Rakkauden esterata – Eppu Nuotion romaanissa epätodennäköinen rakkaustarina alkaa poliisiaseman kuulusteluhuoneessa

Itsensä lukijoiden sydämiin kirjoittaneen Eppu Nuotion Niin kuin vierasta maata (Gummerus) on kutkuttava ja elämänmakuinen rakkaustarina, jota molemmat osapuolet vastustavat – turhaan. Hurmaava hyvän mielen romaani näyttää rakastumisen riskit ja todistaa, että riskinotto kannattaa.

Eppu Nuotio (kuva: Liisa Valonen)

Henrietta Laxvik on puolustanut teinityttöjä keski-ikäisen miehen tungettelevalta käytökseltä ja joutunut turvautumaan voimankäyttöön. Paikalle kutsutaan poliisi. Kuulustellessaan Henriettaa komisario Markus Reetama tajuaa, että jotakin kummallista tapahtuu. Hän ei voi missään nimessä sekoittaa työasioita ja omia tunteitaan.

”Tätä romaania kirjoittaessani olen pohtinut, mitä rakkaus on. Onko se sietämistä? Läheisyys tuo esiin myös kaikki ne piirteet, joita itsessään ei haluaisi nähdä. Täytyy oppia sietämään sekä toista että itseään toisen kanssa”, Eppu Nuotio kertoo.

Eppu Nuotio (s. 1962 Iisalmessa) on monipuolinen kirjailija, jonka tuotanto sisältää muun muassa romaaneja, lastenkirjoja ja näytelmiä. Berliini-vuosien jälkeen Nuotio on palannut Suomeen ja asuu pääkaupunkiseudulla miehensä ja koiransa kanssa.

Eppu Nuotio: Niin kuin vierasta maata
200 sivua
äänikirja ilmestyy 23.8., lukija Kirsti Valve

Eppu Nuotio (kuva: Liisa Valonen)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Entä jos Viipuri-tarinalla olisi onnellinen loppu? Tätä kysymystä kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen, jolla itselläänkin on viipurilaisia juuria, pohtii kirjassaan Uusi Viipuri (Gummerus). Kortelainen kaivaa esiin unohtuneet suunnitelmat ja dokumentit ja vie mielikuvituksen voimalla Kekkosen hankkeen maaliinsa. Palkitun graafikon Ville Tietäväisen piirrokset herättävät Uuden Viipurin eloon.

Venepakolaistaustaisen Kim Thúyn viiltävä kuvaus Vietnamin sodasta, orpolapsia evakuoineen lentokoneen maahansyöksystä ja rakkaudesta21.9.2021 11:13:02 EEST | Tiedote

Kanadanvietnamilainen Kim Thúy on valloittanut lukijat ympäri maailmaa uniikilla kerronnallaan. Hänen teoksiaan on käännetty 29 kielelle. Nyt suomeksi ilmestyvä romaani Em – Rakasta (Gummerus) on pysäyttävä kuvaus sodan mielettömyydestä ja siviilien sekä sotilaiden rankoista kokemuksista. Romaanin kantavana teemana on rakkaus ja ihmisyyden katkeamaton elämänlanka.

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.