Raju epäsuhta tuottajahintojen ja nousevien kustannusten välillä huolestuttaa viljelijöitä

MTK-liittojen puheenjohtajat ympäri Suomen kokoontuivat tänään kesäkokoukseen Etelä-Savoon. Savonlinnassa käydyissä keskusteluissa nousivat esiin erityisesti kuluvan kasvukauden olosuhteet. Myöhäinen märkä kevät kääntyi ennätyksellisen kuivaksi hellejaksoksi. Mikään viljelytoimi ei ole pystynyt pelastamaan kasvustoja isossa kuvassa sellaisiksi, että luvassa olisi edes keskinkertainen sato. Sääolojen vaihtelut ja siihen liittyvät haasteet kuuluvat maanviljelijän arkeen, mutta suurinta huolta herättää tällä hetkellä tapahtuva raju kustannusten nousu.

Maaseudun Tulevaisuus uutisoi 12.7. ruoan hintojen lähteneen laskuun samaan aikaan kun polttoaineet sekä muut maatalouden muuttuvat kustannukset aloittivat kehityksen päinvastaiseen suuntaan. Lannoitteiden hinnannousu oli uutisen mukaan jopa reilu kolmannes verrattuna viime kauden avaushintoihin.

Puheenjohtajat vaativat kiireellisiä toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi. Tilojen kivijalkaa syödään nyt vauhdilla ja nopeat muutokset tilanteen korjaamiseksi ovat välttämättömiä. Kustannuskriisin jakamiseen tarvitaan nyt leveämpiä hartioita.

Puheenjohtajat kannustavat alkutuottajia olemaan yhteydessä omaan kauppakumppaniin, osuuskuntaan tai vastaavaan ja viemään viestiä tilojen talouden nopeasti heikkenevästä tilanteesta. Huono kannattavuus uhkaa nykyisellään jo kotimaisen puhtaan ruoan tuotantoa ja johtaa huoltovarmuuden vaarantumiseen.

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, 050 525 2727
MTK-Pohjois-Karjalan puheenjohtaja Jouni Mäkisalo, 050 067 2866
MTK:n valtuuskunnan I varapuheenjohtaja Tero Lahti, 040 083 0979

MTK hallituksen budjettiriihestä: Maa- ja metsätalouden ilmastotoimet vaativat lisää resursseja ja tutkittua tietoa9.9.2021 17:22:03 EEST | Tiedote

MTK pitää hyvänä sitä, että hallitus ei omilla toimillaan lisää maatalouden kustannuksia. Harmittavaa on kuitenkin se, että hallitus ei tarjonnut maa- ja metsätaloustuottajille riittävää porkkanaa ilmastotoimiin. Maa- ja metsätalouden harjoittajilla on viime viikon vetoomuksemme mukaisesti valmius jykeviin ilmastotoimiin, mutta nyt joudumme odottamaan päätöksiä lisäresursseista.

Arvosta ruokaa - älä heitä sitä roskiin – ensi viikolla vietetään hävikkiviikkoa9.9.2021 11:43:50 EEST | Tiedote

Hävikkiviikkoa vietetään joka syksyiseen tapaan syyskuun puolivälissä. Hävikkiviikko 13.9.-19.9. keskittyy ja kannustaa ruokahävikin vähentämiseen. Ruokahävikki on roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla ruuan kulutusta paremmin tai valmistamalla ja säilyttämällä ruoka toisin. Ruokaa heitetään roskiin miljoonia kiloja. Nelihenkinen perhe heittää vuosittain ruokaa roskiin jopa 500 eurolla.

MTK ja SLC vaativat hallitukselta kannattavuutta parantavia ilmastotoimia sekä sisäistä ryhtiliikettä2.9.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC esittivät vaatimuksensa maan hallitukselle budjettiriihen alla Säätytalon edustalla tänään. Heikosta kasvukaudesta, markkinoiden toimimattomuudesta ja tuotantopanosten noususta johtuva maatilojen kärjistyvä talouskriisi uhkaa romuttaa viljelijöiden mahdollisuudet ilmastoinvestointeihin. Vahvaa ilmastotyötä tekevät metsänomistajat tarvitsevat puolestaan työkaluja metsien kasvun ja kestävän käytön vahvistamiseen.

Tuottajajärjestöt parkkeeraavat työkoneet ja biokaasuauton Säätytalon edustalle tänään puoliltapäivin2.9.2021 07:00:00 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle tänään kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Kutsu medialle: MTK ja SLC esittävät hallitukselle vaatimuksensa maa- ja metsätalouden ilmastotoimista Säätytalon edustalla torstaina 2.9.202130.8.2021 10:50:31 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle Säätytalon edustalla Helsingissä torstaina 2.9. kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.