Raide-Jokeri

Raide-Jokerin rakentamisen ensimmäinen vuosi takana

Jaa

Raide-Jokerin rakentamisvaihetta on nyt takana ensimmäinen vuosi eli 20 prosenttia. Sen aikana rakennustöistä on tehty 21 prosenttia. Tänä kesänä rakentamisen volyymi on kolminkertainen viime kesäiseen verrattuna.

Espoon Linnoitustiellä asennettiin toukokuussa raitiotien rataa.
Espoon Linnoitustiellä asennettiin toukokuussa raitiotien rataa.

Raide-Jokerin rakentaminen aloitettiin 13 kohteessa 3.6.2019. Rakentamisvaihetta on takana 12 kuukautta eli 20 prosenttia. Tähän mennessä rakennustöistä on tehty 21 prosenttia. Koko projektin kustannuksista, syksyllä 2017 alkanut suunnitteluvaihe mukaan lukien, on laskutettu noin 28 prosenttia.

Vuoden aikana työalueet ovat laajentuneet noin 19 kilometrin matkalle. Poikkeuksellisenkin kevään aikana sekä rakentaminen että suunnittelu ovat edenneet vauhdilla. Samalla, kun vielä myöhemmin aloitettavista rakentamiskohteista tehdään rakennussuunnitelmia, ovat suunnittelijoiden kädet täynnä työmaapalvelun kanssa.

Kun työmaalla tulee ilmi jokin odottamaton asia tai suunnitelmaa pitää viilata, alkavat suunnittelijat pohtia vaihtoehtoisia ratkaisua ja piirtää niistä suunnitelmakuvia. Se tekee suunnittelijoiden työstä samalla mielenkiintoista ja haastavaa,” kuvailee suunnittelupäällikkö Jyrki Oinaanoja. Ensimmäisen rakentamisvuoden aikana suunnitelmia on hyväksytty 2770 kappaletta.

Maanrakennustöitä on tehty viime kesästä lähtien, ja tänä keväänä myös ratarakentajat ovat päässeet tositoimiin. Rataa näkyy jo useammalla kadulla: Maarintiellä, Linnoitustiellä, Ravitiellä ja Pirkkolantiellä. Kaksoisraidetta on valettu paikoilleen touko–kesäkuun vaihteeseen mennessä yhteensä 500 metriä. Tämän vuoden aikana sitä on tarkoitus asentaa yhteensä noin 8 kilometriä.

Hetki, jolloin maanrakennustyöt ovat siinä vaiheessa, että ratarakentaminen voi alkaa, on meille tärkeä välitavoite ja merkkipaalu. Se kertoo, että olemme aikataulussa,” toteaa projektipäällikkö Ari Bergström.

Patterimäen raitiotietunnelia on louhittu 15 metriä. Kalliolouhinnat aloitettiin huhtikuussa 2020 ja ne valmistunevat tämän vuoden loppuun mennessä.

Jotta rakentaminen on ollut mahdollista, on työmaillemme perehdytetty 2887 henkilöä.

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa satojentuhansien ihmisten arkeen. Tietysti negatiivistakin palautetta tulee, mutta pääasiassa kaupunkilaiset ovat ottaneet rakentamisen hyvin vastaan. Haluamme olla luottamuksen arvoisia ja hoitaa rakentamisen ja tiedottamisen hyvin ja aikataulussaan,” toteaa tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski.

Tulevat vuodet ovat Raide-Jokerin tekijöille työntäyteisiä. Rakentamisen volyymi kasvaa tänä kesänä kolminkertaiseksi viime kesään verrattuna,” Ari Bergström kertoo.

Raide-Jokerin rakentaminen jatkuu vielä vuoden 2023. Viimeistelytöiden ja koeajojen jälkeen pikaraitiovaunun kyytiin pääsee tavoitteen mukaisesti kesäkuussa 2024.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ari Bergström, projektipäällikkö, p. 040 830 7336, ari.bergstrom@yit.fi

Kuvat

Espoon Linnoitustiellä asennettiin toukokuussa raitiotien rataa.
Espoon Linnoitustiellä asennettiin toukokuussa raitiotien rataa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Raide-Jokeri
Raide-Jokeri
Valimotie 1
00380 Helsinki

https://raidejokeri.info/

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinjan 550. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Raide-Jokeri

Uuden bussivarikon kustannuksia käsiteltiin HKL:n johtokunnassa2.4.2020 10:44:31 EESTTiedote

Raide-Jokeri-allianssi rakentaa HKL:n uuden bussivarikon Roihupeltoon. Bussivarikon laatutaso ja tekniset vaatimukset ovat kasvaneet, minkä vuoksi myös kustannusarvio nousi. HKL:n johtokunta hyväksyi korotetun kustannusarvion 2.4.2020. Liittyvänä hankkeena toteutettavan bussivarikon kustannukset ovat osa Raide-Jokeri-allianssin toteuttamaa kokonaisuutta, joten korotus on mahdollista kompensoida muualla hankkeessa tehtävillä säästöillä. Bussivarikko valmistuu kesällä 2020.

Pyöräily ja jalankulku kiertoreiteille Maaherrantieltä27.3.2020 12:49:25 EETTiedote

Uuden pyöräilyn ja jalankulun väylän rakentaminen Maaherrantielle Raide-Jokerin töiden yhteydessä sulkee Oulunkyläntien ylittävän jalankulun ja pyöräilyn sillan liikenteeltä 6.4.2020 alkaen. Lisäksi Raide-Jokerin muut rakennustyöt sekä alueella alkavat talonrakennustyömaat aiheuttavat Oulunkylän aseman ja Vantaanjoen välille mittavia työnaikaisia järjestelyjä. Tästä syystä radanvartta ja Vantaanjoen suuntaan kulkeva jalankulku ja pyöräily ohjataan Maaherrantieltä sujuville kiertoreiteille jo kauempaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme