Raitioteiden pysäkkeihin ja jalankulun ylityspaikkoihin suunnitellaan muutoksia – kaupunkilaiset kutsutaan kommentoimaan suunnitelmia
Pysäkkien välinen etäisyys vaikuttaa merkittävästi joukkoliikenteen nopeuteen. Kantakaupungin raitioverkolla pysäkkejä on tiheästi, minkä ansiosta kävelymatkat ovat lyhyitä, mutta raitioliikenne on verrattain hidasta. Raitioteillä on tällä hetkellä 131 pysäkkiä, joista ehdotetaan poistettavaksi ensi vaiheessa 8 pysäkkiä ja myöhemmin katuremonttien sekä raitiotiehankkeiden yhteydessä noin 12 lisää. Kantakaupungin asuinalueilla pysäkkiverkko säilyy kuitenkin tiheänä. Tulevaisuudessa pikaraitioliikenteen käyttöön tulevilla osuuksilla pysäkkivälejä pidennetään enemmän. Pysäkkejä myös siirretään vaihtoyhteyksien kannalta parempiin sijainteihin ja kapeita sekä lyhyitä pysäkkilaitureita parannetaan.
Raitiotien ylittäviä liikennevalo-ohjaamattomia suojateitä muutetaan uudenlaisiksi ylityspaikoiksi, joissa jalankulkijan tulee väistää raitiovaunua ennen kiskojen ylittämistä. Ehdotettuja ylityspaikkoja tulisi noin 80 paikkaan eri puolille kantakaupunkia. Ylityspaikassa on aina turvallinen tila, jossa kävelijä voi seistä ajoratojen ja raitiotien välissä. Monille tuttu olemassa oleva esimerkki ylityspaikasta on Stockmannin edusta Aleksanterinkadulla, jossa jalankulkijat kulkevat raitiotien yli joustavasti mutta raitiovaunuja varoen.
Suunnitelmista on avattu kysely kaupunkilaisille osoitteessa: kerrokantasi.hel.fi. Kysely on auki 29.11.2020 asti. Kyselyssä on lisätietoa suunnitelmista, karttakuvia muutoksista ja suunnitelmista voi antaa palautetta.
Muutosten toteutus ja aikataulu
Toimenpidekokonaisuus menee päätöksentekoon kaupunkiympäristölautakuntaan vuoden 2021 alkupuolella, minkä jälkeen muutoksia voidaan alkaa toteuttaa.
Osa toimenpiteistä voidaan toteuttaa erillisinä liikennejärjestelyinä ja osa muutoksista tehdään tulevien katuremonttien ja uusien raitioteiden rakentamisen yhteydessä. Heti mahdolliset toimenpiteet toteutuvat noin 1-3 vuoden aikajänteellä ja muihin hankkeisiin sidotut muutokset 2020-luvun kuluessa. Näitä hankkeita ovat mm:
- Helsinginkadun, Runeberginkadun ja Caloniuksenkadun remontti (2021-2022)
- Mannerheimintien remontti (2023-2024)
- Mäkelänkadun remontti (2025-2026)
- Kruunusillat-hanke (2021-2026)
- Kalasatamasta Pasilaan-raitiotiehanke (2021-2024)
- Vihdintien pikaraitiotien ja läntisen kantakaupungin raitiotien rakentaminen (n. 2025 alkaen)
- Viikki-Malmi-pikaraitiotien rakentaminen (n. 2027 alkaen)
- Helsingin yliopiston metroaseman pohjoisen sisäänkäynnin rakentaminen
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anton Silvo
liikenneinsinööri
kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37489
anton.silvo@hel.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Tillväxten av beståndet av flygekorrar i Helsingfors har stabiliserats30.4.2024 08:44:55 EEST | Tiedote
Flygekorrens förekomst i Helsingfors har uppföljts sedan våren 2014. Stammen har ökat snabbt och utbredd från stadens nordvästra delar mot öst och sydost. På våren 2019 betäckte utbredningsområdet Helsingfors norra och mellersta delar från gränsen mot Esbo och Vanda till Lahtisleden.
Liito-oravakannan kasvu Helsingissä tasaantunut30.4.2024 08:42:35 EEST | Tiedote
Liito-oravan esiintymistä Helsingissä on seurattu keväästä 2014 alkaen. Liito-orava runsastui nopeasti ja levittäytyi Helsingin luoteisosista idän ja kaakon suuntaan. Keväällä 2019 levinneisyysalue kattoi myös kaupungin pohjois- ja keskiosat Espoon ja Vantaan rajalta Lahdenväylälle asti.
I Havshagen föreslås nytt boende och att området öppnas mot den omgivande staden29.4.2024 11:44:14 EEST | Tiedote
Helsingfors utarbetar planeringsprinciper för Havshagen som möjliggör kompletteringsbyggande och att Havshagen bättre än i dag knyts till den omgivande stadsstrukturen. Tilläggsbyggandet i Hagnäs och Sörnäs samt färdigställandet av snabbspårvägen Kronbroarna medför förändringar, och därför är det aktuellt att även utveckla Havshagen. Målet är att bevara och stärka Havshagens särpräglade identitet.
Merihakaan esitetään uutta asumista ja avautumista ympäröivään kaupunkiin29.4.2024 11:44:14 EEST | Tiedote
Helsinki laatii Merihaan alueelle suunnitteluperiaatteet, jotka mahdollistavat täydennysrakentamisen ja Merihaan liittämisen nykyistä paremmin ympäröivään kaupunkirakenteeseen. Hakaniemen ja Sörnäisten alueen lisärakentaminen sekä Kruunusillat-pikaraitiotien valmistuminen tuo mukanaan muutoksia, jonka takia myös Merihaan kehittäminen on ajankohtaista. Tavoitteena on säilyttää ja vahvistaa Merihaan omaleimainen identiteetti.
Helsinki ehdottaa: Vermoon uusi kantakaupunkimainen asuinalue29.4.2024 11:17:37 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki ehdottaa, että Espoon Vermosta kehitetään uusi kantakaupunkimainen ja vireä kaupunginosa. Helsinki omistaa alueen maat, ja on siten keskeinen toimija alueen tulevaisuuden suunnittelussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme