Raja-aidat kaatava bileilta avaa kesäkauden Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa järjestetään 19. huhtikuuta klo 18 – 23 bileilta Bar & Night Club Crémessä. Yökerho on varattu kehitysvammaisten aikuisten käyttöön, vaikka paikalle odotetaan ja toivotaan kaikkia täysi-ikäisiä aikuisia. Uudentyyppisen K18-teemabileen tavoitteena on kaataa näkymättömiä raja-aitoja. Idean taustalla ja toteuttajina ovat Piia Hänninen ja Riitta Storbjörk Attendosta.

Yökerhossa toteutuu oikeassa ympäristössä aikuisten illanvietto. Kehitysvammaisella aikuisella perinteiseen baariin tai diskoon lähtemisen kynnys yksin on suuri, joten Hämeenlinnan teemaillassa järjestelyt on tehty sellaisiksi, että kehitysvammaisen aikuisen on helppo tulla ja viihtyä ja muilla illanviettäjillä on mahdollisuus tutustua ja nähdä ihminen vammansa takaa.

Bilettäjille illassa rytmejä loihtii DJ Henrik Stockholm. Ideasta tehtiin kyytien ja tilan takia ennakkokysely ja iltaan ilmoittautui ennalta saman tien 30 kehitysvammaista aikuista ja heidän lisäksi ohjaajia, joten ilta on mahdollista toteuttaa. Kaikki täysi-ikäiset tulijat ovat tervetulleita paikalle torstaina 19.4. ilman ennakkoilmoittautumista. Tuolloin on kuitenkin huolehdittava mahdollinen ohjaaja tarvittaessa mukaan. Kaikkiaan juhlatilaan mahtuu reilut 200 osallistujaa.

Iltaan on 15 euron pääsylippu kulujen kattamiseksi, mutta kehitysvammaisten aikuisten osallistumista tuetaan heille räätälöidyillä maksuttomilla kyydeillä. 20 henkilön minibussi kiertää Hämeenlinnan alueella klo 17 - 24 ja käy hakemassa illanviettoon haluavat kotoa ja tuo takaisin. Kyytitarpeista on ilmoitettava ennalta Piia Hänniselle.

- On tärkeää, että ihmiset eivät lokeroidu omiin kuvioihinsa ja omiin tiloihinsa erilaisuutensa vuoksi, vaan erilaisten ihmisten välinen kanssakäyminen tapahtuisi normaalielämän eri tilanteissa ja tiloissa, sanoo ostopalvelupäällikkö Tuulikki Forssen Hämeenlinnan kaupungilta.

- Bileiltaan ilmoittautui väkeä Riihimäeltä asti. Tällainen aikuisten oikea ilta on kovasti odotettu. Kaveriseuran lisäksi on monella kehitysvammaisella aikuisella parisuhteen kaipuu suuri. Mahdollisuudet tavata potentiaalisia kumppaneita ovat heikot etenkin jos ei ole mukana harrastusporukoissa. Bileilta luo mahdollisuuksia tavata kerralla paljon uusia ihmisiä, sanoo Piia Hänninen Attendosta.

Yökerho toimii teemaillassa anniskeluineen normaaliin tapaan.

Tervetuloa ainutlaatuiseen illanviettoon Sinä täysi-ikäinen!

Piia Hänninen
palvelukodin päällikkö, Attendo Loiste
piia.hanninen@attendo.fi

Riitta Storbjörk
palvelukodin päällikkö, Attendo Laaniitty
riitta.storbjork@attendo.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 24 000 työntekijää noin 700 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Teemahoivakodissa lähihoitaja pääsee toteuttamaan taiteellista puoltaan10.8.2018 12:10Blogi

Anna-Mari Uskin lapsuutta ja nuoruutta väritti taiteellisuus. Taide on pysynyt tärkeässä roolissa myös aikuisiällä. - Isän puolelta kaikki piirtävät, mutta molemmat vanhempani ovat taiteellisesti lahjakkaita. Katselin 5-vuotiaana äitiä, tätiä ja mummoja neulomassa ja isää sukulaisineen piirtämässä. Päätin silloin, että minäkin haluan neuloa ja piirtää, sanoo Anna-Mari Uski. Siitä lähtien on Anna-Mari piirtänyt, maalannut ja tehnyt käsitöitä, mutta taide elättää vain harvan Suomessa, joten Anna-Marillakin on päivätyö, jonka hän nimeää toiseksi kutsumuksekseen. - Tykkään äiti-hahmona hoitaa ihmisiä. Minulla on ollut aina vähän hoivavietti. Saan hyvän mielen, kun kiitetään ja tiedän tehneeni työni hyvin, kertoo Uski. Pian kolme vuotta lähihoitajana vanhusten parissa työskennellyt Anna-Mari siirtyi Attendo Marsalkanhoviin Mikkeliin, kun kulttuuri- ja taidepainotteinen hoivakoti avattiin loppukeväästä. Teemakoti on ollut mieluisa työpaikka. - Meillä on rento ja yhteisöllinen ilmapiiri. Olem

Vuoksenniskalla rakennustyöt hyvässä vauhdissa: ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan jo maaliskuussa2.7.2018 10:02Tiedote

Attendo avaa ensi keväänä palvelukodin mielenterveyskuntoutujille Imatran Vuoksenniskalle Havurinne 3:en. Attendo Havurinteeksi nimetty palvelukoti koostuu yhteensä 43:sta tehostettuun palveluasumiseen, kevyempään palveluasumiseen sekä tuettuun asumiseen soveltuvasta asunnosta. Rakentaminen on alkanut kesäkuun puolivälissä. Ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan maaliskuussa 2019.