RAI todentaa ja vahvistaa ammattilaisten havaintoja

Rinnekoti on edelläkävijä RAI-arviointien, tarkemmin kehitysvammapuolelle räätälöidyn RAI-ID (aikuisille) ja RAI ChYMH-DD Symppis (lapsille) arviointimenetelmän käytössä. Tällä hetkellä Rinnekodissa on tehty RAI-arviointi reilulle 700 kehitysvammaiselle aikuiselle ja 70 kehitysvammaiselle lapselle, kun valtakunnallisesti kehitysvammapuolen arviointeja on tehty yhteensä noin pari tuhatta. RAI-arviointien käyttöönotto Rinnekodissa on onnistunut mm henkilökunnan koulutukseen ja käyttöönoton suunnittelun ansiosta. Hanna Lamroth ja Eveliina Nyholm ovat käyneet kaksivuotisen Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen RAI-erityisasiantuntijakoulutuksen, luoneet Rinnekodille omat koulutusmateriaalit ja selkeät prosessit. Lamroth ja Nyholm näkevät RAI-arvioinneissa hyötyjä niin asiakkaan elämän tukemiseen kuin yksikön työn johtamiseen.

Olemme kannustaneet tekemään RAI-arviointia osana arjen toimintoja. Asiakkaan kanssa on monesti helpompi jutella omista tuentarpeistaan, tunteistaan ja tavoitteistaan luontevissa arjen tilanteessa.

Asiakkaan tavoite vs. ammatillinen näkemys

RAI-arvioinnissa keskitytään asiakkaan asioihin tarkastellen toimintakykyä ja elämänlaatua eri mittarein. Arvioinnissa on mukana myös asiakkaan ja ohjaajan lisäksi hänen toimintaympäristöönsä kuuluvia läheisiä henkilöitä tarvittaessa. Arviointia edeltää kolmen päivän seurantajakso, jolloin päivittäiskirjauksiin tehdään sovittuja merkintöjä mm. perusarjessa tehdyistä havainnoista, vuorovaikutustaidoista ja mielialasta.

”RAI-arviointien ehdoton hyöty on se, että asiakkaan asioiden äärelle pysähdytään säännöllisesti puolivuosittain ja hänen elämäänsä sekä toimintakykyänsä arvioidaan kokonaisvaltaisesti”, kiteyttää Nyholm.

Osana arviointia kirjataan ylös myös asiakkaan toiveita ja tavoitteita. ”Asiakkaan tavoitteet voivat olla hyvin erilaisia mitä meidän ammatilliset näkemykset ovat. Asiakas voi sanoa tavoitteekseen Jokereiden pelipaidan hankkimisen. Asiakas puhuu siis konkreettisesta asiasta. Meidän ammattilaisten pitää osata tästä pilkkoa asiakkaan asettama tavoite hänen toimintakykyisyyttään tukeviksi osatavoitteiksi - kuten rahan säästäminen, bussilla liikkuminen, pelihallin myymälässä vierailu, ostoksen tekeminen, yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistaminen - ja tukea häntä näin kokonaistavoitteen saavuttamiseksi”, Nyholm jatkaa.

RAI-arviointi on myös oiva puheeksi ottamisen väline. ”Asiakas voi sanoa toiveekseen uusien ystävien löytämisen, mutta on haluton osallistumaan ryhmätoimintaan. Tätä voidaan lähteä yhdessä asiakkaan kanssa pilkkomaan osatavoitteeksi ja pohtia mistä uusia ystäviä löytyy, miten uusiin ihmisiin otetaan kontaktia ja mitä ystävyydeltä erityisesti toivotaan. Vastaavasti tämä työkalu antaa rohkeutta ottaa puheeksi epäsopivaan käytökseen tai esimerkiksi mielenterveyteen, ruokavalioon, painoon tai päihteiden käyttöön liittyvän asian luontevasti ja asiakasta motivoivalla tavalla”, täydentää Lamroth.

Organisaation tuki ja selkeät prosessit tukevat käyttöönottoa

RAI-toimintakyvyn arviointimenetelmä on ollut jo pitkään käytössä vanhuspalveluissa, mutta sen käyttöä on vasta viime vuosina laajennettu muihin sote-palveluihin. Rinnekoti oli mukana kehittämässä suomenkielistä RAI-arviointivälinettä kehitysvammaisille THL:n kehittämishankkeessa. Välineen käyttöönoton yhteydessä teimme paljon työtä sen eteen, että meidän kehitysvammaiset asiakkaamme voivat itse osallistua oman arviointinsa tekemiseen. Teimme selkeät toimintamallit ja työkalut, joissa huomioidaan myös asiakkaiden vuorovaikutuksen erityispiirteet. Rinnekoti on tukenut käyttöönottoa kouluttamalla henkilökuntaa, tekemällä selkeät prosessit ja toimintamallit, joilla arvioinnit saadaan toteutumaan.

”Arviointikysymyksissä moni asia voi olla kehitysvammaiselle asiakkaallemme liian abstrakti tai hänen on vaikea vastata puutteellisen kommunikaation vuoksi. Ohjaajalla onkin keskeinen rooli sanoittaa siten, että asiakas voi ne ymmärtää”, kertoo Lamroth.

”Olemme kannustaneet tekemään arviointia osana arjen toimintoja. Asiakkaan kanssa on monesti helpompi jutella omista tuentarpeistaan, tunteistaan ja tavoitteistaan luontevissa arjen tilanteessa”, kannustaa Nyholm.

Yksikönjohtajina työskentelevät Nyholm ja Lamroth näkevät RAI-arvioinnit myös hyödyllisenä työkaluna työyhteisön johtamisessa. ”Arvioinnit antavat hyvän kokonaiskuvan yksikön asiakasprofiileista ja sen muutoksista, jolloin henkilökunnan osaamista voidaan lisätä kouluttamalla heitä lisää esimerkiksi kommunikaatioasioissa tai vaikkapa vanhenevan asiakaskunnan muistiongelmiin liittyvissä asioissa”, Nyholm ja Lamroth toteavat.

Rinnekoti jakaa RAI-käyttöönottokokemuksia

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on juuri julkaissut RAI-arviointia koskevan juhlajulkaisun Valoisa tulevaisuus – RAI-vertailukehittäminen 20 vuotta Suomessa, jossa Rinnekodin kehittämispäällikkö Nadja Delcos jakaa käyttöönottokokemuksia Rinnekodista. Julkaisu löytyy verkosta osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-737-1

”Ohjaajamme ovat kokeneet, että arviointimenetelmä on tuonut sekä uutta tietoa asiakkaasta että vahvistanut heidän omia havaintojaan. Enää ei tarvitse mennä mutu-tuntumalla, kun RAI-arviointi tuottaa mitattavaa tietoa, jonka kehitystä voi seurata pitkälläkin aikavälillä”, kertoo kehittämispäällikkönä työskentelevä Delcos.

Delcos jakoi myös Rinnekodin kokemuksia asiakkaan osallistamisesta RAI-ID-arvioinnin tekemiseen THL:n juhlaseminaarissa lokakuussa 2021.

Yhteisöllisyys asiakkaidemme voimavarana - Rinnekoti avaa uutta Poriin9.11.2021 09:44:54 EET | Tiedote

Rinnekoti avaa Poriin uuden asumisen tuen palveluja tarjoavan yksikön Saarnin, josta tulee koti viidelletoista vammaiselle ja eri tavoin vammautuneille henkilöille. Saarnissa tarjotaan myös lyhytaikaista asumisen tuen palvelua, joka mahdollistaa esimerkiksi omaishoitajien vapaiden toteutumisen. Yksikössä panostetaan erityisesti yhteisölliseen toimintaan ja asiakkaiden kommunikoinnin tukemiseen. Saarni valmistuu loppuvuodesta 2021.

Virtuaalimatkat edistävät kehitysvammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta22.10.2021 11:40:07 EEST | Tiedote

Mekin ollaan mukana –kulttuuritapahtuma järjestetään keskiviikkona 17.marraskuuta Tampereella Kulttuuritalo Laikussa. Tapahtuman järjestää Tampereen kulttuurisen kehitysvammatyön verkosto yhteistyössä Kehitysvammaisten Tukiliiton kanssa sekä Teatteri Telakan kanssa ja tapahtuma on kaikille avoin. Rinnekoti sekä Lyfta ovat mukana tapahtumassa esittelemässä Lyfta-oppimisalustan käyttöä toimintakeskuksissa ja erityisryhmien kanssa.

Remontti käynnistyi Revontulentiellä tulevien asiakkaiden tarpeet huomioiden1.9.2021 12:41:38 EEST | Tiedote

Espoon Tapiolassa entisen MTK-Opiston tiloissa on käynnistynyt remontti Museoviraston valvonnassa. Remontin jälkeen kiinteistön käyttäjäksi on tulossa Diakonissalaitokseen kuuluva, kehitysvammapalveluja tuottava Rinnekoti. Revontulentielle on tulossa asumisen tuen sekä työllistymisen ja osallisuuden palveluja. Tilat remontoidaan kehitysvammaisten asiakkaiden tarpeet huomioiden. Toiminta käynnistyy arviolta vuoden 2022 loppupuolella.

Rinnekoti tuo uudet lasten ja perheiden palvelut Turkuun27.5.2021 15:32:15 EEST | Tiedote

Rinnekoti rakentaa parhaillaan uusia lapsi- ja perhepalvelujen yksiköitä Turkuun. Palvelut kehitysvammaisille sekä autismikirjon lapsille ja nuorille avautuvat tammikuussa 2022. Pienryhmäkoti Nanna on tarkoitettu hoidollisille kehitysvammaisille lapsille, Kasvunkoti Knut on sijaishuollon palveluja tarjoava yksikkö ja Omakoti Soili tarjoaa asumisvalmennusta aikuistuville ja itsenäistyville nuorille. Rinnekoti on johtava kehitysvamma-alan toimija ja osa Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista konsernia.

Virtuaalimatkojen kautta digitaitoja ja osallisuutta - kansainvälisesti palkittu oppimisalusta Rinnekodin asiakkaiden käytössä 9.3.2021 09:43:21 EET | Tiedote

Rinnekoti panostaa asiakkaiden digitaitojen ja osallisuuden edistämiseen ottamalla käyttöön kansainvälisesti palkitun suomalaisen oppimisalustan Lyftan. Helsingissä ja Tampereella toimivien toimintayksiköiden asiakkaat sekä Rinnekodin etänä järjestettävän päivätoiminnan eli Etälive-lähetysten asiakkaat pääsevät vierailemaan eri maissa, tapaamaan uusia henkilöitä ja syventämään tietämystään maailmasta digitaalisella oppimisalustalla. Korona pandemialla on väistämättä vaikutuksia myös kehitysvammaisten asiakkaiden hyvinvointiin ja osallisuuteen. Vastapainona poikkeustilanteesta johtuvalle epävarmuudelle ja yksinäisyydelle on erityisen tärkeää tarjota asiakkaille mahdollisuutta harjoittaa digitaitoja sekä kokea yhteisöllisyyttä. Tähän tarkoitukseen Rinnekoti kokeili Lyftan digitaalista oppimisalustaa viime vuonna. Rinnekodin ohjaajat ja asiakkaat ottivat palvelun innostuneesti vastaan ja käyttöä on hyvien kokemusten ansiosta laajennettu.