Raide-Jokerin työmaiden vaikutukset pääkaupunkiseudun liikennevirtoihin

Raide-Jokerin käynnissä olevien työmaiden vaikutusta pääkaupunkiseudun liikenteeseen on tarkasteltu liikennevirtamallinnuksen avulla. Mallinnuksessa on huomioitu Raide-Jokerin käynnissä olevien työmaiden vaikutus liikenteen nykytilanteeseen sekä yhteisvaikutuksia muiden suurimpien liikennehankkeiden kanssa. Syksyllä 2019 vaikutuksia liikenteeseen tulee erityisesti seitsemällä alueella.
1. Otaniemessä
Maarintien syyskuussa tehtävän sulkemisen myötä henkilöautoliikenne siirtyy pääasiassa Tekniikantielle ja Tietotielle. Tietotien ja Tekniikantien kohdalla on syytä varautua normaalia pidempiin matka-aikoihin etenkin aamu- ja iltapäiväruuhkan aikaan.
2. Turunväylällä Kehä I:n länsipuolella
Turunväylän ylittävän uuden pikaraitiotiesillan, Impilahdensillan, rakennustöiden vuoksi Turunväylältä poistetaan käytöstä kaistoja ja nopeusrajoituksia alennetaan siltatyömaan kohdalla. Tällöin erityisesti Kehä I:ltä Turunväylälle siirryttäessä on odotettavissa jonoutumista.
3.Vermossa
Ravitien sulkemisen myötä henkilöautoliikenne siirtyy liikennemallissa Turuntielle, Turunväylälle ja Kehä I:lle. Turuntien linja-autoliikenteen toimivuuden kannalta on suositeltavaa käyttää reittejä Kehä I:tä Vihdintietä tai Turunväylää pitkin.
4. Haagassa
Huopalahden tunneli on suljettu moottoriajoneuvoilta 12.8. alkaen, minkä vuoksi linja-autoliikenne Haagan alueella lisääntyy. Pysäkeille pysähtyvät linja-autot aiheuttavat normaalia enemmän jonoutumista.
5. Pirkkolassa ja Maunulassa
Pirkkolantien ja Pirjontien sulkemisesta johtuen liikenne ohjautuu Metsäpurontielle, jossa myös joukkoliikenne on lisääntynyt. Vaihtoehtoisena reittinä suositellaan käyttämään Kehä I:tä tai Metsäläntietä.
6. Lahdenväylällä Maaherrantien kohdalla
Lahdenväylän ylittävän uuden pikaraitiotiesillan rakennustyöt aiheuttavat alennettuja ajonopeuksia Lahdenväylälle. Tästä johtuen Lahdenväylän liikenne siltatyömaan kohdalla hidastuu
7.Viikissä ja Itäkeskuksen ympäristössä
Viilarintiellä aloitettavista louhinnoista aiheutuu muutamien minuuttien pysäytyksiä liikenteelle. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa kulkea Viilarintien sijaan Kehä I:ä tai muita vaihtoehtoisia reittejä pitkin. Varikkotien sulun vuoksi Itäväylälle ja Kehä I:lle ohjautuu lisääntynyttä liikennettä.
Vaikka Raide-Jokerin työnaikaiset liikennejärjestelyt vaikuttavat liikenteeseen useassa kohdassa, jäävät vaikutukset liikennevirtamallinnuksen mukaan pääosin paikallisiksi. Pääasiassa Raide-Jokerin työmaista ja katujen sulkemisesta aiheutuvat vaikutukset jäävät paikallisiksi ja heijastusvaikutukset pääväylille ovat maltillisia. Mallinnuksen mukaan esimerkiksi matka-aika Kehä I pitkin Turunväylän ja Lahdenväylän välillä pitenee Raide-Jokerin työmaiden vuoksi laskennallisesti alle puoli minuuttia.
Raide-Jokerin liikennevirtamallia päivitetään säännöllisesti kulloisenkin työmaatilanteen mukaan. Tulosten perusteella voidaan esimerkiksi muokata liikennevalojen ajoituksia ja ohjelmointia mahdollisuuksien mukaan. Liikennevirtoja on mallinnettu makrotasolla aamun ja illan ruuhkahuipputunneille.
Lisätietoa Raide-Jokerin tilapäisistä liikennejärjestelyistä päivitetään osoitteeseen www.raidejokeri.info.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joonas-Petteri Kallonen, liikennejärjestelyvastaava, p. 050 560 0694, joonas-petteri.kallonen@yit.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinjan 550. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Nivelraitiovaunuja on saatu palautettua liikenteeseen, muutoksiin liikenteessä kannattaa kuitenkin varautua14.9.2025 19:03:36 EEST | Tiedote
Kantakaupungin raitiotien ajojännitteen nosto lauantain ja sunnuntain välisenä yönä aiheutti vikoja vanhemmassa raitiovaunukalustossa. Kaupunkiliikenne Oy selvittää ongelman syitä ja on saanut osan vikaantuneista vaunuista korjattua. Sunnuntain liikenne saatiin pienin poikkeuksin ajettua käytettävissä olleella kalustolla. Maanantain raitioliikenteen aikatauluihin ei ennakoida tulevan merkittäviä muutoksia. Joitakin lähtöjä jäänee maanantaina kuitenkin ajamatta ja muutoksiin kannattaa varautua myös myöhemmin viikolla.
Raitiotien jännite nostettu onnistuneesti – nivelratikoissa ilmennyt haasteita14.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy nosti lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kantakaupungin raitiotien ajojännitteen 600 voltin tasajännitteestä 750 VDC:hen. Jännitteen nostaminen onnistui suunnitellussa aikataulussa ja raitioliikenne alkoi sunnuntaiaamuna kello 07. Yön aikana Kaupunkiliikenne on kuitenkin tunnistanut haasteita vanhemman nivelraitiovaunukaluston osalta.
Suomenlinnan Liikenne täyttää 75 vuotta – vuosittain yli 2 miljoonaa matkustajaa4.9.2025 08:51:07 EEST | Tiedote
Suomenlinnan Liikenne Oy on liikennöinnyt Helsingin ja Suomenlinnan väliä jo 75 vuotta. 1950-luvulla järjestettyjen olympialaisten myötä aloitettu lauttaliikenne kuljettaa nykyisellään Suomenlinnaan jopa yli 2 miljoonaa kävijää vuosittain. Juhlapäivän kunniaksi järjestetään kahvitus 8.9. Suomenlinnan lauttarannassa matkustajille.
Kivikon konepaja on nyt avattu – radan osien tuotanto kolminkertaistuu2.9.2025 08:59:44 EEST | Tiedote
Kivikon konepaja luovutettiin Kaupunkiliikenne Oy:n hallintaan rakennuttajalta aikaisemmin kesällä. Nyt myös konepajan operatiivinen käyttöönotto on alkanut. Uudella konepajalla rakennetaan ja kunnossapidetään raitioteitä pääkaupunkiseudulla.
Matinkylän metroaseman seinän uudelleenlaatoitus aloitetaan syyskuussa19.8.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
Vuoden alussa havaittiin, että Matinkylän metroaseman kauppakeskuksen ja bussiterminaalin puoleisen sisäänkäynnin ylemmän liukuporrasryhmän viereinen seinälaatoitus oli heikosti kiinni. Seinälaatoituksen kiinnitysongelman laajuutta selvitettiin, ja liukuportaiden viereistä laatoitusta jouduttiin purkamaan melko laajalta alueelta. Purkutöiden jälkeen selvitettiin heikon kiinnityksen syitä ja tehtiin koelaatoitukset, joilla varmistettiin uudelleen tehtävän laatoituksen kiinnipysyminen. Koelaatoituksen perusteella tehdään laatoitustyön ohjeistus ja suunnitelma sekä määritetään lopullinen purkulaajuus. Uudelleenlaatoitustyöt käynnistyvät syyskuussa, ja työn arvioitu kesto on neljä viikkoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme