Rakennusliitto järjestää Uudellamaalla torninostureiden tehotarkastuksen 17.-18. lokakuuta 2018

Rakennusliitto kiinnittää tehotarkastuspäivinä huomiota torninostureiden käytön, kuljettajien ja kaupunkilaisten turvallisuuteen. Median edustajille tarjotaan mahdollisuus tutustua torninosturiin Helsingissä tehotarkastuksen ensimmäisenä päivänä. Tutustumiskohteena on torninosturi Skanskan (Huopalahdentie 18) pääurakoimalla työmaalla klo 9.00 alkaen. Osallistumiset pyydetään ilmoittamaan ennakkoon Tapio Jääskeläiselle, puh. 050 527 0449.

Uudellamaalla ja varsinkin pääkaupunkiseudulla rakennetaan nyt määrällisesti paljon uutta ja korjataan vanhaa rakennuskantaa. Kaupunkikuvassa ja taivaanrannassa näkyy paljon torninostureita nostotöissä.

Torninosturille pitää tehdä tarkastus sekä päivittäin, että viikoittain. Näillä tarkastuksilla varmistetaan torninosturin toimintakunto. Rakentamisen volyymin ollessa kova ja rakentamisen kireiden aikataulujen vuoksi torninostureilta edellytettävät päivittäinen ja viikoittainen tarkistus jäävät rakennustyömaalla monesti tekemättä. Luonnollisesti tarkastamaton tai puutteellisesti tarkistettu torninosturi voi olla työturvallisuuden kannalta vaarallinen rakennustyömaalla työskenteleville kuten myös sivullisille kaupunkilaisille.

Torninosturikuljettajat joutuvat työssään venymään hyvinkin pitkiin työpäiviin. Usealla torninosturikuljettajalla vuosittaiset ylityömäärät saattavat ylittyä. Väsyneenä torninosturin ajaminen on vaarallista, kun keskittyminen ei ole paras mahdollinen tuhansien kilojen painavien elementtien nostamiseen kaupunkimaisemassamme.

Kaupunkirakentaminen tiivistyy ja rakennettavien talojen korkeus kasvaa. Tämän vuoksi myös torninosturista pelastautuminen pitäisi suunnitella rakennustyömaalla. Ikävä kyllä pelastussuunnitelmia tehdään harvoin ja vielä harvemmin pelastautumista torninosturista harjoitellaan rakennustyömaalla. Rakennusliitto onkin pitkään edellyttänyt tikkaiden sijaan torninosturin ensisijaiseksi nousutieksi hissiä ripeän pelastautumisen takaamiseksi.

Tapio jääskeläinen
työsuojelusihteeri

020 774 003 (puhelinvaihde)http://www.rakennusliitto.fi

Varapuheenjohtajaksi valittiin Kimmo Palonen, Matti Harjuniemi jatkaa puheenjohtajana27.5.2019 09:47:25 EESTTiedote

Rakennusliitto asetti suuntaviitat toiminnalleen seuraavaksi neljäksi vuodeksi sekä valitsi liiton hallinnon ja johdon liiton 24. liittokokouksessa 24.-26.5.2019. Henkilövalinnat tehtiin sunnuntaina. Liiton puheenjohtajana jatkaa Matti Harjuniemi, 60. Harjuniemellä ei ollut vastaehdokasta. Liiton varapuheenjohtajaksi valittiin neuvottelupäällikkö Kimmo Palonen, 50. Hän voitti äänestyksessä oppilaitostiedottaja Niko Seppäsen äänin 152 – 32.

Rakentajat kokoontuvat liittokokoukseen Helsinkiin - Työtä ja turvaa!21.5.2019 13:47:19 EESTKutsu

Rakennusliitto asettaa suuntaviitat toiminnalleen seuraavaksi neljäksi vuodeksi sekä valitsee liiton hallinnon ja johdon liiton 24. liittokokouksessa Helsingissä perjantaista alkaen. Kokous alkaa avajaisistunnolla Marina Congress Centerissä Helsingissä perjantaina 24.5. kello 12. SAK:n tervehdyksen kokoukselle tuo varapuheenjohtaja Matti Huutola. Kansainväliset tervehdykset esittävät rakentajien maailmanliiton BWI:n pääsihteeri Ambet Yuson ja rakentajien Euroopan federaation EFBWW:n pääsihteeri Sam Hägglund.