Raide-Jokerin varikko valmistui Roihupeltoon

Varikon tontille rakennettiin yhteensä noin neljä kilometriä raidetta, josta rakennuksen sisälle 1,7 kilometriä ja ulkopuolelle 2,3 kilometriä. Vaihteita varikolle tuli 24 kappaletta. Ne ovat kuin risteyksiä, joissa raitiovaunu pääsee siirtymään raiteelta toiselle.
Ympäristönäkökulmat on otettu laajasti huomioon sekä Raide-Jokerin että Roihupellon varikon suunnittelussa ja toteutuksessa. Varikon pihalle rakennettiin viivytysallas, joka viivyttää hulevesiä varikon tontilla ennen niiden poisjohtamista. Hulevesien viivytyksellä tasataan tulvahuippuja ja parannetaan Mustapuroon päätyvien hulevesien laatua.
Luonnon monimuotoisuutta on tuettu myös siirtoistuttamalla erittäin uhanalaista idänmasmaloa varikkoalueelle. Idänmasmalo on hernekasvi, joka on levinnyt Suomeen jääkauden jälkeen ja jonka yksi harvoista tunnetuista kasvupaikoista on sijainnut varikon lähellä Myllypurossa. Masmaloilla elää joitakin harvinaisia hyönteislajeja, kuten uhanalainen pikkusinisiipi. Kun kasvi leviää ja runsastuu, hyönteiset voivat hyödyntää kasvia, mikä voi lisätä sitä kautta uhanalaisten perhosten ja muiden hyönteisten populaatioita.
Tekninen koeliikenne käynnistyi suunnitellusti ja sujuvasti
Varikon tekninen koeliikenne ja järjestelmien testaus on sujunut ilman suurempia yllätyksiä ja tarvittaviin muutoksiin on pystytty reagoimaan nopeasti. Varikko on nyt valmis ottamaan vastaan pikaraitiolinjalle liikennöimään tulevat uudet Artic XL -raitiovaunut.
Varikolla testatut toimintatavat otetaan seuraavaksi käyttöön radalla. Erilaisia järjestelmiä, esimerkiksi vaihteenohjausta ja liikennevalojen toiminnallisuutta, on tarpeen todentaa huolella jokaisella alueella. Pikaraitiolinjan tekninen koeliikenne on jaettu kuuteen eri pituiseen alueeseen. Marraskuun alussa lähdetään etenemään linjan itäpäästä alueittain kohti linjan läntistä pääteasemaa Keilaniemeä. Koeajojen aikana tiellä liikkuvien turvallisuus varmistetaan liikenteenohjaajien ja opaskylttien avulla sekä aluekohtaisella tiedottamisella. Koeajoliikenne ajetaan radan nopeusrajoituksia noudattaen.
Uudelle radalle saapuu uutta kalustoa
Raide-Jokerin radalla eli tulevalla pikaraitotie 550-linjalla liikennöi jatkossa 29 uutta Artic XL pikaratikkaa, joista ensimmäinen on jo toimitettu varikolle ja seuraava saapuu syyskuun aikana. Tämän jälkeen Skoda Transtechin Otanmäen tehtaalla valmistettuja vaunuja toimitetaan noin 2 viikon välein niin, että kaikki vaunut on toimitettu keväällä 2024.
Artic XL vaunu, viralliselta tyyppinimeltään ForCity Smart Artic X54, on ensimmäinen pääkaupunkiseudun pikaratikkaliikenteeseen valmistettu raitiovaunu. Vaunut ovat kahteen suuntaan ajettavia, joten niissä on ohjaamot kummassakin päässä ja ovet molemmilla sivulla. Ratikat ovat 34 metriä pitkiä, ja tarvittaessa niitä on mahdollista myöhemmin pidentää noin kymmenellä metrillä. Vaunu on esteetön: lattia on pysäkkilaiturien kanssa samalla tasolla, eikä sisällä ole liikkumista haittaavia portaita.
Teknisiltä ratkaisuiltaan uusi pikaratikka on edistyksellinen. Siinä yhdistyy matalalattiaisuus, kääntyvät telit ja moninivelrakenne, minkä ansiosta vaunun keskelle on saatu iso monitoimitila. Vaunu on hiljainen ja kulkuominaisuuksiltaan erinomainen ja se on suunniteltu elinkaarioptimoidusti. Vankka rakenne mahdollistaa helpon huollettavuuden ja korjattavuuden, mikä vähentää elinkaarenaikaisia kustannuksia.
Matkustajaliikenteessä pikaratikka 550:n tavoitteena on noin 25 km/h keskimääräinen matkanopeus, joka sisältää myös pysäkeillä pysähtymiset. Se on huomattavasti korkeampi kuin Helsingin kantakaupungin ratikan 14–15 km/h keskimääräinen matkanopeus. Pikaratikka kulkee pääosin omalla kaistallaan erillään muusta liikenteestä, jolloin esimerkiksi ruuhkat eivät hidasta sen kulkua.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaupunkiliikenne Oy:
yksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 6731602
kalustopalvelupäällikkö Heidi Heikkilä, p. 09 310 33823
Raide-Jokeri -hanke:
käyttöönottopäällikkö Mikail Kesenci, p. 040 862 1466
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Järjestämme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kivenlahden aseman lasiseinää korjataan 7.7.–8.8. – aseman liukuportaat eivät ole käytössä korjaustöiden aikana2.7.2025 15:16:20 EEST | Tiedote
Kivenlahden metroaseman sisäänkäynnin liukuporraskuilun seinälasien korjaaminen alkaa maanantaina 7.7.2025. Seinälasien asennus valmistuu viimeistään 8.8. Korjaustöiden aikana kaikki metroaseman liukuportaat ovat poissa käytöstä. Matkustajien käytössä on aseman hissit.
Viherseinät ja -katot ihastuttavat kesällä Mannerheimintiellä ja Herttoniemen metroasemalla2.7.2025 12:36:01 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on osana kahta eri viherkokeilupilottia, joissa toteutetaan viherratkaisuihin satsaavaa kaupunkiympäristöä. Toisessa hankkeista toteutetaan viherseinät ja pölyttäjäkatot Herttoniemen metroasemalle. Toinen hanke sijoittuu Mannerheimintien raitiovaunupysäkeille.
Salamoinnin aiheuttama asetinlaitevika haittaa metron liikennöintiä - korjaustyöt saattavat kestää tiistaihin30.6.2025 10:26:29 EEST | Tiedote
Sunnuntain kesämyrskyn vuoksi metroliikenne ei jatka vielä maanantaiaamuna Kaitaan asemaa edemmäs. Liikenne palautetaan heti, kun viat on saatu korjattua ja tarvittavat turvallisuustestit tehtyä.
Herttoniemen metroaseman lippuhallin hissi pois käytöstä 30.6. alkaen24.6.2025 09:43:19 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy uusii Herttoniemen metroaseman lippuhallin hissin. Hissi on pois käytöstä maanantaista 30.6.2025 alkaen. Sisäänkäynnin portaat pysyvät käytössä töiden ajan.
Koskelan varikko valmistautuu sähkömarkkinoille – kysyntäjousto tuo säästöpotentiaalia17.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on päättänyt hyödyntää sähkön kysyntäjoustoa Koskelan varikkohankkeessa. Kysyntäjouston toteutuksen suunnittelusta ja teknisistä ratkaisuista vastaa Rejlers.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme