Raja-aidat kaatava bileilta avaa kesäkauden Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa järjestetään 19. huhtikuuta klo 18 – 23 bileilta Bar & Night Club Crémessä. Yökerho on varattu kehitysvammaisten aikuisten käyttöön, vaikka paikalle odotetaan ja toivotaan kaikkia täysi-ikäisiä aikuisia. Uudentyyppisen K18-teemabileen tavoitteena on kaataa näkymättömiä raja-aitoja. Idean taustalla ja toteuttajina ovat Piia Hänninen ja Riitta Storbjörk Attendosta.

Yökerhossa toteutuu oikeassa ympäristössä aikuisten illanvietto. Kehitysvammaisella aikuisella perinteiseen baariin tai diskoon lähtemisen kynnys yksin on suuri, joten Hämeenlinnan teemaillassa järjestelyt on tehty sellaisiksi, että kehitysvammaisen aikuisen on helppo tulla ja viihtyä ja muilla illanviettäjillä on mahdollisuus tutustua ja nähdä ihminen vammansa takaa.

Bilettäjille illassa rytmejä loihtii DJ Henrik Stockholm. Ideasta tehtiin kyytien ja tilan takia ennakkokysely ja iltaan ilmoittautui ennalta saman tien 30 kehitysvammaista aikuista ja heidän lisäksi ohjaajia, joten ilta on mahdollista toteuttaa. Kaikki täysi-ikäiset tulijat ovat tervetulleita paikalle torstaina 19.4. ilman ennakkoilmoittautumista. Tuolloin on kuitenkin huolehdittava mahdollinen ohjaaja tarvittaessa mukaan. Kaikkiaan juhlatilaan mahtuu reilut 200 osallistujaa.

Iltaan on 15 euron pääsylippu kulujen kattamiseksi, mutta kehitysvammaisten aikuisten osallistumista tuetaan heille räätälöidyillä maksuttomilla kyydeillä. 20 henkilön minibussi kiertää Hämeenlinnan alueella klo 17 - 24 ja käy hakemassa illanviettoon haluavat kotoa ja tuo takaisin. Kyytitarpeista on ilmoitettava ennalta Piia Hänniselle.

- On tärkeää, että ihmiset eivät lokeroidu omiin kuvioihinsa ja omiin tiloihinsa erilaisuutensa vuoksi, vaan erilaisten ihmisten välinen kanssakäyminen tapahtuisi normaalielämän eri tilanteissa ja tiloissa, sanoo ostopalvelupäällikkö Tuulikki Forssen Hämeenlinnan kaupungilta.

- Bileiltaan ilmoittautui väkeä Riihimäeltä asti. Tällainen aikuisten oikea ilta on kovasti odotettu. Kaveriseuran lisäksi on monella kehitysvammaisella aikuisella parisuhteen kaipuu suuri. Mahdollisuudet tavata potentiaalisia kumppaneita ovat heikot etenkin jos ei ole mukana harrastusporukoissa. Bileilta luo mahdollisuuksia tavata kerralla paljon uusia ihmisiä, sanoo Piia Hänninen Attendosta.

Yökerho toimii teemaillassa anniskeluineen normaaliin tapaan.

Tervetuloa ainutlaatuiseen illanviettoon Sinä täysi-ikäinen!

Piia Hänninen
palvelukodin päällikkö, Attendo Loiste
piia.hanninen@attendo.fi

Riitta Storbjörk
palvelukodin päällikkö, Attendo Laaniitty
riitta.storbjork@attendo.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 24 000 työntekijää noin 700 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Joel Hallikaisen keikkatahti ei hiljene, vauhdissa pitävät kunniakansalaiset31.5.2018 09:01Kutsu

Varaslähdön ottanut kesä näytti parastaan, kun Joel Hallikainen aloitti ensimmäisen Itä-Suomen osuuteensa mittavalla Attendon hoiva- ja palvelukotikiertueellaan toukokuun viimeisellä viikolla. Kaikkiaan Hallikainen on kutsuttu tähän mennessä 83 Attendon hoiva- tai palvelukotiin esiintymään. Hallikainen on jo käynyt 20 kodissa ja loputkin Attendon hoiva- ja palvelukotiesitykset on aikataulutettu tälle vuodelle. Hoiva- ja palvelukotikiertueellaan Hallikainen paitsi kiertää ympäri Suomea, saa myös tuntumaa ikäihmisten nykytilanteeseen. Toimitukset ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan, miten Joel Hallikaisen kiertue etenee ja kuinka hän ottaa erityisen yleisönsä.

Hoivakodissa heittäydyttiin ammattilaisten ehostettaviksi, seuraavana vuorossa seniorit Vaasassa30.5.2018 09:13Blogi

Meikkaaja-maskeeraaja ja blogisti Miia Ezen sekä drag queeniksi pukeutunut maskeeraaja Miikka, taiteilijanimeltään Miss B., jalkautuivat viime kuussa Attendon hoivakotiin Klaukkalassa. Suosion siivittämä tapahtuma on päätetty toteuttaa seuraavaksi Vaasassa, jonne Miia ja Miss B. matkaavat Attendo Kaarlentuvan hoivakotiin 11. kesäkuuta. Ensimmäisessä kauneuspäivässä myös muutamat miehet intoutuivat kokeilemaan käsihoitoja ensimmäistä kertaa elämässään.

Vantaalainen kioskiyrittäjä valitsi ikäihmiset ja vammautuneet Ärrä tekee hyvää –kampanjaansa9.5.2018 09:47Tiedote

Kauppakeskus Jumbon kioskikauppias Anu Tikka valitsi Attendo Lustikullan hyvänteon kohteeksi R-kioskeilla käynnissä olevaan Ärrä tekee hyvää -kampanjaan. Hyvänteon tempauksessa paikalliset kioskiyrittäjät ympäri Suomen päättävät oman kohteensa ja kahden kuukauden välein pääsee kahdeksan R-kioskia lahjoittamaan 1 000 euroa valitsemilleen tahoille. Ensimmäiset lahjoitukset on päätetty ja lahjoitukset tehdään toukokuussa. Lahjoittajana toimii R-kioski Oy.