Rakennusoikeutta jäljellä useiden kymmenien tuhansien asuntojen rakentamiseen pääkaupunkiseudulla

Pääkaupunkiseudun asuntotuotannon mahdollisuudet ovat asemakaavatilanteen puolesta turvattu lähivuosiksi, vaikka käyttämättömän asuinrakennusoikeuden määrä ei kasvanut viime vuonna. Tiedot käyvät ilmi HSY:n julkaisemasta tonttivarantokatsauksesta. Tiedot ovat saatavana myös avoimena datana.

Esimerkiksi Jätkäsaaressa on runsaasti rakennusoikeutta jäljellä uusien kerrostalojen rakentamiseen.

Rakennusoikeutta jäljellä erityisesti kerrostalojen rakentamiseen

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tuottaa kahdesti vuodessa avoimena datana paikkatietoaineiston, joka esittää voimassa olevien asemakaavojen käyttämättä olevan rakennusoikeuden Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Aineisto kertoo, että asumiseen tarkoitetun varannon määrässä ei tapahtunut isoja muutoksia vuonna 2018. Kokonaisvaranto väheni hieman, koska pientalojen rakentamiseen tarkoitetun varannon määrä laski enemmän kuin kerrostalojen rakentamiseen tarkoitettu varanto kasvoi.

- Asuntotuotanto on ollut pääkaupunkiseudulla hyvin reippaassa vauhdissa, joten ei ole lainkaan yllättävää, että käyttämättömän rakennusoikeuden eli varannon määrä on vähentynyt. Pääkaupunkiseudun asuntotuotantomahdollisuudet ovat kuitenkin asemakaavatilanteen puolesta edelleen turvattu lähivuosiksi, kertoo HSY:n erityisasiantuntija Heikki Levola.

Asemakaavoitus on asumisen osalta erittäin kerrostalovaltaista. Kerrostalovarannon osuus varannosta on ollut jo pitkään kasvussa pientalovarannon vähentyessä. Helsingissä kerrostalovarannon määrä on jo lähes kaksinkertainen pientalovarantoon verrattuna.

- Helsingin seudun uuden MAL-sopimuksen neuvotteluprosessissa tulee ottaa huomioon asemakaavoituksen kunnianhimoinen tavoiteasettelu, jotta maankäytön suunnittelu antaa asuntotuotannon toteuttamiselle hyvät lähtökohdat jatkossakin, HSY:n seutu- ja ympäristötiedon tulosaluejohtaja ja MAL-sopimuksen seurantatietoryhmän puheenjohtaja Irma Karjalainen toteaa.

Postipuistossa uutta kerrostalovarantoa

Selvästi isoin, uusi kerrostalovarannon keskittymä pääkaupunkiseudulla on Postipuisto, joka sijaitsee Maaliikennekeskukselta vapautuneella alueella Pasilan kaupunginosan pohjoisosassa. Postipuiston asemakaava tuli voimaan vuonna 2018. Helsingissä isoja kerrostalovarantoja on myös esimerkiksi Kalasatamassa ja Jätkäsaaressa. Espoossa kerrostalovarannot keskittyvät Länsimetron ja sen jatkeen läheisyyteen, Vermonniittyyn ja Suurpeltoon sekä Vantaalla Kivistöön.

Pientalovaranto on melko tasaisesti jakautunut ympäri pääkaupunkiseutua. Eniten pientalojen rakentamismahdollisuuksia on jäljellä Espoossa.

- Asemakaavatilanne muuttuu, joten esimerkiksi oman asuinalueen tilanne voi näyttää vaikkapa vuoden kuluttua hyvinkin erilaiselta kuin mikä se nyt on. Lisäksi pitää muistaa, että asemakaavassa osoitettu rakentamismahdollisuus ei välttämättä johda toteutukseen, Levola muistuttaa.

Pääkaupunkiseudulla voimassa olevien varantojen määrä ja sijainti käy ilmi HSY:n vuosittaisesta tonttivarantokatsauksesta. Se kuvaa varantotilannetta vuoden 2019 alussa. Jäljellä olevat rakennusoikeudet on aineistossa luokiteltu kuuteen eri luokkaan, jotka ovat asumisen osalta pientalot ja kerrostalot ja muun rakentamisen osalta liike- ja toimistorakennukset, teollisuus- ja varastorakennukset, julkisen rakentamisen rakennukset ja kuudentena luokkana edellä mainittujen ulkopuolelle jäävät.

Avoimen datan tonttivarantoaineisto tuotetaan korttelikohtaisesti, joten se mahdollistaa tietyn alueen yleistilanteen tarkastelun. Aineistoa voi katsella osoitteessa kartta.hsy.fi ja sen voi myös ladata itselleen latauspalvelusta.

Lisätietoa:
- erityisasiantuntija Heikki Levola, puh. 050 368 8881, heikki.levola(at)hsy.fi
- tulosaluejohtaja Irma Karjalainen, puh. 045 657 7990
- Pääkaupunkiseudun tonttivarantokatsaus 2019
- HSY:n avoimen datan karttapalvelu kartta.hsy.fi, jossa varantoaineisto kortteleittain löytyy Karttatasot/Maankäyttö ja rakentaminen/Rakennusmaavarannot/SeutuRAMAVA kortteleittain 1/2019

HSY rakentaa paineviemärit Lauttasaaresta Taka-Töölöön20.9.2019 10:48:16 EESTTiedote

Helsingin Hernesaaren asuinalueen kehittäminen edellyttää viemäröinnin muutoksia alueella. Tämän vuoksi nykyinen meren pohjassa sijaitseva paineviemäri Lauttasaaresta Eiranrantaan korvataan uudella yhteydellä Lauttasaaresta Taka-Töölöön. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n hallitus valitsi paineviemäreiden rakentamisurakoitsijan kokouksessaan 20.9.2019. - Vedenjakelu ja viemäröinti on turvattava kaupungin väkimäärän kasvaessa uusilla asuinalueilla. Lisäksi varmennamme viemäröintikapasiteetin myös häiriötilanteissa kahdentamalla viemärilinjan Lauttasaaresta kantakaupunkiin, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen. Työyhteenliittymä TYL Kolmoset rakentaa Seurasaaren selälle merenpohjaan 4,4 kilometrin matkalle kaksi halkaisijaltaan 56 cm:n paineviemäriä. Urakkahinta on noin 4,9 miljoonaa euroa (alv 0%). Työt käynnistyvät tänä syksynä. Lisätietoja: toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741 toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

HSY:n hallituksen päätökset 20.9.201920.9.2019 10:47:40 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista ja hyväksyi jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen tarkistetun hankesuunnitelman. Hallitus hyväksyi sopimuksen koskien Finnoon pilaantuneen alueen kunnostustyötä ja kunnostustöiden kustannustenjaon Espoon kaupungin ja HSY:n välillä, se päätti myös esittää vesihuollon investointimäärärahan ylityksen yhtymäkokoukselle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Lauttasaaren paineviemärin rakennusurakoitsijoiksi välille Lauttasaari–Taka-Töölö valittiin TYL Kolmoset, liittymään kuuluvat Iletekniikka Oy, Maanrakennus L ja J Vuola Ky sekä Styrud Boreal Oy - jätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi sekajätteen osalta valittiin Itä-Vantaalle kolmeen urakka-alueeseen All-Rounders Two Oy ja yhteen urakka-alueeseen Rabindo Oy, kartongin urakoitsijaksi koko Vantaalle valittiin Remeo Oy - pyrolyysin koetoimintalaitoksen

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.9.201917.9.2019 15:56:06 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.9.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista ja jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen tarkistetun hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää myös sopimuksesta koskien Finnoon pilaantuneen alueen kunnostustyötä ja kunnostustöiden kustannustenjakoa Espoon kaupungin ja HSY:n välillä sekä vesihuollon investointimäärärahan ylityksen esittämisestä yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - urakoitsijan valinta rakentamaan Lauttasaaren paineviemäriä välille Lauttasaari–Taka-Töölö - jätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta sekajätteen osalta Itä-Vantaalle ja kartongin osalta koko Vantaalle - pyrolyysin koetoimintalaitoksen täydennyskoneiston urakoitsijoiden valint