Finanssiala ryFinanssiala ry

Rahoitusalan uudet lakot eivät edistä sovun syntymistä

Rahoitusalan sovintoesityksen helmikuun alussa hylänneet Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu ilmoittivat sunnuntaina 11.3. uusista lakoista rahoitusalalla. Työnantajia edustavat Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta pitävät uusia lakkoilmoituksia harmillisina. Uudet lakot hidastavat prosessia entisestään ja viivästyttävät alan koko henkilöstön palkankorotusten voimaantuloa. Tilanne on valitettava kaikkien kannalta.

Työriidassa on käytännössä kyse edelleen viikonlopputyön mahdollistamisesta vakuutusalan tapaan myös rahoitusalalla. Sovintoesityksen hylkäämisen jälkeen osapuolet ovat tavanneet muutaman kerran valtakunnansovittelijan toimistolla. Välillä näissä tapaamisissa näytti jo siltä, että erimielisyyteen olisi mahdollista löytää ratkaisu hylätyn sovintoesityksen pohjalta. Lopulta Pro ja Nousu kuitenkin ilmoittivat pitäytyvänsä aiemmissa kannoissaan. Tämä merkitsi sitä, että riidassa palattiin jälleen kerran lähtöruutuun.

"Riidan ratkeaminen edellyttää sitä, että viikonlopputyöstä päästään yhteisymmärrykseen. Asiakkaat haluavat palvelua myös viikonloppuisin ja alan toimijoiden on pystyttävä vastaamaan tähän huutoon tavalla, jolla annettu palvelulupaus voidaan täyttää kaikissa olosuhteissa. On merkillistä, etteivät Pro ja Nousu edelleenkään ymmärrä tätä tosiasiaa", Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

FA ja Palta ovat pettyneitä siihen, että neuvottelemisen sijaan Pro ja Nousu päättivät jatkaa lakkoilun tiellä.

"Pro ja Nousu ovat yksin vastuussa lakkojensa aiheuttamasta haitasta rahoitusalan yrityksille ja niiden asiakkaille. On todella valitettavaa, että toimintaympäristön muutokseen reagoidaan lakkoilemalla. Tämä antaa huonon kuvan näiden järjestöjen kyvystä kantaa vastuuta siitä, että alan yritykset ja niiden henkilöstö pärjäävät myös tulevaisuudessa", Tuomas Aarto toteaa.

Pro ja Nousu levittävät edelleen virheellisiä väitteitä viikonlopputyömallista

”Pro ja Nousu jatkavat julkisuudessa virheellisten väitteiden esittämistä työnantajan kannasta viikonlopputyöhön. FA ja Palta olisivat olleet yhdessä ylempiä toimihenkilöitä edustavan YTN:n kanssa valmiita hyväksymään valtakunnansovittelijan sovintoesityksen, jossa paikallinen sopiminen oli ensisijainen tapa ottaa viikonlopputyö käyttöön”, Aarto muistuttaa.

Vasta, jos sopimukseen ei päästä, oli työnantajan mahdollista ottaa omalla päätöksellään viikonlopputyö käyttöön. Silloinkin kun, työantajan päätöksellä malli otettaisiin käyttöön, viikonlopputyötä teetetään ensisijaisesti siihen vapaaehtoisesti haluavilla. Vasta, jos vapaaehtoisia ei ole riittävästi, työnantajalla olisi ollut oikeus osoittaa työhön lisähenkilöitä.

Aarton mukaan viikonlopputyön teettäminen valtakunnansovittelijan esittämässä mallissa olisi ollut tasapainoinen kompromissi ja kaukana siitä, että työnantaja sanelisi viikonlopputyön teettämisen. Hän huomauttaa, että malli on huomattavan paljon pehmeämpi ja korvaustasoltaan jopa parempi kuin monilla muilla aloilla, joilla viikonlopputyö on arkipäivää.

Ammattiliitto Pron ja Ammattiliitto Nousun ilmoittamat uudet lakot on tarkoitus toteuttaa kolmessa erässä siten, että ensimmäinen lakko kohdistuu OP-ryhmään. Se alkaa 26.3. klo 6 ja päättyy 29.3. klo 23.59. Toinen lakko kohdistuu Nordeaan ajalla 3.4. klo 6 – 6.4. klo 23.59. Viimeisen lakon piirissä ovat loput alan yritykset. Se on tarkoitus toteuttaa ajalla 9.4. klo 6 – 12.4. klo 23.59.

Rahoitusalan työehtosopimuksen piirissä on noin 25 000 toimihenkilöä. Työehtosopimuksen työnantajaosapuolena ovat FA ja Palta. Palta edustaa neuvotteluissa molempia työnantajaliittoja FA:n kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen perusteella.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, puh. 040 152 0073
Työmarkkinapäällikkö Minna Etu-Seppälä, Palta, puh. 040 778 0182

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.