RAKLI: Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla täyskäytössä

Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla alkaa olla täyskäytössä, josta johtuen rakennuttajien on varauduttava sekä urakkahintojen nousuun, että urakkatarjousten aiempaa vähäisempään määrään. Pääkaupunkiseudulla rakennusmarkkinat ovat edelleen painottuneet asuntorakentamiseen ja toimitilapuolella pitkäaikaiset rakennushankkeet ylläpitävät volyymiä hyvällä tasolla. Kiinteistömarkkinoilla kaupankäynti on tällä hetkellä huippulukemissa.

Kiinteistökaupoissa ennätysvolyymi

Vuonna 2017 kiinteistökauppamarkkinoilla kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen volyymi kohosi 7,2 miljardiin euroon, ja lokakuun aikana ylitettiin viime vuoden ennätyksellinen 7,4 miljardin euron kokonaisvolyymi. Tammi-syyskuussa tehtiin eniten toimistokiinteistöjen kauppoja, joiden osuus kokonaisvolyymista oli 44 prosenttia. Liikekiinteistöjen osuus kokonaisvolyymistä oli 34 prosenttia.

Vahvan sijoituskysynnän myötä Helsingin keskustan prime-kohteiden tuottovaatimukset ovat edelleen jatkaneet laskuaan. Muissa suurissa kaupungeissa toimistojen prime-tuottovaatimukset ovat jopa 2-3 prosenttiyksikköä Helsinkiä korkeammat, mikä saattaa houkutella entistä enemmän kotimaisia ja ulkomaisiakin sijoittajia näiden kaupunkien kiinteistömarkkinoille.

Asuntomarkkinoilla vuokrien nousu hidastunut, toimistovuokramarkkinoilla pientä piristymistä

Asuntomarkkinoilla vuokrien nousu jatkuu, mutta hidastuen. KTI:n asuntovuokraindeksi osoittaa sekä pääkaupunkiseudulla että muissa suurissa kaupungeissa 1-2 prosentin vuosinousua uusien vuokrasopimusten neliövuokrissa. Pääkaupunkiseudulla toimistojen käyttöaste on edelleen matala ja suurten kiinteistösijoittajien pääkaupunkiseudun toimistojen käyttöaste on KTI:n tietokannassa pysytellyt viimeiset kaksi vuotta 81-82 prosentin tuntumassa. Edellisvuosien tapaan keskustatoimistojen houkuttelevuus säilyy edelleen vahvana vuokramarkkinoilla. Helsingin ydinkeskustassa uusien vuokrasopimusten neliövuokrien mediaanitaso on noussut ennätyksellisen korkeaksi, lähes 30 euroon.

Vilkas rakentaminen pääkaupunkiseudulla näkyy kaikkien rakentamisen sektoreiden kasvuna

Rakentaminen pääkaupunkiseudulla on tällä hetkellä vilkasta ja erityisesti useat monivuotiset hankkeet pitävät uudistalorakentamisen määrän korkealla myös lähivuosina. Asuntorakentamisen puolella rakenteilla olevien asuntojen lukumäärä on reippaasti yli vuoden 2008 tason ja korkeimmillaan vuosikymmeniin. ”Asuntorakentaminen vastaa nyt pitkän aikavälin kysynnän tasoa, joten kustannuksia nostavia, tuotantoa rajoittavia tai vaikeuttavia toimia pitäisi välttää. Korkeat rakennuskustannukset yhdistettynä korkojen nousuodotuksiin voivat johtaa vuokrien nousupaineisiin tai jopa vähentää kiinnostusta asuntoinvestointeihin”, sanoo Sato Oyj:n liiketoimintajohtaja Antti Aarnio.

Toimitilarakentamisen määrä on hyvällä tasolla suurten ja pitkäkestoisten hankkeiden takia, mutta asuntorakentamiseen verrattuna selvästi maltillisemmassa kasvussa. Toimitilarakentamisessa selkeintä kasvua on tapahtunut toimistorakennusten puolella. Aloitusmäärät ovat kasvaneet vuoden 2016 alun jälkeen selvästi ja rakennuslupien määrä viittaakin kasvun jatkumiseen. Korjausrakentamisen määrä on noin 15 prosenttia korkeammalla tasolla kuin edellisen suhdannehuipun aikaan vuonna 2008. Myös infran rakentaminen jatkuu korkealla tasolla.

Rakennuttajien tulee varautua heikkoon tarjousaktiivisuuteen ja nouseviin hintoihin

Rakentajien kiinnostus urakkatarjousten tekemiseen on tällä hetkellä matala. Erityisesti tämä koskettaa pääkaupunkiseutua. Keskeisiä syitä kehitykseen löytyy suurten yritysten isoista monivuotisista hankkeista, lisääntyneistä avoimista tarjouskilpailuista sekä kapasiteetin korkeista käyttöasteista kautta rakentamisketjun. Pääkaupunkiseudun tarjoushintaindeksissä vuosinousu oli elokuussa 2017 noin 11 prosenttia.

Katsaus tarkastelee ensisijaisesti pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakentamismarkkinoita rakennuttajien ja kiinteistönomistajien näkökulmasta. Lähtöaineistona ovat olleet muun muassa Nordea Pankki Suomi Oyj:n aineistot, RAKLIn jäsenistöstä kootut RAPAL Oy:n hanke- ja hintarekisterit, RPT Docu Oy:n hanketiedot, Forecon Oy:n mallinnusmenetelmät ja tiedostot, KTI Kiinteistötieto Oy:n markkinatietokannat, Rakennusteollisuus RT:n tiedostot sekä yleiset talousennusteet.

Työympäristömuutos on taitolaji25.7.2017 08:45Tiedote

Yhä useampi työskentelee monitilatoimistossa. Oma huone on mennyttä aikaa ja työpiste valitaan tehtävän mukaan. Aihe on nyt ajankohtainen lukuisissa suomalaisissa yrityksissä, kun vanhoja toimistoja muutetaan paremmin työtekijöiden hyvinvointia ja liiketoimintaa tukeviksi. Siirtyminen moderniin työympäristöön ei kuitenkaan ole itsestään selvää ja matkalla uusien työtapojen omaksumiseen on otettava monta askelta. RAKLI kokosi vinkit ja parhaat esimerkit työympäristömuutoksen johtamiseen.

Kiinteistöjen ylläpitokustannukset kasvussa ‒ energiakustannukset laukkaavat kärjessä4.7.2017 08:45Tiedote

Kiinteistöjen ylläpitokustannukset ovat nousseet vuoden aikana toimistoissa 3,4 prosenttia ja asuinkerrostaloissa 1,7 prosenttia. Eniten kasvua oli energiakustannuksissa, jotka kohosivat molemmissa kiinteistötyypeissä yli 4 prosenttia. Tällä vuosituhannella sähkön, veden ja lämmön kulutus on kehittynyt melko tasaisesti, mutta kaikkien kolmen hinta on noussut merkittävästi. Tiedot käyvät ilmi KTI Kiinteistötiedon RAKLIlle toteuttamasta KTI Ylläpitokustannusvertailuun pohjautuvasta selvityksestä.

RAKLI: Muuttoliike ja matala korkotaso vauhdittavat rakentamista ja kiinteistömarkkinoita pääkaupunkiseudulla7.4.2017 11:13Tiedote

Pääkaupunkiseudun rakentamista ja kiinteistömarkkinoita vauhdittaa nyt kysynnän kasvu. Uusia asuntoja rakennettiin viime vuonna ennätysmäärä, lähes 13 000. Suurilla infra- ja liiketilahankkeilla varaudutaan alueen kasvavan asukasmäärän palvelemiseen. Kehittyvä alue kiinnostaa myös kiinteistösijoittajia, jotka tekevät kauppoja kiivaasti. Erityisesti asuntoportfoliot kiinnostivat, ja niiden osuus vuoden 2016 kaupoista oli jo reilu kolmannes.

Jyväskylän seudun kiinteistömarkkinat kiinnostavat sijoittajia18.1.2017 17:08Tiedote

Suomessa tehtiin viime vuonna kiinteistökauppavolyymin kaikkien aikojen ennätys, ja sijoituskysynnän kasvu näkyy myös Jyväskylässä, jossa vuosi 2016 oli selkeästi 2010-luvun vilkkain. Kaupungin kaupankäyntivolyymi lähes kaksinkertaistui edellisestä vuodesta ja nousi noin 150 miljoonaan euroon vuonna 2016. KTI:n kasvukeskusten kiinteistömarkkinoita kartoittavan barometrin mukaan paikalliset asiantuntijat uskovat Jyväskylän seudun toimitilakiinteistökauppojen volyymin yhä kasvavan kuluvana vuonna. Jyväskylässä kasvuodotukset ovat keskimäärin jopa hieman positiivisempia kuin Tampereella, Turussa ja Oulussa.