Rakennusliiton puheenjohtaja vaihtuu

Rakennusliiton liittokokous kokoontuu Helsingin Katajanokalla Marina Congress Centerissä 12.–13.5. Kokous valitsee liitolle uuden puheenjohtajan, varapuheenjohtajan, hallituksen ja valtuuston sekä määrittelee toiminnan painopisteet seuraavalle liittokokouskaudelle.

Rakennusliiton puheenjohtajaksi on ehdolla liiton nykyinen varapuheenjohtaja Kimmo Palonen, 54, ja liiton pohjoisen palvelualueen päällikkö Marko Niskanen, 51. Varapuheenjohtajaksi on ehdolla Rakennusliiton vastaava lakimies Jyrki Ojanen, 54.

Rakennusliittoa vuodesta 2004 alkaen johtanut Matti Harjuniemi siirtyy eläkkeelle kesällä 2023.

Neljän vuoden välein kokoontuva liittokokous on Rakennusliiton ylin päättävä elin. Helsinkiin saapuu 166 kokousedustajaa eri puolilta Suomea sekä kansainvälisiä vieraita.

Rakennusliitto on 66 000 rakentajan muodostama SAK:lainen ammattiliitto. Liitto pyrkii turvaamaan ja parantamaan jäsentensä työoloja ja palkkausta. Liitto solmii rakennusalojen yleissitovat työehtosopimukset.