Rakennusliitto järjestää Uudellamaalla torninostureiden tehotarkastuksen 17.-18. lokakuuta 2018

Rakennusliitto kiinnittää tehotarkastuspäivinä huomiota torninostureiden käytön, kuljettajien ja kaupunkilaisten turvallisuuteen. Median edustajille tarjotaan mahdollisuus tutustua torninosturiin Helsingissä tehotarkastuksen ensimmäisenä päivänä. Tutustumiskohteena on torninosturi Skanskan (Huopalahdentie 18) pääurakoimalla työmaalla klo 9.00 alkaen. Osallistumiset pyydetään ilmoittamaan ennakkoon Tapio Jääskeläiselle, puh. 050 527 0449.

Uudellamaalla ja varsinkin pääkaupunkiseudulla rakennetaan nyt määrällisesti paljon uutta ja korjataan vanhaa rakennuskantaa. Kaupunkikuvassa ja taivaanrannassa näkyy paljon torninostureita nostotöissä.

Torninosturille pitää tehdä tarkastus sekä päivittäin, että viikoittain. Näillä tarkastuksilla varmistetaan torninosturin toimintakunto. Rakentamisen volyymin ollessa kova ja rakentamisen kireiden aikataulujen vuoksi torninostureilta edellytettävät päivittäinen ja viikoittainen tarkistus jäävät rakennustyömaalla monesti tekemättä. Luonnollisesti tarkastamaton tai puutteellisesti tarkistettu torninosturi voi olla työturvallisuuden kannalta vaarallinen rakennustyömaalla työskenteleville kuten myös sivullisille kaupunkilaisille.

Torninosturikuljettajat joutuvat työssään venymään hyvinkin pitkiin työpäiviin. Usealla torninosturikuljettajalla vuosittaiset ylityömäärät saattavat ylittyä. Väsyneenä torninosturin ajaminen on vaarallista, kun keskittyminen ei ole paras mahdollinen tuhansien kilojen painavien elementtien nostamiseen kaupunkimaisemassamme.

Kaupunkirakentaminen tiivistyy ja rakennettavien talojen korkeus kasvaa. Tämän vuoksi myös torninosturista pelastautuminen pitäisi suunnitella rakennustyömaalla. Ikävä kyllä pelastussuunnitelmia tehdään harvoin ja vielä harvemmin pelastautumista torninosturista harjoitellaan rakennustyömaalla. Rakennusliitto onkin pitkään edellyttänyt tikkaiden sijaan torninosturin ensisijaiseksi nousutieksi hissiä ripeän pelastautumisen takaamiseksi.

Tapio jääskeläinen
työsuojelusihteeri

020 774 003 (puhelinvaihde)http://www.rakennusliitto.fi

Rakennusliitto: Karanteenia ei saa romuttaa7.5.2020 13:15:13 EESTTiedote

Hallitus päätti avata 14.5. alkaen työperäisen henkilöliikenteen Suomen ja Viron välillä. Talonrakennusteollisuus ry:n työperäiseen liikkumiseen liittyvä jäsenkirje 5.5. toteaa, että Suomeen tulevat ulkomaalaiset työntekijät voivat aloittaa työskentelyn välittömästi Suomeen paluun jälkeen. Karanteenissa oltaisiin vain työajan ulkopuolella. Tämän ohjeistuksen noudattaminen tarkoittaisi rakennusalalla käytännössä maahantulokaranteenin täydellistä ohittamista ja altistaa yhä useamman rakennusalan työntekijän virukselle.

Rakennusliitto tukee postilaisia1.11.2019 11:55:56 EETTiedote

Postin työntekijöiden työehtoja yritetään heikentää räikeällä tavalla. Tilanteesta johtuen Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut käynnistävänsä Postissa laajat lakkotoimet 11. marraskuuta. Postinjakelu, käsittely ja kuljetus ovat marraskuussa lakossa kaksi viikkoa, jollei työehtosopimusneuvotteluissa ja pakettilajittelijoiden tilanteesta päästä työnantajan kanssa sopuun. Tänään koolla oleva Rakennusliiton hallitus ilmaisee tukensa Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n taistelulle. Liiton hallitus päätti valmiudesta mahdollisiin tukitoimiin vastauksena PAU:n tukipyyntöön.

Varapuheenjohtajaksi valittiin Kimmo Palonen, Matti Harjuniemi jatkaa puheenjohtajana27.5.2019 09:47:25 EESTTiedote

Rakennusliitto asetti suuntaviitat toiminnalleen seuraavaksi neljäksi vuodeksi sekä valitsi liiton hallinnon ja johdon liiton 24. liittokokouksessa 24.-26.5.2019. Henkilövalinnat tehtiin sunnuntaina. Liiton puheenjohtajana jatkaa Matti Harjuniemi, 60. Harjuniemellä ei ollut vastaehdokasta. Liiton varapuheenjohtajaksi valittiin neuvottelupäällikkö Kimmo Palonen, 50. Hän voitti äänestyksessä oppilaitostiedottaja Niko Seppäsen äänin 152 – 32.