Rahoitusta maa- ja metsätalouden vesienhallintahankkeisiin

Maa- ja metsätalouden vesienhallinta -hankkeisiin on tarjolla jälleen rahoitusta. Vesienhallintahaun kolmannella hakukierroksella jaetaan noin 2 miljoona euroa. Avustushaun tavoitteena lisätä valuma-aluelähtöistä vesistökunnostusta, jonka avulla parannetaan vesien tilaa ja samalla yhdistetään maa- ja metsätalouden tarpeet vesiensuojelun ja ilmastonmuutokseen varautumisen tarpeisiin.
Västankvarn, Inkoo.

Valtakunnallinen maa- ja metsätalouden vesienhallinnan avustushaku on avoinna tänä syksynä 18.10.-30.11.2022.  Hankepäätökset tehdään kevään 2023 aikana ja rahoitusta voi käyttää vuoden 2025 kesäkuun puoleen väliin saakka.

Tavoitteena avustaa monivaikutteisia vesienhallintahankkeita - suunnittelusta toteutukseen

Vesienhallinnalla tarkoitetaan avustushaussa ratkaisuja, joilla vaikutetaan veden pidättämiseen, veden laatuun ja määrään valuma-alueella, uomissa, pelloilla ja metsissä.
Tämän vuoden vesienhallinnan hakuun toivotaan erityisesti hankkeita, jotka

• edistävät kestävää valuma-aluelähtöistä vesistökunnostuksen suunnittelua, toteutusta ja yhteistyötä
  • edistävät maa- ja metsätalouden toimintaedellytyksiä sekä ilmastonmuutokseen sopeutumista ja hillintää
  • parantavat pellon vesitaloutta innovatiivisesti
  • vähentävät vesistöön kohdistuvaa ulkoista kuormitusta
  • pidättävät ja viivyttävät vettä valuma-alueella
  • lisäävät luonnon monimuotoisuutta

Avustettavat hankkeet voivat olla laajoja, valuma-alue- tai osavaluma-aluetasoisia yhteistyöhankkeita tai paikallisia pienempiä hankkeita. Hankkeissa voidaan tehdä valuma-aluetasoista suunnittelua, mutta hankkeissa toivotaan toteutettavan myös konkreettisia luonnonmukaisia vesienhallintatoimenpiteitä. Vesienhallinnan keinoja ovat esimerkiksi kaksitasouomat, luonnonmukaiset padotukset, uomien ennallistaminen ja muut vettä valuma-alueella viivyttävät ratkaisut. Hankkeissa toivotaan myös seurantaa toimenpiteiden vaikuttavuudesta.

Harkinnanvaraisten valtionavustusten osuus hankkeen kokonaiskustannuksista on keskimäärin 50 prosenttia. Yleishyödyllisissä, innovatiivisissa hankkeissa avustuksen osuus voi olla korkeampi. Tuen myöntäminen perustuu harkintaan avustettavan hankkeen vaikuttavuudesta ja kustannustehokkuudesta. Avustusta voidaan myöntää oikeushenkilöille, kuten rekisteröidyille yhdistyksille, vesioikeudellisille yhteisöille, osakaskunnille, kunnille tai kuntayhtymille, oppilaitoksille tai yrityksille. Avustusta ei voida myöntää yksityishenkilöille.

Maa- ja metsätalouden vesienhallinnan erityistehtävä kolmen ELY-keskuksen yhteistyötä

Etelä-Pohjanmaan, Varsinais-Suomen ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukset hoitavat valtakunnallista maa- ja metsätalouden vesienhallinnan erikoistumistehtävää. Tehtävän tavoitteena on koordinoida vesienhallintaan liittyvää yhteistyötä ja tiedonvaihtoa ELY-keskusten, tutkimuslaitosten ja sidosryhmien välillä, edistää maa- ja metsätaloussektorien yhteistyötä valuma-aluekohtaisesti sekä tukea vesienhallinnan hankkeita.

Lisätietoja avustuksesta »

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Ympäristöasiantuntija Henri Vaarala, p. 0295 037089, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ympäristöasiantuntija Essi Hillgren, p. 0295 022022, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Västankvarn, Inkoo.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.

Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.