Rakennus kuvassa? Muista nämä asiat kuvan mainoskäytössä
Rakennuksen kuvan käyttämistä mainoksessa rajoittavat markkinointia koskevat säännöt ja tekijänoikeus. Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta on käsitellyt asiaa ennakkolausunnossaan LTL 921/2018.
“Mainoksessa saattaa olla esimerkiksi tunnistettavan omakotitalon kuva. Mainoksen ei kuitenkaan tulisi antaa vaikutelmaa siitä, että talon omistaja suosittelee mainostettavaa tuotetta tai yritystä, jos hän ei ole tällaiseen sitoutunut”, sanoo liiketapalautakunnan pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista.
Usein markkinoinnissa käytettäviä kuvia ostetaan kuvapankeista. Paloranta muistuttaa, että kuvapankkikuvia käyttäessään markkinoijan on aina varmistettava, että kuvaa saa käyttää myös markkinoinnissa. Tämä pätee sekä rakennusten kuviin että henkilökuviin.
“Rakennusta esittävässä kuvassa saattaa samalla esiintyä henkilöitä. Jos kuvan henkilö on tunnistettavissa, mainostajan on syytä varmistaa, että kuvaa saa käyttää kaupalliseen tarkoitukseen. Toisin sanoen kuvan henkilön on tullut antaa tähän käyttötarkoitukseen nimenomainen suostumus”, Paloranta sanoo.
Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta on viimeisimmässä ennakkolausunnossaan todennut, että jos rakennuksen kuvaa käytetään markkinoinnissa, markkinoijan tulee ottaa huomioon myös tekijänoikeuskysymykset.
Liiketapalautakunta muistutti lausunnossaan, että rakennuskin voi olla tekijänoikeudellisesti suojattu teos. Tekijänoikeussuojaa nauttivan rakennuksen saa sinänsä vapaasti valokuvata, mutta rakennuksen kuvaaminen esimerkiksi mainoksessa käytettäväksi voi edellyttää lupaa.
Mainostaja voi tarkistuttaa mainoksensa etukäteen
Yritys voi pyytää liiketapalautakunnalta lausuntoa siitä, toimiiko kilpailija hyvän liiketavan mukaisesti. Lausuntoa pyydetään usein erilaisissa markkinointiin liittyvissä kysymyksissä. Lautakunta toimii Keskuskauppakamarissa.
Myös mainostaja itse voi pyytää liiketapalautakunnalta lausuntoa suunnittelemastaan markkinoinnista. Yritys voi haluta tarkistuttaa materiaalinsa etukäteen välttyäkseen epämieluisilta seuraamuksilta. Ennakkolausuntomenettelyn etuina ovat asian luottamuksellinen ja nopea käsittely.
Liiketapalautakunta soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöjä. Liiketapalautakunta ei sovella esimerkiksi tekijänoikeus- tai tavaramerkkilakia, mutta voi ennakkolausunnossaan kiinnittää markkinoijan huomiota aineettomiin oikeuksiin liittyviin asioihin yleisellä tasolla.
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri, markkinointioikeudelliset asiat
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Kehysriihen linjauksia rahoitusmarkkinoiden kehittämiseksi toteutettava ripeästi7.5.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Hallituksen puoliväliriihessä tehdyt linjaukset tukevat yritysten kasvun ja investointien rahoitusta sekä tukevat suomalaisten rahoitusmarkkinoiden kehitystä ja kansainvälistä kilpailukykyä. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että tehdyt linjaukset toteutetaan ripeästi.
iLOQ voitti Vuoden brändi 2025 -kilpailun6.5.2025 16:02:39 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailun voittajaksi valittiin tänä vuonna iLOQ. Digitaalisia pääsynhallintamenetelmiä kehittävän yrityksen tarina alkoi jo yli parikymmentä vuotta sitten, kun yrityksen perustaja Mika Pukari kehitti lukolle toimintaperiaatteen, jossa avaimen työntöliike aiheuttaa sähköenergiaa lukkosylinterissä.
Kauppakamarien ilmastokysely: Trumpin toimet eivät hetkauta suomalaisyritysten ilmastotoimia - pian jo puolet yrityksistä asettanut päästövähennystavoitteita29.4.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin kielteinen suhtautuminen ilmastotoimiin ja vetäytyminen Pariisin ilmastosopimuksesta ei juuri ole muuttanut suomalaisyritysten suuntaa ilmastotoimissa. Kauppakamarien ilmastokyselyyn vastanneista yrityksistä 72 prosenttia kertoo, ettei Trumpin toimilla ole vaikutusta.
Keskuskauppakamari: Puoliväliriihestä tärkeitä linjauksia rahoitusmarkkinoiden kehittämiseksi25.4.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Hallituksen puoliväliriihessä tehdyt linjaukset tukevat yritysten kasvun ja investointien rahoitusta sekä tukevat suomalaisten rahoitusmarkkinoiden kehitystä ja kansainvälistä kilpailukykyä. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että tehdyt linjaukset toteutetaan ripeästi.
Keskuskauppakamari: Puhtaiden investointien verohyvityksen jatko tervetullut kasvun ja ilmaston kannalta24.4.2025 13:40:37 EEST | Tiedote
Hallitus linjasi puoliväliriihessä valmiudesta jatkaa puhtaan siirtymän investointien verohyvitystä, jos EU:n valtiontukipoikkeukset jatkuvat. Nyt verohyvitys on päättymässä vuoden 2025 lopussa. Keskuskauppakamarin mielestä verohyvityksen jatko on tarpeen investointien kotiuttamiseksi ja Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme