Finanssiala ryFinanssiala ry

Rahoitusalan uudet lakot eivät edistä sovun syntymistä

Rahoitusalan sovintoesityksen helmikuun alussa hylänneet Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu ilmoittivat sunnuntaina 11.3. uusista lakoista rahoitusalalla. Työnantajia edustavat Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta pitävät uusia lakkoilmoituksia harmillisina. Uudet lakot hidastavat prosessia entisestään ja viivästyttävät alan koko henkilöstön palkankorotusten voimaantuloa. Tilanne on valitettava kaikkien kannalta.

Työriidassa on käytännössä kyse edelleen viikonlopputyön mahdollistamisesta vakuutusalan tapaan myös rahoitusalalla. Sovintoesityksen hylkäämisen jälkeen osapuolet ovat tavanneet muutaman kerran valtakunnansovittelijan toimistolla. Välillä näissä tapaamisissa näytti jo siltä, että erimielisyyteen olisi mahdollista löytää ratkaisu hylätyn sovintoesityksen pohjalta. Lopulta Pro ja Nousu kuitenkin ilmoittivat pitäytyvänsä aiemmissa kannoissaan. Tämä merkitsi sitä, että riidassa palattiin jälleen kerran lähtöruutuun.

"Riidan ratkeaminen edellyttää sitä, että viikonlopputyöstä päästään yhteisymmärrykseen. Asiakkaat haluavat palvelua myös viikonloppuisin ja alan toimijoiden on pystyttävä vastaamaan tähän huutoon tavalla, jolla annettu palvelulupaus voidaan täyttää kaikissa olosuhteissa. On merkillistä, etteivät Pro ja Nousu edelleenkään ymmärrä tätä tosiasiaa", Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

FA ja Palta ovat pettyneitä siihen, että neuvottelemisen sijaan Pro ja Nousu päättivät jatkaa lakkoilun tiellä.

"Pro ja Nousu ovat yksin vastuussa lakkojensa aiheuttamasta haitasta rahoitusalan yrityksille ja niiden asiakkaille. On todella valitettavaa, että toimintaympäristön muutokseen reagoidaan lakkoilemalla. Tämä antaa huonon kuvan näiden järjestöjen kyvystä kantaa vastuuta siitä, että alan yritykset ja niiden henkilöstö pärjäävät myös tulevaisuudessa", Tuomas Aarto toteaa.

Pro ja Nousu levittävät edelleen virheellisiä väitteitä viikonlopputyömallista

”Pro ja Nousu jatkavat julkisuudessa virheellisten väitteiden esittämistä työnantajan kannasta viikonlopputyöhön. FA ja Palta olisivat olleet yhdessä ylempiä toimihenkilöitä edustavan YTN:n kanssa valmiita hyväksymään valtakunnansovittelijan sovintoesityksen, jossa paikallinen sopiminen oli ensisijainen tapa ottaa viikonlopputyö käyttöön”, Aarto muistuttaa.

Vasta, jos sopimukseen ei päästä, oli työnantajan mahdollista ottaa omalla päätöksellään viikonlopputyö käyttöön. Silloinkin kun, työantajan päätöksellä malli otettaisiin käyttöön, viikonlopputyötä teetetään ensisijaisesti siihen vapaaehtoisesti haluavilla. Vasta, jos vapaaehtoisia ei ole riittävästi, työnantajalla olisi ollut oikeus osoittaa työhön lisähenkilöitä.

Aarton mukaan viikonlopputyön teettäminen valtakunnansovittelijan esittämässä mallissa olisi ollut tasapainoinen kompromissi ja kaukana siitä, että työnantaja sanelisi viikonlopputyön teettämisen. Hän huomauttaa, että malli on huomattavan paljon pehmeämpi ja korvaustasoltaan jopa parempi kuin monilla muilla aloilla, joilla viikonlopputyö on arkipäivää.

Ammattiliitto Pron ja Ammattiliitto Nousun ilmoittamat uudet lakot on tarkoitus toteuttaa kolmessa erässä siten, että ensimmäinen lakko kohdistuu OP-ryhmään. Se alkaa 26.3. klo 6 ja päättyy 29.3. klo 23.59. Toinen lakko kohdistuu Nordeaan ajalla 3.4. klo 6 – 6.4. klo 23.59. Viimeisen lakon piirissä ovat loput alan yritykset. Se on tarkoitus toteuttaa ajalla 9.4. klo 6 – 12.4. klo 23.59.

Rahoitusalan työehtosopimuksen piirissä on noin 25 000 toimihenkilöä. Työehtosopimuksen työnantajaosapuolena ovat FA ja Palta. Palta edustaa neuvotteluissa molempia työnantajaliittoja FA:n kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen perusteella.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, puh. 040 152 0073
Työmarkkinapäällikkö Minna Etu-Seppälä, Palta, puh. 040 778 0182

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.