Schibsted Suomi Oy

Rakennusten vikasietoisuutta laiminlyödään edelleen

Rakenteiden vikasietoisuus perustuu suurelta osin kosteusrasitusten hallintaan. Kosteusongelmia ilmenee erityisesti vanhoissa rakennuksissa, mutta myös uudisrakentamisen kireät aikataulut tuovat haasteita laadukkaaseen rakentamiseen sekä ilmastonmuutos rasittaa rakennuksia aivan uudella tavalla, johon ei ole osattu varautua.
Korjausrakentamiseen erikoistunut Otto Koivunen halusi varmistaa, että hänen uusi talonsa kestää muuttuvat olosuhteet, varsinkin ilmastonmuutoksesta lisääntyneet sademäärät. SafeDrying-järjestelmän avulla betonilaatta saatiin myös kuivattua nopeammin pinnoitusvalmiiksi. Järjestelmä toimii myös eräänlaisena vakuutuksena, sillä rakenne voidaan kuivattaa sitä rikkomatta mikäli tarvetta ilmenee.

SafeDrying Oy:n myyntijohtaja Joni Kotipelto kertoo, että korjausrakentamisessa ongelmakohdat ovat usein perustamistavoissa, joissa ei ole käytetty kapillaarikatkoja ja kosteus pääsee nousemaan perustuksia pitkin kapillaarisesti ylöspäin. Niiden vikasietoinen korjaaminen voi olla joskus hankalaa ja rakennuksia korjataankin valitettavasti monet kerrat ilman, että kosteusongelmia saadaan kuriin.

Ympäristöministeriön julkaisemassa Rakennusten kosteustekninen toimivuus -ohjeessa edellytetäänkin, että rakennusratkaisujen valinnassa on tavoiteltava vikasietoisia ratkaisuja. Ohje soveltuu niin uudis- kuin korjausrakentamiseen. Varsinkin perustamistavoista johtuvat kosteusongelmat yritetään korjata usein perinteisin keinoin ilman toivottua lopputulosta.

– Miksi hyväksymme korjausratkaisuja, jotka eivät kestä ikääntymistä ja on todettu toimimattomiksi? Korjaukset tulisi tehdä lähtökohtaisesti sillä tavalla, ettei niihin tarvitse palata 10 vuoden aikana uudelleen ja huomioida käytettyjen ratkaisujen vikasietoisuus, kuten Ympäristöministeriön ohjeessa edellytetään. Eikö se olisi kaikkien etu, Kotipelto toteaa.

Korjauskierteistä aiheutuu myös muuta haittaa pelkän korjaamisen ja kulujen lisäksi, kuten väistötilojen tarve, liiketoiminnan keskeytys sekä asumishaitat. Näistä voi aiheutua taas lisäkuluja tai ansionmenetystä. Pahimmassa tapauksessa toimimattomien korjauksien teettäminen johtaa siihen, että rakennus joudutaan purkamaan.

Uudisrakentamisessa ongelmia voi syntyä betonin paksuissa paikallavaluissa, jotka eivät ehdi aikataulullisista syistä kuivua tarpeeksi, kun rakenne pinnoitetaan liian aikaisin, ollaan vuosien päästä pulassa. Tästä on hyvänä esimerkkinä Malmin sairaala Helsingissä, jossa vain pari vuotta sairaalarakennuksen valmistumisen jälkeen muovimatto alkoi kupruilemaan lattioissa. Syynä taisi olla se, että 300 millin paksuisen betonilaatan ei annettu tarpeeksi aikaa kuivua ja kosteutta jäi lattian sisään.

Ympäristöministeriön ohjeessa painotetaankin, että rakennusvaiheen vastuuhenkilön on huolehdittava rakenteissa olevan kosteuden ja rakennuskosteuden riittävästä kuivumisesta ennen kuin rakenteet voidaan peittää kuivumista hidastavalla ainekerroksella, kuten pinnoitteella tai toisella rakenteella.

Jos paikalla valetun betonilaatan sisään asennetaan SafeDrying-järjestelmä, voidaan laatta pinnoittaa ja rakenne jatkaa silti kuivumista. Tämä olisi voinut olla ratkaisu myös Malmin sairaalan kohdalla.

– Mikäli tulevaisuudessa kaikkiin haastaviin betonilaattoihin edellytettäisiin asennettavaksi jo rakennusvaiheessa erillistä kuivatusjärjestelmää, joka mahdollistaa rakenteiden kuivatuksen myös tilojen käytön aikana, vältyttäisiin kosteuden aiheuttamilta ongelmilta. Tämän tuoma hyöty, kun haastaviksi tiedetyt rakenteet olisivat aidosti vikasietoisia, olisi myös yhteiskunnallisesti merkittävä sekä taloudellisesti että hyvinvoinnillisesti, kertoo Kotipelto.

Kuvat

Lataa
Ilmajoen sotekeskuksessa käytettiin SafeDrying-järjestelmää jo pari vuotta sitten betonivalun kuivumisen varmistamiseksi ja rakennusaikataulussa pysymisen vuoksi. Sotekeskuksen rakennuttaja edellytti, että alapohjarakennetta on voitava kuivattaa myös lattiapinnoitteiden asentamisen jälkeen.
Lataa
Eirassa sijaitsevan talon julkisivuun on kohdistunut valtava säärasite viimeisten vuosien aikana. Ilmastonmuutos on tuonut omat haasteensa. Ulkovaipan saneerauksen suunnitteluun käytettiin paljon aikaa, koska oli alusta asti selvää, että projekti tulee olemaan laaja ja vaativa.
Lataa
Sipoon Torpanmäessä sijaitsevassa rivitalo­yhtiössä havaittiin kosteutta talo­yhtiön toisessa rakennuksessa, jossa alimman kerroksen seinät ovat osittain maan­vastaisia. Nämä kosteusongelmat ovat tyypillisiä vanhemmissa rakennuksissa, joista ajan rakennustavan mukaisesti puuttuu kapillaarisen kosteudennousun katkaiseva pesty sepeli perustusten alta.

Schibsted Suomi Oy
00271 Helsinki

Rakentaja.fi on Suomen tunnetuin rakentamisen kuluttajasivusto, joka on tarjonnut tietoa ja palveluita rakentajille ja remontoijille jo yli 20 vuoden ajan. Aktiivisista kuluttajista eli rakentajista ja remontoijista yli 70 prosenttia tuntee Rakentaja.fi-sivuston.

Rakentaja-tuoteperheeseen kuuluvat taloyhtiöpäättäjien Omataloyhtiö.fi, pihan ja puutarhan harrastajien Puutarha.net sekä rakentamisen ammattilaisten Rakentaja.fi/Pro. Rakentaja-tuoteperheen sivustoilla vieraillaan lähes miljoona kertaa kuukausittain.

Rakentajan tuoteperhe on osa Schibsted-konsernia, johon Suomessa kuuluvat myös Oikotie ja Tori.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Schibsted Suomi Oy

Kuluttajat hakevat rakennus- ja remonttiprojekteihinsa tietoa mielellään alan tapahtumista – Rakenna & Remontoi -messut vastaavat tähän kysyntään19.1.2024 09:28:40 EET | Tiedote

Rakentaja.fi selvitti kuluttajien rakennus- ja remontointisuunnitelmia sekä, mistä tietoa projekteihin yleensä haetaan. Kyselyn perusteella kuluttajat arvostavat edelleen henkilökohtaista palvelua ja fyysistä läsnäoloa rakennusalan tapahtumissa. Vantaalla 26.–28. tammikuuta 21. kertaa järjestettävät Rakenna & Remontoi -messut tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden saada laadukasta tietoa, vinkkejä ja inspiraatiota alan eturivin yritysten ja asiantuntijoilta.

Millaista on elää hometaloprojektin keskellä? Mikä eri remonteissa maksaa? Vastaukset kysymyksiin OMAKOTI-messuilta25.10.2023 08:10:00 EEST | Tiedote

OMAKOTI-messut ovat kohtaamispaikka kaikille, jotka etsivät tietoa ja ideoita kodin rakentamiseen, remontoimiseen tai sisustamiseen liittyen. Rakentaja.fi tarjoaa OMAKOTI-messujen kävijöille kattavan näytteilleasettajalistauksen lisäksi laadukasta ja monipuolista messuohjelmaa. Lavalle nousee alan asiantuntijoita ja TV:stäkin tuttuja ammattilaisia. Perinteikäs tapahtuma järjestetään Myyrmäki-hallissa, Vantaalla 27.–29. lokakuuta 2023 jo 27. kerran.