Rakennusliitto: Karanteenia ei saa romuttaa

Hallitus päätti avata 14.5. alkaen työperäisen henkilöliikenteen Suomen ja Viron välillä. Talonrakennusteollisuus ry:n työperäiseen liikkumiseen liittyvä jäsenkirje 5.5. toteaa, että Suomeen tulevat ulkomaalaiset työntekijät voivat aloittaa työskentelyn välittömästi Suomeen paluun jälkeen. Karanteenissa oltaisiin vain työajan ulkopuolella. Tämän ohjeistuksen noudattaminen tarkoittaisi rakennusalalla käytännössä maahantulokaranteenin täydellistä ohittamista ja altistaa yhä useamman rakennusalan työntekijän virukselle.

Suomessa työskentelevistä rakennusalan komennusmiehistä valtaosa asuu yhteismajoituksessa. Samassa huoneessa asuu yleensä useita henkilöitä. Räikeimmissä tapauksissa kerrostalokaksioon on asutettu jopa kymmenen työntekijää. ”Karanteeninomainen olosuhde” tarkoittaa käytännössä mahdollisen sairauden leviämistä kaikkiin asujiin ja viruksen leviämistä tehokkaasti myös työpaikalle. Usein kaikki samassa asunnossa asuvat myös työskentelevät samalla työmaalla.

Pääkaupunkiseudulla on todettu viruskeskittymiä rakennusmiesten yhteismajoituksiin liittyen.

Rakennusliitto ry:n näkemyksen mukaan karanteenimääräyksen toteuttaminen niin, että sillä turvataan rakentajien terveys ja turvallisuus, ei heikennä työvoiman saatavuutta toimialalla. Rakennusalalla on tällä hetkellä vähintään 15 000 työtöntä Suomeen veronsa maksavaa ammattilaista.

Rakennusliitto ry vaatii rakennusalan työntekijöiden suojelemista koronavirukselta. Maahan saapuvien siirtotyöntekijät on määrättävä aitoon karanteenin siten, että mahdollisen viruksen leviäminen ehkäistään. Työssä käyminen karanteenin aikana on kiellettävä. Lähetettyjen työntekijöiden asumisolosuhteita on valvottava tehostetusti.

Rakennusliitto ry 7.5.2020

Lisätietoja:
puheenjohtaja Matti Harjuniemi, 050 1586.

Janne Mäkinen
viestintäpäällikkö
janne.makinen@rakennusliitto.fi

020 774 003 (puhelinvaihde)http://www.rakennusliitto.fi

Rakennusliitto on 73 000 rakentajan muodostama SAK:lainen ammattiliitto. Liitto pyrkii turvaamaan ja parantamaan jäsentensä työoloja ja palkkausta. Liitto solmii rakennusalojen yleissitovat työehtosopimukset.

Rakennusliitto tukee postilaisia1.11.2019 11:55:56 EETTiedote

Postin työntekijöiden työehtoja yritetään heikentää räikeällä tavalla. Tilanteesta johtuen Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut käynnistävänsä Postissa laajat lakkotoimet 11. marraskuuta. Postinjakelu, käsittely ja kuljetus ovat marraskuussa lakossa kaksi viikkoa, jollei työehtosopimusneuvotteluissa ja pakettilajittelijoiden tilanteesta päästä työnantajan kanssa sopuun. Tänään koolla oleva Rakennusliiton hallitus ilmaisee tukensa Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n taistelulle. Liiton hallitus päätti valmiudesta mahdollisiin tukitoimiin vastauksena PAU:n tukipyyntöön.

Varapuheenjohtajaksi valittiin Kimmo Palonen, Matti Harjuniemi jatkaa puheenjohtajana27.5.2019 09:47:25 EESTTiedote

Rakennusliitto asetti suuntaviitat toiminnalleen seuraavaksi neljäksi vuodeksi sekä valitsi liiton hallinnon ja johdon liiton 24. liittokokouksessa 24.-26.5.2019. Henkilövalinnat tehtiin sunnuntaina. Liiton puheenjohtajana jatkaa Matti Harjuniemi, 60. Harjuniemellä ei ollut vastaehdokasta. Liiton varapuheenjohtajaksi valittiin neuvottelupäällikkö Kimmo Palonen, 50. Hän voitti äänestyksessä oppilaitostiedottaja Niko Seppäsen äänin 152 – 32.

Rakentajat kokoontuvat liittokokoukseen Helsinkiin - Työtä ja turvaa!21.5.2019 13:47:19 EESTKutsu

Rakennusliitto asettaa suuntaviitat toiminnalleen seuraavaksi neljäksi vuodeksi sekä valitsee liiton hallinnon ja johdon liiton 24. liittokokouksessa Helsingissä perjantaista alkaen. Kokous alkaa avajaisistunnolla Marina Congress Centerissä Helsingissä perjantaina 24.5. kello 12. SAK:n tervehdyksen kokoukselle tuo varapuheenjohtaja Matti Huutola. Kansainväliset tervehdykset esittävät rakentajien maailmanliiton BWI:n pääsihteeri Ambet Yuson ja rakentajien Euroopan federaation EFBWW:n pääsihteeri Sam Hägglund.