Rahastoihin 251 miljoonaa euroa uusia sijoituksia

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin tammikuun aikana yhteensä 251 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Suotuisan markkinakehityksen ansiosta rahastopääoma kasvoi lisäksi lähes miljardilla eurolla. Tammikuun lopussa rahastojen yhteenlaskettu arvo oli 117,5 miljardia euroa.

Eniten uusia sijoituksia kertyi osakerahastoihin, yhteensä 425 miljoonaa euroa. Yhdistelmärahastoihin sijoitettiin 116 miljoonaa euroa ja vaihtoehtoisiin rahastoihin 24 miljoonaa euroa. Sen sijaan lyhyen koron rahastoista lunastettiin 241 miljoonaa euroa ja pitkän koron rahastoista 75 miljoonaa euroa.

tammikuu 2017

vuoden alusta

Osakerahastot

45 233

Yhdistelmärahastot

22 762

Pitkän koron rahastot

31 550

Lyhyen koron rahastot

13 911

Vaihtoehtoiset rahastot

4 097

117 553

Tammikuussa osakekurssien nousu oli poikkeuksellisen voimakasta. Helmikuun alussa Yhdysvaltojen osakemarkkinoilta alkoi korjausliike, joka levisi myös muualle maailmaan. Osakemarkkinoilla onkin kuluvalla viikolla nähty suuria päiväkohtaisia pudotuksia ja markkinoilla pelkokertoimina käytetyt mittarit ovat hypähtäneet korkeimmille tasoilleen vuosiin.

Äkilliseen muutokseen ovat vaikuttaneet inflaatio-odotusten ja pitkien korkojen nousu Yhdysvalloissa. Niiden pelätään johtavan keskuspankin rahapolitiikan ennakoitua nopeampaan kiristymiseen. Tietokoneiden tekemät automatisoidut kaupat ovat todennäköisesti jyrkentäneet laskua.

Maailmantalouden vahvan kasvun uskotaan kuitenkin jatkuvan. Talouden kehityksestä ja talousluottamuksesta saadaan jatkuvasti hyviä tietoja. Korkojen ja inflaatio-odotusten nousu on varsin luonnollinen seuraus talouden noususuhdanteessa.

Korkojen noustessa osakkeet kuitenkin menettävät suhteellista houkuttelevuuttaan ja nykyisten korkosijoitusten arvot kärsivät. Tärkeä seikka sijoitusten allokaation kannalta onkin, miten paljon ja kuinka nopeasti korot lopulta nousevat.

”Vuoden 2018 seuratuimpia teemoja sijoittajien keskuudessa ovat korkojen ja inflaation nousu sekä keskuspankkien reagointi inflaationäkymien muutokseen. Kehittyneiden talouksien keskuspankit ovat aikaisempaa merkittävämpiä toimijoita finanssimarkkinoilla, koska ne ovat finanssikriisin jälkeen moninkertaistaneet taseensa koon ostamalla muun muassa valtioiden ja yritysten arvopapereita. Kun taseita lähdetään purkamaan, joudutaan rahoitusmarkkinoillasopeutumaan uudelleen tilanteeseen, jossa likviditeettiä on vähemmän”, arvioi analyytikko Elina Salminen Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoissa eniten uutta pääomaa kertyi globaalisti sijoittaviin osakerahastoihin, yhteensä 233 miljoonaa euroa. Suomeen ja Eurooppaan sijoittavat osakerahastot puolestaan menettivät pääomia. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät Eurooppaan sijoittavat osakerahastot 14,6 prosentin tuotolla. Eurooppaan sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten tuoton ja riskin suhdetta kuvaavalla Sharpen luvulla (Sharpe 12 kk 1,8). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

tammikuu 2017

Toimialarahastot

1 379

45 233

Pitkän koron rahastoissa eniten uusia varoja kertyi kehittyvien talouksien korkorahastoihin, yhteensä 87 miljoonaa euroa. Sen sijaan euroalueen valtionlainoihin ja luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittavat rahastot menettivät pääomia. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät euroalueen korkeariskiset yrityslainat 5,6 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Sama rahastoluokka menestyi parhaiten myös Sharpen mittarilla mitattuna (Sharpe 12 kk 4,5).

Nettomerkinnät tammikuu 2018

31 550

Rahastoraportti, tammikuu 2018
Markkinakatsaus, tammikuu 2018

Noin 28 prosentilla, eli 1,2 miljoonalla 15–79 -vuotiaista suomalaisista, on rahastosijoituksia. Suomeen on rekisteröity 25 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli tammikuun lopulla yhteensä 475 kpl.

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi8.3.2019 15:14:07 EETTiedote

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

Rahamuulit kuriin – pankkien ja viranomaisten yhteistyötä tiivistettävä rahanpesun torjunnassa7.3.2019 14:06:53 EETTiedote

Rahanpesun torjunta vaatii tiiviimpää yhteistyötä paitsi kansainvälisesti, myös valvovien viranomaisten, lainsäätäjien ja pankkien välillä. Lisäksi pankkien tulisi voida vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Keskusrikospoliisi tiedotti 7. maaliskuuta uudesta Suomeen rantautuneesta ilmiöstä: ammattimaisista rahanpesijöistä. Niin sanottujen ammattimuulien arvioidaan viime vuonna avanneen Suomessa satoja pankkitilejä väärennetyn henkilöllisyyden turvin.