RAI todentaa ja vahvistaa ammattilaisten havaintoja

Asiakkaan tavoite vs. ammatillinen näkemys
RAI-arvioinnissa keskitytään asiakkaan asioihin tarkastellen toimintakykyä ja elämänlaatua eri mittarein. Arvioinnissa on mukana myös asiakkaan ja ohjaajan lisäksi hänen toimintaympäristöönsä kuuluvia läheisiä henkilöitä tarvittaessa. Arviointia edeltää kolmen päivän seurantajakso, jolloin päivittäiskirjauksiin tehdään sovittuja merkintöjä mm. perusarjessa tehdyistä havainnoista, vuorovaikutustaidoista ja mielialasta.
”RAI-arviointien ehdoton hyöty on se, että asiakkaan asioiden äärelle pysähdytään säännöllisesti puolivuosittain ja hänen elämäänsä sekä toimintakykyänsä arvioidaan kokonaisvaltaisesti”, kiteyttää Nyholm.
Osana arviointia kirjataan ylös myös asiakkaan toiveita ja tavoitteita. ”Asiakkaan tavoitteet voivat olla hyvin erilaisia mitä meidän ammatilliset näkemykset ovat. Asiakas voi sanoa tavoitteekseen Jokereiden pelipaidan hankkimisen. Asiakas puhuu siis konkreettisesta asiasta. Meidän ammattilaisten pitää osata tästä pilkkoa asiakkaan asettama tavoite hänen toimintakykyisyyttään tukeviksi osatavoitteiksi - kuten rahan säästäminen, bussilla liikkuminen, pelihallin myymälässä vierailu, ostoksen tekeminen, yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistaminen - ja tukea häntä näin kokonaistavoitteen saavuttamiseksi”, Nyholm jatkaa.
RAI-arviointi on myös oiva puheeksi ottamisen väline. ”Asiakas voi sanoa toiveekseen uusien ystävien löytämisen, mutta on haluton osallistumaan ryhmätoimintaan. Tätä voidaan lähteä yhdessä asiakkaan kanssa pilkkomaan osatavoitteeksi ja pohtia mistä uusia ystäviä löytyy, miten uusiin ihmisiin otetaan kontaktia ja mitä ystävyydeltä erityisesti toivotaan. Vastaavasti tämä työkalu antaa rohkeutta ottaa puheeksi epäsopivaan käytökseen tai esimerkiksi mielenterveyteen, ruokavalioon, painoon tai päihteiden käyttöön liittyvän asian luontevasti ja asiakasta motivoivalla tavalla”, täydentää Lamroth.
Organisaation tuki ja selkeät prosessit tukevat käyttöönottoa
RAI-toimintakyvyn arviointimenetelmä on ollut jo pitkään käytössä vanhuspalveluissa, mutta sen käyttöä on vasta viime vuosina laajennettu muihin sote-palveluihin. Rinnekoti oli mukana kehittämässä suomenkielistä RAI-arviointivälinettä kehitysvammaisille THL:n kehittämishankkeessa. Välineen käyttöönoton yhteydessä teimme paljon työtä sen eteen, että meidän kehitysvammaiset asiakkaamme voivat itse osallistua oman arviointinsa tekemiseen. Teimme selkeät toimintamallit ja työkalut, joissa huomioidaan myös asiakkaiden vuorovaikutuksen erityispiirteet. Rinnekoti on tukenut käyttöönottoa kouluttamalla henkilökuntaa, tekemällä selkeät prosessit ja toimintamallit, joilla arvioinnit saadaan toteutumaan.
”Arviointikysymyksissä moni asia voi olla kehitysvammaiselle asiakkaallemme liian abstrakti tai hänen on vaikea vastata puutteellisen kommunikaation vuoksi. Ohjaajalla onkin keskeinen rooli sanoittaa siten, että asiakas voi ne ymmärtää”, kertoo Lamroth.
”Olemme kannustaneet tekemään arviointia osana arjen toimintoja. Asiakkaan kanssa on monesti helpompi jutella omista tuentarpeistaan, tunteistaan ja tavoitteistaan luontevissa arjen tilanteessa”, kannustaa Nyholm.
Yksikönjohtajina työskentelevät Nyholm ja Lamroth näkevät RAI-arvioinnit myös hyödyllisenä työkaluna työyhteisön johtamisessa. ”Arvioinnit antavat hyvän kokonaiskuvan yksikön asiakasprofiileista ja sen muutoksista, jolloin henkilökunnan osaamista voidaan lisätä kouluttamalla heitä lisää esimerkiksi kommunikaatioasioissa tai vaikkapa vanhenevan asiakaskunnan muistiongelmiin liittyvissä asioissa”, Nyholm ja Lamroth toteavat.
Rinnekoti jakaa RAI-käyttöönottokokemuksia
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on juuri julkaissut RAI-arviointia koskevan juhlajulkaisun Valoisa tulevaisuus – RAI-vertailukehittäminen 20 vuotta Suomessa, jossa Rinnekodin kehittämispäällikkö Nadja Delcos jakaa käyttöönottokokemuksia Rinnekodista. Julkaisu löytyy verkosta osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-737-1
”Ohjaajamme ovat kokeneet, että arviointimenetelmä on tuonut sekä uutta tietoa asiakkaasta että vahvistanut heidän omia havaintojaan. Enää ei tarvitse mennä mutu-tuntumalla, kun RAI-arviointi tuottaa mitattavaa tietoa, jonka kehitystä voi seurata pitkälläkin aikavälillä”, kertoo kehittämispäällikkönä työskentelevä Delcos.
Delcos jakoi myös Rinnekodin kokemuksia asiakkaan osallistamisesta RAI-ID-arvioinnin tekemiseen THL:n juhlaseminaarissa lokakuussa 2021.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Taina Rönnqvist
viestintäpäällikkö
taina.ronnqvist@rinnekoti.fi
044 762 1992
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Alppikatu 2
00530 HELSINKI
09-77501 / vaihde, avoinna ma-pe 8.00-16.00https://www.rinnekodit.fi
Rinnekodit on kaupungistuvan Suomen erityispalvelujen tuottaja. Rinnekodit tarjoaa vaikuttavia sote-palveluja ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, riippuvuushäiriöisille ja asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Rinnekodit on myös merkityksellinen työpaikka noin 2 900:lle sote-alan ammattilaiselle, jotka tekevät työtä ammattitaidolla ja sydän mukana. Rinnekodit on yhteiskunnallinen yritys ja osa Diakonissalaitoksen yleishyödyllistä säätiökonsernia. Rinnekodit – Elämän poluilla. Lue lisää: www.rinnekodit.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Rinnekodit
Rinnekodit Raitti tuo lisää päihdepalveluja Tampereen ydinkeskustaan14.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Avopäihdekuntoutusta tarjoava Rinnekodit Raitti käynnisti toimintansa Hämeenkadulla Tampereen rautatieaseman kupeessa huhtikuun alussa. Palvelu on suunnattu Pirkanmaan alueella asuville henkilöille, joilla on päihderiippuvuus.
Uusi Rinnekodit Merikajo tarjoaa koteja asunnottomille Oulussa7.4.2025 05:00:00 EEST | Tiedote
Rinnekotien tarjoamat Asunto ensin -palvelut laajenevat huhtikuun alussa, kun Rinnekodit Merikajo avaa ovensa Oulussa. Yksikkö tarjoaa alkuvaiheessa kodin 15 asunnottomalle, myöhemmin toiminta laajenee mahdollisesti myös tuettuun asumiseen.
Työvuorossa-podcast: Sote-ala on edelläkävijä monimuotoisuudessa20.2.2025 09:41:17 EET | Tiedote
Monet yritykset ja toimialat vasta heräilevät monimuotoisuusteemoihin, mutta sote-alalla se on ollut arkipäivää jo kauan muun muassa asiakaskunnan monimuotoisuudesta ja työvoimapulasta johtuen. Työvuorossa-podcastissa yrittäjä, stand up -koomikko Ali Jahangiri ja Rinnekotien johtaja Mari Rautiainen keskustelevat työelämän monimuotoisuudesta ja sen johtamisesta sekä kertovat esimerkkejä, miten monimuotoisuutta voidaan johtaa ja kehittää edelleen.
Uusi podcast rakentaa kestävämpää työelämää27.1.2025 09:31:20 EET | Tiedote
Millaisen työelämän jätämme tuleville sukupolville? ”Nykyisin odotukset ovat työpaikoilla todella kovat, koko ajan pitäisi kyetä kehitykseen ja muutokseen. Tätä kautta määrittelemme ison joukon ihmisiä työelämän ulkopuolelle”, sanovat Työvuorossa-podcastissa asiantuntija Maiju Lehto ja toimitusjohtaja Leo Stranius. Työvuorossa on Rinnekotien tuottama uusi podcast, jossa rakennetaan kestävämpää työelämää. Podcastin juontaa toimittaja Susani Mahadura.
Silkkaa sotea -kampanja murtaa sote-alan myyttejä31.10.2024 10:35:29 EET | Tiedote
Tänään torstaina 31. lokakuuta käynnistyvän Silkkaa sotea –kampanjan tavoitteena on murtaa sote-alaan liitettyjä myyttejä. Kampanjalle on selvä tarve ja tilaus, kuten Rinnekotien teettämä tuore media-analyysi osoittaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme