Rahoitus & kasvu -kesäkatsaus: Investointi- ja kannattavuusodotukset laskussa, edessä häämöttää taantuma - Yritykset ennakoivat tuotteidensa hintojen nousun jo viime talvena

Edessä on hyvin todennäköisesti taantuma, mutta kuinka pitkä ja syvä? Vai onnistuuko EKP:n suuri ohjauskorkojen nosto taittamaan inflaation nousun ja palauttamaan markkinoiden luottamuksen? Huonot uutiset heijastuvat usein talousodotuksiin, mutta odotukset voivat myös kertoa talouden tulevista käänteistä, sanoo Finnveran kesäekonomisti Jaakko Rahko. Pk-yritysbarometrit vuosilta 2013‒2022 kertovat, että yritysten kyselyissä kertomat suhdanneodotukset ovat ennakoineet oikein toteutunutta bkt-kehitystä. Nyt nähdyt hintojen korotukset ennakoitiin barometrissa jo keväällä.

Odotukset hintojen kehityksestä toimialoittain

Inflaation nousu on jo näkynyt useiden tavaroiden ja palvelujen kohonneina hintoina. Finnveran, Suomen Yrittäjien ja työ- ja elinkeinoministeriön teettämän Pk-yritysbarometrin perusteella yritykset ennakoivat lopputuotteiden hintojennousun jo vuodenvaihteessa, mikä näkyi helmikuussa julkaistussa barometrissa.

Odotukset hintojen muutoksesta vaihtelevat toimialoittain. Kaupan, palvelujen ja rakentamisen aloilla hintojen nousua odottaa huomattavasti useampi yritys, eli näillä toimialoilla yritykset arvioivat joutuvansa lähitulevaisuudessa kustannusten kattamiseksi nostamaan lopputuotteidensa hintoja, mikä tuntuu jatkossa enemmän esimerkiksi kuluttajien lompakossa.

Logistiikka, terveyspalvelut ja teollisuus puolestaan ovat toistaiseksi matalammissa lukemissa. Tämä kertoo siitä, että näillä aloilla korkeammat hinnat eivät välity yhtä suoraan loppuasiakkaille. Teollisuuden lopputuotteita ostavat muut yrittäjät, kuten kaupat ja rakennusyritykset, jotka puolestaan ottavat kohonneet kustannukset huomioon omien palveluidensa hinnoissa. Hintojen nousu välittyy kuluttajille teollisuudesta siis viiveellä.

- Huomattavaa on, että viimeisin Pk-yritysbarometrin kysely toteutettiin ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan, joka on johtanut energian kallistumiseen. Niinpä esimerkiksi logistiikka-alan odotukset tulevat mitä luultavimmin nousemaan rajusti seuraavassa kyselyssä, arvioi kesäekonomisti Jaakko Rahko.

Taittaako hintojen nousun vain taantuma? – Nousseet kustannukset ajavat yrityksiä taloudellisesti ahtaalle

Hintaodotusten nousu on haitallista taloudelle, sillä inflaatiota nostaa raaka-aineiden hintojen lisäksi aikaisemmat odotukset inflaatiosta. EKP on ollut nykyisessä kriisissä varsin hidas hillitsemään odotusten nousemista. Heinäkuun alussa tehty 0,50 prosenttiyksikön ohjauskorkojen nosto sekä valtionlainojen korkoerojen tasaamiseen tarkoitettu väline, TPI, pyrkivät estämään inflaatio-odotusten karkaamista. Vaarana on, että suuri nosto aiheuttaa jo epävakaassa taloudellisessa tilanteessa taantuman.

- Mahdollinen taantuma saattaisi tuoda inflaatio-odotuksia tehokkaasti alaspäin, mutta olisi tietenkin talouden kehitykselle ei-toivottu käänne, joka tarkoittaisi bkt:n pienentymistä ja työttömyyden kasvua. Nykyisellään näyttää siltä, että edessä on taantuma, mutta kuinka pitkä ja syvä, sitä on vaikea arvioida, Rahko sanoo.

Mitä Pk-barot näyttävät taantumasta tai niistä toipumisista?

Rahko on analysoinut kymmenen vuoden ajalta Pk-yritysbarometrien tuloksia ja verrannut niitä toteutuneisiin bkt-lukuihin. Kyselytulokset edustavat yritysten arviota talouden kehityksestä seuraavan puolen vuoden aikana. Koska tuotanto ja odotukset liikkuvat saman suuntaisesti, voidaan tulkita, että yritysten odotukset ennakoivat lähitulevaisuuden talouskehitystä.

Yritykset muodostavat odotukset markkinatiedon perusteella ja esimerkiksi kokemuksistaan raaka-aineiden ja tuotantokustannusten hintakehityksestä.

- Markkinat eivät valehtele. Yritykset perustavat odotuksensa moniin lähteisiin, joista suuri painoarvo varmasti on esimerkiksi keskuspankkien toimilla. Korot vaikuttavat yritysten rahoituksen saantiin. Siksi EKP:n korkopäätös on merkittävä viesti jokaiselle yritykselle.

Kevään barometrissa valtaosa yrityksistä odotti investointien laskevan, mitä nyt nähty korkotason nousu jarruttaa entisestään. Huolestuttavaa on, että investointien taso oli Suomessa entuudestaan varsin alhainen finanssi- ja eurokriisien jäljiltä. Odotukset yritysten kannattavuudesta olivat 2022 alussa positiivisia, mutta nekin laskussa ja lähellä nollaa. Nousseet kustannukset puolestaan ajavat yrityksiä taloudellisesti ahtaalle.

- Investointien pienentyminen laskee talouden kasvua, koska se rajoittaa yritysten toimintamahdollisuuksia. Kannattavuuden aleneminen puolestaan uhkaa ajaa yrityksiä konkurssiin pidemmällä aikavälillä. Toivottavaa on, että epävarmuudesta huolimatta yritykset uskaltaisivat tehdä investointeja ja hakea kasvua. Näin yritykset parantavat asemiaan tilanteeseen, jolloin talous jälleen kääntyy nousuun, Rahko sanoo.

Liite: Rahoitus & kasvu -kesäkatsaus: Voiko historiasta oppia? (PDF)

Lisää aiheesta: FINNVERA: Pk-yritysten valoisammista näkymistä huolimatta investoinnit jäävät muista pohjoismaista | Finnvera (14.2.2022)

Jaakko Rahko, kesäekonomisti, Finnvera, puh. +358 29 460 2874

Odotukset hintojen kehityksestä toimialoittain
Odotukset suhdannekehityksestä

Nopean kasvun sijasta edessä on laskukauden stressitesti – Näihin talouden ilmiöihin kuluttajien ja yritysten on varauduttava28.6.2022 10:41:59 EEST | Tiedote

Vuodesta 2022 piti tulla toinen perättäinen nopean talouskasvun vuosi. Euroopan keskuspankki arvioi vielä joulukuussa optimistisesti inflaation olevan 3,2 prosenttia tänä vuonna. Toisin kävi, ja Euroopassa syttyi sota, inflaatio-ongelma muuttui pysyvämmäksi ja talouden kasvuennusteista tippui puolet pois. Inflaatio syö kuluttamista ja yritysten investointeja, ja vaikuttaa suoraan tai välillisesti moniin toimialoihin teollisuudesta palvelualoihin. Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki listaa ilmiöt, joihin kuluttajien ja yritysten on varauduttava.

Finnvera aikoo hyödyntää InvestEU-ohjelmaa digitalisaation ja kestävän kehityksen vauhdittamiseksi – suunnitelmissa uusi laina yritysten digi- ja ilmastohankkeisiin31.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Ilmastonmuutoksen torjuntaan, kestävän kehityksen innovaatioihin ja digitalisaatioon kohdistuu aiempaa enemmän odotuksia. Vihreä siirtymä saa myös vauhtia Euroopan pyrkimyksistä irtautua Venäjän energiasta. Finnveran tavoitteena on hyödyntää EU-komission käynnistämän InvestEU-ohjelman tarjoamaa riskinjakoa lainatuotteessa, joka kohdistuu innovatiivisten ja digitaalisten yritysten ja kestävän kehityksen mukaisten hankkeiden rahoittamiseen.

Pia Peltoniemi Suomen Vientiluoton toimitusjohtajaksi17.5.2022 15:30:04 EEST | Tiedote

Finnvera Oyj, pörssitiedote 17.5.2022 Suomen Vientiluotto Oy:n hallitus on 17.5.2022 nimittänyt OTM, EMBA Pia Peltoniemen yhtiön toimitusjohtajaksi 15.9.2022‒14.9.2024 väliseksi ajaksi nykyisen toimitusjohtajan jäädessä eläkkeelle alkuvuodesta. Suomen Vientiluotto Oy on Finnvera-konserniin kuuluva yhtiö, joka hoitaa vientiluottojen rahoittamista ja korontasausta. Lisätiedot: Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. puh. 029 460 2400 Anita Muona, toimitusjohtaja, Suomen Vientiluotto, puh. 029 460 2673

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus 2/2022: Suomen talouskasvu notkahtaa prosenttiyksiköllä – Yritysten ykköshuolena sodan suorien vaikutusten sijaan epävarmuus ja inflaatio – komponenttipula jo kasvun esteenä17.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on ollut negatiivinen vaikutus suomalaisten yritysten investointeihin, osoittaa Finnveran yritysrahoitusmittari. Sodan suoria vaikutuksia tuntuvammin yrityksiä koettelevat kuitenkin välilliset seuraukset, joiden juuret ovat jo koronapandemiassa: raaka-aineiden saatavuuden heikkeneminen, kustannusten nousu ja kasvava epävarmuus. Investointien sijaan varautuminen ja esimerkiksi raaka-ainevarastojen täydennys saattaa lisätä muutoin vaisuhkoa rahoituksen kysyntää. Komponenttipula on jo kasvun esteenä teollisuudessa, kun kysyntään ei pystytä saatavuusongelmien takia vastaamaan. Odotetun kasvusuhdanteen sijasta Suomen talouskasvu hidastuu tänä vuonna. Pitkällä aikajänteellä mahdollisen Nato-jäsenyyden uskotaan vahvistavan Suomen kiinnostavuutta investointikohteena.