Raide-Jokerin louhintatyöt Vartiokylän Viilarintiellä aloitetaan syyskuun alussa
Hiidenkourut eivät ole tavattoman harvinaisia muistoja jääkaudesta, kerrotaan Helsingin yliopistolta, mistä otettiin yhteyttä Raide-Jokeri-allianssiin hiidenkouruasian noustua julkisuuteen. Kyseinen hiidenkouru sijaitsee Helsingin kaupungin omistamalla maalla, eikä se ole ainoa laatuaan pääkaupunkiseudulla tai Helsingissä.
– Meillä on koko Suomessa paljon upeita kalliomuodostelmia, jotka ovat tietysti useimmiten kuntan eli metsänpohjan kasvillisuuden peitossa, eivätkä siten helposti havaittavissa. Usein juuri näin rakennus-töiden yhteydessä muodostelmia löydetään, ja silloin ne ovat tietysti nähtävissä vain vähän aikaa, kertoo ympäristögeologian dosentti Seija Kultti.
Hiidenkourujen tai muiden kalliomuodostelmien sijainteja ei ole koko Suomessa kovin laajalti tai järjestelmällisesti kartoitettu, mutta Helsingin alueella olevista arvokkaista geologisista kohteista löytää lisätietoa esimerkiksi täältä.
– Upeita hiidenkouruja voi nähdä esimerkiksi Uutelassa tai Nuuksiossa. Luontokeskus Haltiasta tai kahvila Kampelasta ei tarvitse kävellä montakaan sataa metriä löytääkseen hiidenkouruja, Kultti kertoo.
Digiloikka-hankkeen myötä Helsingin yliopiston Geotieteiden ja maantieteen osasto on alkanut kerätä erilaisista kalliomuodostelmista ja muista Suomen geologisista kohteista digitaalista arkistoa, joka saadaan verkkoon mahdollisesti jo lähiaikoina. Myös Viilarintien hiidenkourusta on tehty tallenne, joka mahdollistaa hiidenkourun ihailun virtuaalisesti vielä pitkänkin ajan kuluttua. Lisäksi Kultti opiskelijoineen aikoo tutkia tarkemmin Viilarintien ympäristöä, sillä se on otollinen paikka löytää lisää hiidenkouruja ja muita jääkauden muistomerkkejä, jotka vielä ovat piilossa kuntan alla.
Raide-Jokerin rakennustyöt Viilarintiellä alkavat syyskuun ensimmäisellä viikolla louhinnoin, jotka kestävät arviolta maaliskuun 2020 puoleenväliin. Työt alueella etenevät aikataulussaan.
Lisätietoja:
Juha Saarikoski
Tilaajan projektijohtaja
p. 09 310 35288
juha.saarikoski@hel.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Saarikoski, tilaajan projektijohtaja, p. 040 336 0117, juha.saarikoski@hel.fi
Ari Bergström, allianssin projektipäällikkö, p. 040 8307336, ari.bergstrom@yit.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne OyPL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinja 550:n. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Herttoniemen metroaseman kunnostustyöt valmistumassa – lippuhallin liukuportaat otetaan käyttöön maanantaina 17.11.14.11.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on kunnostanut Herttoniemen metroaseman sisä- ja ulkotiloja tämän vuoden aikana. Työt ovat valmistumassa, ja Länsi-Herttoniemen puolella lippuhallissa suljettuna olleet liukuportaat otetaan käyttöön maanantaina 17.11. Tämän jälkeen kaikki reitit metroaseman laituritasolle ovat normaalisti käytössä. Työt laituritasolla ja piha-alueella jatkuvat vielä loppuvuoden ajan.
Käpylän raitiotie täyttää 100 vuotta – juhlat 16.11.12.11.2025 11:15:00 EET | Tiedote
Käpylän 100-vuotiasta raitiotietä juhlitaan sunnuntaina 16.11. klo 11–16. Ohjelmassa on muun muassa raitiovaunuajeluita vanhalla reitillä Käpylä–Vallila, musiikkia ja historiaa sekä lapsille raitiovaunu-kasvomaalauksia. Koko ohjelma on katsottavissa Kaupunkiliikenne Oy:n verkkosivuilla.
Metron järjestelmiä ja metrojunia uusitaan - Liikenteenohjausjärjestelmä muuttuu lähivuosina4.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Pääkaupunkiseudun metron vanhoja järjestelmiä uusitaan vaiheittain tulevien vuosien aikana. Muutokset tehdään osana Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantamishanketta (METKA), jonka tavoitteena on parantaa metron turvallisuutta ja luotettavuutta. METKA-hankkeen käsittely päätöksenteossa etenee ja ehdolliset hankintapäätöksetdesta junankulunvalvontajärjestelmästä sekä radioverkosta on tehty.
Raitiovaunujen hankintapäätös etenee markkinaoikeuteen – hylkäämisen perusteina kymmenen pakollista vaatimusta20.10.2025 17:00:05 EEST | Tiedote
Markkinaoikeudelta 20.10. saadun tiedon mukaan pääkaupunkiseudun uusia raitiovaunuja koskevasta hankintapäätöksestä on valitettu. Hankintapäätöksen mukaisesti Skoda Transtechin tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön pakollisista vaatimuksista kymmentä, vaunujen tekniseen ominaisuuteen liittyvää vaatimusta. Valituksi tullut Stadlerin tarjous oli siis kahdesta saadusta tarjouksesta ainoa, joka täytti kaikki tarjouspyynnön vaatimukset.
Pääkaupunkiseudun raitioliikenne laajenee - Helsingin ja Vantaan uudet raitiovaunut toimittaa Stadler6.10.2025 16:13:10 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun uusien raitiovaunujen toimittajaksi on valittu Stadler. Kaupunkiliikenne Oy:n hallitus päätti asiasta 6.10.2025 kokouksessaan. Hankinta on merkittävä koko pääkaupunkiseudulle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme