HKL

Raide-Jokerin louhintatyöt Vartiokylän Viilarintiellä aloitetaan syyskuun alussa

Jaa

Herttoniemi-seura on hakenut Viilarintien louhinnoille toimenpidekieltoa, koska alueella sijaitsee jääkauden aikana syntynyt hiidenkouru. ELY-keskus toteaa 19.8.2019 päivätyssä päätöksessään, ettei perusteita toimenpidekiellolle ole. Maanomistaja ei ole nimennyt kyseistä hiidenkourua luonnonmuistomerkiksi, eikä sitä ole rauhoitettu.

Hiidenkourut eivät ole tavattoman harvinaisia muistoja jääkaudesta, kerrotaan Helsingin yliopistolta, mistä otettiin yhteyttä Raide-Jokeri-allianssiin hiidenkouruasian noustua julkisuuteen. Kyseinen hiidenkouru sijaitsee Helsingin kaupungin omistamalla maalla, eikä se ole ainoa laatuaan pääkaupunkiseudulla tai Helsingissä.

– Meillä on koko Suomessa paljon upeita kalliomuodostelmia, jotka ovat tietysti useimmiten kuntan eli metsänpohjan kasvillisuuden peitossa, eivätkä siten helposti havaittavissa. Usein juuri näin rakennus-töiden yhteydessä muodostelmia löydetään, ja silloin ne ovat tietysti nähtävissä vain vähän aikaa, kertoo ympäristögeologian dosentti Seija Kultti.

Hiidenkourujen tai muiden kalliomuodostelmien sijainteja ei ole koko Suomessa kovin laajalti tai järjestelmällisesti kartoitettu, mutta Helsingin alueella olevista arvokkaista geologisista kohteista löytää lisätietoa esimerkiksi täältä.

– Upeita hiidenkouruja voi nähdä esimerkiksi Uutelassa tai Nuuksiossa. Luontokeskus Haltiasta tai kahvila Kampelasta ei tarvitse kävellä montakaan sataa metriä löytääkseen hiidenkouruja, Kultti kertoo.

Digiloikka-hankkeen myötä Helsingin yliopiston Geotieteiden ja maantieteen osasto on alkanut kerätä erilaisista kalliomuodostelmista ja muista Suomen geologisista kohteista digitaalista arkistoa, joka saadaan verkkoon mahdollisesti jo lähiaikoina. Myös Viilarintien hiidenkourusta on tehty tallenne, joka mahdollistaa hiidenkourun ihailun virtuaalisesti vielä pitkänkin ajan kuluttua. Lisäksi Kultti opiskelijoineen aikoo tutkia tarkemmin Viilarintien ympäristöä, sillä se on otollinen paikka löytää lisää hiidenkouruja ja muita jääkauden muistomerkkejä, jotka vielä ovat piilossa kuntan alla.

Raide-Jokerin rakennustyöt Viilarintiellä alkavat syyskuun ensimmäisellä viikolla louhinnoin, jotka kestävät arviolta maaliskuun 2020 puoleenväliin. Työt alueella etenevät aikataulussaan.

Lisätietoja:
Juha Saarikoski
Tilaajan projektijohtaja
p. 09 310 35288
juha.saarikoski@hel.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juha Saarikoski, tilaajan projektijohtaja, p. 040 336 0117, juha.saarikoski@hel.fi
Ari Bergström, allianssin projektipäällikkö, p. 040 8307336, ari.bergstrom@yit.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HKL
HKL
PL 53250
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

(09) 310 1071http://www.hkl.fi

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinja 550:n. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HKL

Helsingin hallinto-oikeus jatkaa toimenpidekieltoa Patterimäessä – tunnelin louhintaa valmistellaan hiekkasiilon kautta19.2.2020 14:05:00 EETTiedote

Helsingin hallinto-oikeus on antanut 18. helmikuuta päätöksensä valituksesta, joka koski Raide-Jokerin rakentamisen edellyttämiä puunkaatoja Pajamäessä sijaitsevassa Patterimäessä. Sen mukaan puunkaatojen täytäntöönpanokielto pysyy voimassa, ja asia palautettiin Uudenmaan ELY-keskukselle uudelleen käsiteltäväksi. Jotta vaikutukset pikaraitiotiehankkeen aikatauluun ja kustannuksiin pystytään minimoimaan, käynnistetään tunnelin rakentaminen Patterimäen pohjoispuolella sijaitsevan hiekkasiilon kautta.

Raide-Jokerin työmaiden aiheuttamat muutokset pääkaupunkiseudun liikenteeseen keväällä 202010.2.2020 15:52:03 EETTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakennustyöt ovat käynnissä jo suurimmalla osalla 25 kilometrin mittaista linjaa. Helmi–maaliskuun 2020 aikana työmaa-alueet laajenevat, mistä aiheutuu uusia työnaikaisia liikennejärjestelyitä. Liikennesuunnittelijat simuloivat järjestelyistä aiheutuvia vaikutuksia liikennevirtojen mallinnuksella. Uusimman helmi–maaliskuun työmaatilanteen pohjalta tehdyn simuloinnin mukaan työnaikaisten liikennejärjestelyiden vaikutukset pysyvät paikallisina. Uusien työvaiheiden vaikutukset näkyvät erityisesti neljällä alueella

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme