Rakennusliiton Harjuniemi: Helteen puolueellisuus paljastui sovittelussa

Valtakunnansovittelija Minna Helteen sidonnaisuus Teknologiateollisuuteen tuli Rakennusliiton puheenjohtajan Matti Harjuniemen mukaan selvästi esille keväällä rakennusalan työriidan sovittelussa.

Harjuniemi vieraili Bulevardilla Helteen toimistossa useaan otteeseen kevään aikana. Hän kirjoittaa asiasta liiton sivulla olevassa blogissaan.

Harjuniemi muistuttaa, että rakennusalan työehdot on viime vuosikymmeninä sovittu alan kesken. -Sovittelijaa ei ole pyydetty apuun, koska neuvottelutaito, järki ja tunteet riittävät molemmilla.

-Tällä kertaa jo neuvottelujen alkuvaiheessa työnantajapuoli kuitenkin ilmoitti olevansa valmis sovittelijan puheille. Neuvottelut eivät raha-asiassa edenneet. Rakennustuoteteollisuudessa työnantajat ajoivat palkkojen alennusta.

Harjuniemi oli 6. huhtikuuta olimme sitten neuvottelupäällikkö Kimmo Palosen kanssa sovittelijan puheilla. Vastapuolelta istunnossa oli kolme edustajaa, jotka ilmoittivat ”olevansa sidottuja yleiseen linjaan”.

-Me ilmoitimme omat esityksemme. Minna Helle totesi: ”RT on sidottu, heillä ei ole lupaa muuhun”.

-Näin olen kirjoittanut omiin muistiinpanoihini. Siinäpä se sovittelu sitten oli. Tämän jälkeen osapuolet ovat käyneet Bulevardilla huhtikuussa kaksi kertaa. Viesti on ollut käytännössä sama.

Teknologiateollisuus ry:n väistyvä toimitusjohtaja Jorma Turunen kirjoittaa avoimesti liittonsa kotisivulla (5.5.2018), että hän kävi pestuuneuvotteluja valtakunnansovittelijan kanssa kevättalven aikana.

Huhtikuun lopulla sitten ilmoitettiin, että Helle siirtyy Teknologiateollisuus ry:n työmarkkinajohtajaksi.

-Jorma Turunen ja Minna Helle eivät näe tässä minkäänlaista eettistä ongelmaa. Rakennusalalla kuitenkin alkaa vuorenpeikkojen tanssi. Alan on pysäytettävä se itse.

Lue koko blogi: Terveisiä Bulevardilta

Lisätietoja:

Puheenjohtaja  Matti Harjuniemi 050 1586

Rakennusliiton Suokas: Paikallinen sopiminen on Ruotsin suuri ongelma11.9.2018 12:55Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi myös Ruotsin ammattiyhdistysliikkeen virheiden johtaneen ”rasistipuolueen voimaantumiseen”. ”Paikallisesti sovittavat palkat ovat nykypäivänä muuttuneet Ruotsin työmarkkinoiden heikkoudeksi. Työehtosopimuksilla ei ole yleissitovuutta. Jos liitto ei ole läsnä työpaikalla, niin kuin yhä useammin tapahtuu, ulkomailta lähetetyt työntekijät ovat täysin työnantajansa armoilla. Palkka voi olla laillisesti mitä vain, alarajaa ei ole”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Raskaan työn raatajat romuna ennen eläkeikää28.8.2018 11:08Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokkaan aivan liian korkeaan eläkeikään olisi saatava muutos. -Eläkeuudistuksen yhteydessä luotiin niin sanottu työn sankareiden eläke. Pitkän työuran raskaassa työssä tehneille annettiin lupaus päästä helpommin eläkkeelle, kun terveys alkaa pettää. Jo neuvottelujen yhteydessä tiedettiin, että väylä viritetään kapeaksi. Kapea se todella onkin. Tähän mennessä työn sankareiksi koko Suomessa on julistettu 20 henkilöä. Olisikohan pitkän työuran tehneitä terveyttään menettäneitä kuitenkin hieman enemmän?

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.