Raja-aidat kaatava bileilta avaa kesäkauden Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa järjestetään 19. huhtikuuta klo 18 – 23 bileilta Bar & Night Club Crémessä. Yökerho on varattu kehitysvammaisten aikuisten käyttöön, vaikka paikalle odotetaan ja toivotaan kaikkia täysi-ikäisiä aikuisia. Uudentyyppisen K18-teemabileen tavoitteena on kaataa näkymättömiä raja-aitoja. Idean taustalla ja toteuttajina ovat Piia Hänninen ja Riitta Storbjörk Attendosta.

Yökerhossa toteutuu oikeassa ympäristössä aikuisten illanvietto. Kehitysvammaisella aikuisella perinteiseen baariin tai diskoon lähtemisen kynnys yksin on suuri, joten Hämeenlinnan teemaillassa järjestelyt on tehty sellaisiksi, että kehitysvammaisen aikuisen on helppo tulla ja viihtyä ja muilla illanviettäjillä on mahdollisuus tutustua ja nähdä ihminen vammansa takaa.

Bilettäjille illassa rytmejä loihtii DJ Henrik Stockholm. Ideasta tehtiin kyytien ja tilan takia ennakkokysely ja iltaan ilmoittautui ennalta saman tien 30 kehitysvammaista aikuista ja heidän lisäksi ohjaajia, joten ilta on mahdollista toteuttaa. Kaikki täysi-ikäiset tulijat ovat tervetulleita paikalle torstaina 19.4. ilman ennakkoilmoittautumista. Tuolloin on kuitenkin huolehdittava mahdollinen ohjaaja tarvittaessa mukaan. Kaikkiaan juhlatilaan mahtuu reilut 200 osallistujaa.

Iltaan on 15 euron pääsylippu kulujen kattamiseksi, mutta kehitysvammaisten aikuisten osallistumista tuetaan heille räätälöidyillä maksuttomilla kyydeillä. 20 henkilön minibussi kiertää Hämeenlinnan alueella klo 17 - 24 ja käy hakemassa illanviettoon haluavat kotoa ja tuo takaisin. Kyytitarpeista on ilmoitettava ennalta Piia Hänniselle.

- On tärkeää, että ihmiset eivät lokeroidu omiin kuvioihinsa ja omiin tiloihinsa erilaisuutensa vuoksi, vaan erilaisten ihmisten välinen kanssakäyminen tapahtuisi normaalielämän eri tilanteissa ja tiloissa, sanoo ostopalvelupäällikkö Tuulikki Forssen Hämeenlinnan kaupungilta.

- Bileiltaan ilmoittautui väkeä Riihimäeltä asti. Tällainen aikuisten oikea ilta on kovasti odotettu. Kaveriseuran lisäksi on monella kehitysvammaisella aikuisella parisuhteen kaipuu suuri. Mahdollisuudet tavata potentiaalisia kumppaneita ovat heikot etenkin jos ei ole mukana harrastusporukoissa. Bileilta luo mahdollisuuksia tavata kerralla paljon uusia ihmisiä, sanoo Piia Hänninen Attendosta.

Yökerho toimii teemaillassa anniskeluineen normaaliin tapaan.

Tervetuloa ainutlaatuiseen illanviettoon Sinä täysi-ikäinen!

Piia Hänninen
palvelukodin päällikkö, Attendo Loiste
piia.hanninen@attendo.fi

Riitta Storbjörk
palvelukodin päällikkö, Attendo Laaniitty
riitta.storbjork@attendo.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 24 000 työntekijää noin 700 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Tonnikaupalla kotimaisia tuotteita hoiva- ja palvelukoteihin5.9.2018 08:40Tiedote

Vuodessa kuluu miltei Suomen väkiluvun verran pesukintaita, 10 000 litraa käsihuuhdetta ja 5 000 litraa pesunesteitä, joten ei ole samantekevää, kuka moisen määrän ja minkälaista tavaraa Attendon hoiva- ja palvelukoteihin toimittaa. Attendo solmi kesän alussa mittavan yhteistyösopimuksen, jossa Pamark jälleenmyyjänä toimittaa suomalaisen Walki Medicalin tuotteita kaikkiin Attendon 357 hoiva- ja palvelukotiin ympäri Suomen.

Kalle Maijala Attendon lastensuojelun johtoon31.8.2018 12:43Tiedote

Attendo on nimittänyt OTM, KTM Kalle Maijalan (33) aluejohtajaksi, vastuualueenaan lastensuojelupalvelut. Maijala siirtyy toimeen Attendon lakimiehen tehtävästä ja hän on toiminut aiemmin lakimiehenä Castren & Snellmanilla. Maijala raportoi Attendo Suomen toimitusjohtaja Pertti Karjalaiselle. ”Attendo on Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja, mutta lastensuojelun puolella meillä on vielä paljon kirittävää. Nykyinen palvelutoiminta muodostaa erinomaisen perustan tulevalle kehitykselle ja kasvulle. Olen otettu, että saan ottaa tällaisen haasteen vastaan”, kertoo Maijala. Maijala aloittaa uudessa tehtävässään viimeistään 1.11.2018.