniten uusia sijoituksia kertyi osakerahastoihin, yhteensä 425 miljoonaa euroa. Yhdistelmärahastoihin sijoitettiin 116 miljoonaa euroa ja vaihtoehtoisiin rahastoihin 24 miljoonaa euroa. Sen sijaan lyhyen koron rahastoista lunastettiin 241 miljoonaa euroa ja pitkän koron rahastoista 75 miljoonaa euroa.

tammikuu 2017

vuoden alusta

Osakerahastot

45 233

Yhdistelmärahastot

22 762

Pitkän koron rahastot

31 550

Lyhyen koron rahastot

13 911

Vaihtoehtoiset rahastot

4 097

117 553

Tammikuussa osakekurssien nousu oli poikkeuksellisen voimakasta. Helmikuun alussa Yhdysvaltojen osakemarkkinoilta alkoi korjausliike, joka levisi myös muualle maailmaan. Osakemarkkinoilla onkin kuluvalla viikolla nähty suuria päiväkohtaisia pudotuksia ja markkinoilla pelkokertoimina käytetyt mittarit ovat hypähtäneet korkeimmille tasoilleen vuosiin.

Äkilliseen muutokseen ovat vaikuttaneet inflaatio-odotusten ja pitkien korkojen nousu Yhdysvalloissa. Niiden pelätään johtavan keskuspankin rahapolitiikan ennakoitua nopeampaan kiristymiseen. Tietokoneiden tekemät automatisoidut kaupat ovat todennäköisesti jyrkentäneet laskua.

Maailmantalouden vahvan kasvun uskotaan kuitenkin jatkuvan. Talouden kehityksestä ja talousluottamuksesta saadaan jatkuvasti hyviä tietoja. Korkojen ja inflaatio-odotusten nousu on varsin luonnollinen seuraus talouden noususuhdanteessa.

Korkojen noustessa osakkeet kuitenkin menettävät suhteellista houkuttelevuuttaan ja nykyisten korkosijoitusten arvot kärsivät. Tärkeä seikka sijoitusten allokaation kannalta onkin, miten paljon ja kuinka nopeasti korot lopulta nousevat.

”Vuoden 2018 seuratuimpia teemoja sijoittajien keskuudessa ovat korkojen ja inflaation nousu sekä keskuspankkien reagointi inflaationäkymien muutokseen. Kehittyneiden talouksien keskuspankit ovat aikaisempaa merkittävämpiä toimijoita finanssimarkkinoilla, koska ne ovat finanssikriisin jälkeen moninkertaistaneet taseensa koon ostamalla muun muassa valtioiden ja yritysten arvopapereita. Kun taseita lähdetään purkamaan, joudutaan rahoitusmarkkinoillasopeutumaan uudelleen tilanteeseen, jossa likviditeettiä on vähemmän”, arvioi analyytikko Elina Salminen Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoissa eniten uutta pääomaa kertyi globaalisti sijoittaviin osakerahastoihin, yhteensä 233 miljoonaa euroa. Suomeen ja Eurooppaan sijoittavat osakerahastot puolestaan menettivät pääomia. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät Eurooppaan sijoittavat osakerahastot 14,6 prosentin tuotolla. Eurooppaan sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten tuoton ja riskin suhdetta kuvaavalla Sharpen luvulla (Sharpe 12 kk 1,8). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

tammikuu 2017

Toimialarahastot

1 379

45 233

Pitkän koron rahastoissa eniten uusia varoja kertyi kehittyvien talouksien korkorahastoihin, yhteensä 87 miljoonaa euroa. Sen sijaan euroalueen valtionlainoihin ja luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittavat rahastot menettivät pääomia. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät euroalueen korkeariskiset yrityslainat 5,6 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Sama rahastoluokka menestyi parhaiten myös Sharpen mittarilla mitattuna (Sharpe 12 kk 4,5).

Nettomerkinnät tammikuu 2018

31 550

Rahastoraportti, tammikuu 2018
Markkinakatsaus, tammikuu 2018

Noin 28 prosentilla, eli 1,2 miljoonalla 15–79 -vuotiaista suomalaisista, on rahastosijoituksia. Suomeen on rekisteröity 25 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli tammikuun lopulla yhteensä 475 kpl.

Rahoitusalan viikonlopputyö: Asiakaspalvelun toimittava kaikissa olosuhteissa7.2.2018 14:00Tiedote

Rahoitusalan tes-neuvotteluja on käyty jo neljä kuukautta, jona aikana palkansaajapuoli on järjestänyt kaksi kahden päivän lakkoa. Myös ylityökielto on ollut voimassa pitkään. Valtakunnansovittelija esitti 31.1.2018 kiistaan molempien osapuolten vaatimuksia huomioivan sovintoesityksen, jonka Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu hylkäsivät viime perjantaina. Finanssiala ry (FA), Palvelualojen työnantajat Palta ry sekä ylempiä toimihenkilöitä edustava YTN olisivat sovintoesityksen hyväksyneet. Kiistaa on käyty erityisesti viikonlopputyön järjestämisestä.

EU:n komissio haluaa suunnata rahoitusvirtoja kestävään kehitykseen31.1.2018 13:44Tiedote

Kestävä kehitys rahoituksessa on vahvasti tuloillaan EU:n komission agendalle. Komission asettama kestävän rahoituksen asiantuntijatyöryhmä luovutti keskiviikkona 31.1. raporttinsa. Ryhmän keskeiset suositukset sisältävät ehdotuksia mm. EU:n lainsäädännön uudistamiseksi sekä kestävän kehityksen edistämiseksi. Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari oli yksi työryhmän 20 jäsenestä.