Rakentamisen aloitusten arvossa ja määrässä selvä kasvu kolmannella vuosineljänneksellä

RPT Byggfaktan uusimman kvartaaliraportin mukaan tämän vuoden kolmannella neljänneksellä alkavien rakennushankkeiden arvo on 28 % suurempi ja määrä 21 % suurempi kuin vastaavaan aikaan vuosi sitten. Asunto- ja sote-rakentaminen kattaa suuren osan kasvusta.
Kuva: Jaana Ahti-Virtanen

– Asuntomarkkina jatkaa hyvällä tasolla, ja matala korkotaso sekä sijoittajien kiinnostus asuntoihin  pitänee tason korkealla jatkossakin, RPT Byggfaktan toimitusjohtaja Sampsa Seppälä toteaa.

Uudisrakentamisen hankkeiden arvo kasvaa kolmannella neljänneksellä 49 %, määrässä on nousua 39 %. Korjausrakentamisen hankkeiden arvo pienenee 28 %, mutta niiden määrä kasvaa 11 % verrattuna vuoden 2020 kolmanteen neljännekseen.

– Taloyhtiöiden korjausvelka ja esimerkiksi koronan vauhdittamat tarpeet toimistorakennusten muutoksiin tukevat korjausrakentamista, Seppälä sanoo.

Rakennusala näyttää toistaiseksi selvinneen melko vähin vaurioin korona-ajasta; jotkut hankkeet ovat kuitenkin viivästyneet esimerkiksi työvoimapulan tai materiaalien toimitusvaikeuksien vuoksi. Seppälä arvioi, että joidenkin raaka-aineiden merkittävä hintojen nousu vaikuttaa jo käynnistyneidenkin hankkeiden etenemiseen ja kustannuksiin.

Materiaalien hintoihin ja saatavuuteen sekä työvoiman riittävyyteen liittyvät epävarmuudet voivat muuttaa tähän raporttiin saatuja tietoja rakentamisen aloituksista. Viime vuoden kolmannella neljänneksellä rakentamisen aloituksia siirtyi eteenpäin yli 800 miljoonan euron arvosta, selvisi RPT Byggfaktan tekemästä jatkuvasta ja kattavasta suomalaisten rakennushankkeiden seurannasta.

Maakunnittain laskettuna rakentamisen aloitusten arvo nousee kolmannella vuosineljänneksellä kymmenessä  ja laskee kahdeksassa maakunnassa.

Viime vuoden kolmatta neljännestä enemmän rakentavat Kanta-Häme (+800 %), Kymenlaakso (+332 %), Kainuu (+307 %), Etelä-Savo (+250 %), Etelä-Pohjanmaa (+207 %), Keski-Suomi (+144 %), Pohjois-Savo (+100 %), Pohjanmaa (+51 %), Uusimaa (+44 %) ja Pirkanmaa (+1 %).

Rakentamisen aloituksia on viime vuoden kolmatta neljännestä vähemmän Satakunnassa (-68 %), Keski-Pohjanmaalla (-67 %), Päijät-Hämeessä (-61 %), Lapissa (-55 %), Varsinais-Suomessa (-48 %), Pohjois-Karjalassa (-37 %), Pohjois-Pohjanmaalla (-27 %) ja Etelä-Karjalassa (-14 %).

Pienemmissä maakunnissa suuriin muutosprosentteihin on yleensä syynä yksittäisten suurten rakennushankkeiden alkaminen tällä vuosineljänneksellä tai vuotta aiemmin.

RPT Byggfakta julkaisee rakentamisen aloituksia koskevan trendiraporttinsa neljä kertaa vuodessa.

Lisätietoa: RPT Byggfakta Oy:n toimitusjohtaja Sampsa Seppälä,
+358 50 543 1185, sampsa.seppala@rpt.fi

Kuva: Jaana Ahti-Virtanen

RPT Byggfakta Oy on osa Pohjoismaiden johtavaa rakennusalan tietopalveluyhtiötä Byggfakta Groupia. Yhtiö toimii Espoossa, ja sen palveluksessa on 60 henkilöä. RPT on tarjonnut tietopalveluita Suomessa vuodesta 1975.