Raitiovaunut olivat viime syksynä ennätyskunnossa

Raitiovaunut saivat viime syksynä vähemmän poikkeamapisteitä kuin kertaakaan aikaisemmin HSL:n laaduntarkkailussa. Raitioliikenteen poikkeamapisteiden keskiarvo oli 4, kun kevällä 2019 pisteiden keskiarvo oli 10.
Raitiovaunujen laatu koheni lähes kaikilla tekijöillä mitaten. Eniten laskivat kevääseen 2019 verrattuna portaiden ja lattioiden poikkeamapisteet. Luvuissa näkyy se, että nivelraitiovaunujen lattiavalot on korjattu heijastaviksi teipeiksi. Toimimattomat lattiavalot aiheuttivat aikaisemmin suurimman osan nivelraitiovaunujen poikkeamista.
Metrokaluston kunto parani hieman kevääseen 2019 verrattuna. Metrojunan keskimääräiset poikkeamapisteet olivat viime syksynä 49, kun keväällä pisteitä kirjattiin keskimäärin 51. Laaduntarkkailijat kirjasivat metrojunissa eniten puutteita ikkunoissa ja ikkunanpielissä sekä seinissä ja tukitangoissa.
Lähijunaliikenteessä vanhemman Sm5-junasarjan kunto heikkeni, kun taas uudemman sarjan junien kunto parani, joten ero kahden junasarjan välillä kasvoi. Eniten puutteita oli istumien ja WC-tilojen siisteydessä. Lähijunien keskimääräiset poikkeamapisteet olivat syksyllä 70 ja viime keväänä 67.
Bussikaluston poikkeamapisteiden keskiarvo oli syksyllä 34 ja keväällä 30. Puutteita oli pääasiassa korin ulkopinnoissa sekä ikkunoissa, seinissä ja tukitangoissa, joten viat olivat samanlaisia kuin ennenkin.
Laadunvalvonta on kasvattanut matkustajatyytyväisyyttä
HSL havainnoi viime syksynä yhteensä yli 4 000 bussin sekä kiskokulkuneuvon kuntoa. Mitä vähemmän poikkeamapisteitä laaduntarkkailijat kirjaavat, sitä parempi on kaluston laatu. Eri kulkuneuvojen tuloksia ei voi verrata toisiinsa johtuen kaluston erilaisia ominaisuuksista ja tutkittavien laatutekijöiden määrästä.
Laaduntarkkailun tavoitteena on tehdä matkustamisesta mahdollisimman miellyttävää. HSL käyttää laatupisteitä määritellessään liikennöitsijöille maksettavia laatubonuksia sekä niiltä
perittäviä laatusanktioita.
HSL on tehnyt laatututkimuksia vuodesta 2012 lähtien. Asiakkaiden tyytyväisyys
joukkoliikennekalustoon on sen jälkeen kohentunut kaikissa kulkuneuvoissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Sini Puntanen, HSL, puh. 040 501 3362
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 09 4766 4382
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin muutoksia 10.11. alkaen30.10.2025 13:01:00 EET | Tiedote
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin tulee muutoksia maanantaina 10.11. Aikataulumuutoksilla varaudutaan Mäkelänkadun remonttiin, joka vaikuttaa bussiliikenteen sujuvuuteen. Bussipysäkkien sijainnit muuttuvat työmaan edetessä,
Vuoden 2026 HSL:n lippujen hinnat30.10.2025 11:29:56 EET | Tiedote
HSL:n hallitus päätti tiistaina 28.10. korottaa HSL:n lippujen hintoja ensi vuodelle keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti samalla toimitusjohtajan päättämään tarkat hinnat. Hinnat on nyt vahvistettu.
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut toimivat jälleen normaalisti29.10.2025 23:23:11 EET | Tiedote
Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi myös HSL:n digitaalisissa palveluissa oli häiriöitä keskiviikkoiltana. Häiriöt HSL:n palveluissa olivat ohi noin klo 23.
Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.
Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta29.10.2025 11:30:00 EET | Tiedote
HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

