Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Rakennustyöt siirtävät pyöräilyn ja jalankulun Hakaniemensillan länsireunalle 9. helmikuuta alkaen

Jaa
Uuden Hakaniemensillan rakennustyöt aiheuttavat muutoksia pyöräilylle ja jalankululle sekä vanhalla sillalla että molemmin puolin Siltavuorensalmea.

Uusi silta rakennetaan vanhan sillan itäpuolelle, ja siltä puolelta joudutaan purkamaan pois vanhoja rakenteita, kuten Hakaniemenrannassa oleva jalankulun ja pyöräilyn ramppi. Nykyisen sillan itäreunassa kulkevat jalankulun ja pyöräilyn väylät poistuvat kokonaan käytöstä, samoin kuin Kruununhaan puolella sillan alla kulkeva jalankulun ja pyöräilyn väylä.

Jalankulku ja pyöräily ohjataan sillan länsireunalle vuoteen 2024 asti, jolloin kulkijat pääsevät uudelle sillalle. Tilapäiset reitit opastetaan maastossa ja myös esteetön reitti järjestetään sillalle.

Hakaniemenrannassa, torin puolella, olevat jalankulkijoille tarkoitetut portaat säilyvät käytössä uuden sillan valmistumiseen ja käyttöönottoon saakka. Myös Hakaniemenrannassa sillan alittavat jalankulun ja pyöräilyn reitit säilyvät käytössä, mutta niitä joudutaan siirtelemään töiden edistyessä.

Sörnäisten rantatien ylittävä, jalankulkua ja pyöräilyä palveleva väliaikainen Näkinsilta on otettu käyttöön 4.2.2022. Vanha Näkinsilta suljetaan liikenteeltä 7.2.

Vaikutukset jalankululle

Jalankulku ohjataan Hakaniemensillan länsireunalle sekä Hakaniemen että Kruununhaan puolella. Kruununhaassa Pohjoisranta-kadulle asennetaan uudet, napinpainalluksessa toimivat liikennevalot, jotta kadun ylittäminen helpottuu.

Vaikutukset pyöräilylle

Pyöräily opastetaan läntiselle reitille: pohjoisen suunnasta Sörnäisten rantatieltä jo ennen Haapaniemenkadun risteystä, ja Hakaniemen torin suunnasta Hakaniemenkadulta sillan länsireunalle.

Etelän suunnasta Kruununhaasta pyöräily ohjataan sekä Pohjoisranta-kadun että sillan länsireunalle. Pohjoisranta-kadulle asennetaan uudet, napinpainalluksessa toimivat liikennevalot, jotta kadun ylittäminen helpottuu.

Vaikutukset joukkoliikenteelle

Ei vaikutuksia

Vaikutukset moottoriajoneuvoliikenteelle

Ei vaikutuksia

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kruunusillat-raitiotie

Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. 

Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.

Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.

Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen. 

Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.

www.kruunusillat.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande

Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.

Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote

Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye