RAKLI: Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla täyskäytössä

Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla alkaa olla täyskäytössä, josta johtuen rakennuttajien on varauduttava sekä urakkahintojen nousuun, että urakkatarjousten aiempaa vähäisempään määrään. Pääkaupunkiseudulla rakennusmarkkinat ovat edelleen painottuneet asuntorakentamiseen ja toimitilapuolella pitkäaikaiset rakennushankkeet ylläpitävät volyymiä hyvällä tasolla. Kiinteistömarkkinoilla kaupankäynti on tällä hetkellä huippulukemissa.

Kiinteistökaupoissa ennätysvolyymi

Vuonna 2017 kiinteistökauppamarkkinoilla kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen volyymi kohosi 7,2 miljardiin euroon, ja lokakuun aikana ylitettiin viime vuoden ennätyksellinen 7,4 miljardin euron kokonaisvolyymi. Tammi-syyskuussa tehtiin eniten toimistokiinteistöjen kauppoja, joiden osuus kokonaisvolyymista oli 44 prosenttia. Liikekiinteistöjen osuus kokonaisvolyymistä oli 34 prosenttia.

Vahvan sijoituskysynnän myötä Helsingin keskustan prime-kohteiden tuottovaatimukset ovat edelleen jatkaneet laskuaan. Muissa suurissa kaupungeissa toimistojen prime-tuottovaatimukset ovat jopa 2-3 prosenttiyksikköä Helsinkiä korkeammat, mikä saattaa houkutella entistä enemmän kotimaisia ja ulkomaisiakin sijoittajia näiden kaupunkien kiinteistömarkkinoille.

Asuntomarkkinoilla vuokrien nousu hidastunut, toimistovuokramarkkinoilla pientä piristymistä

Asuntomarkkinoilla vuokrien nousu jatkuu, mutta hidastuen. KTI:n asuntovuokraindeksi osoittaa sekä pääkaupunkiseudulla että muissa suurissa kaupungeissa 1-2 prosentin vuosinousua uusien vuokrasopimusten neliövuokrissa. Pääkaupunkiseudulla toimistojen käyttöaste on edelleen matala ja suurten kiinteistösijoittajien pääkaupunkiseudun toimistojen käyttöaste on KTI:n tietokannassa pysytellyt viimeiset kaksi vuotta 81-82 prosentin tuntumassa. Edellisvuosien tapaan keskustatoimistojen houkuttelevuus säilyy edelleen vahvana vuokramarkkinoilla. Helsingin ydinkeskustassa uusien vuokrasopimusten neliövuokrien mediaanitaso on noussut ennätyksellisen korkeaksi, lähes 30 euroon.

Vilkas rakentaminen pääkaupunkiseudulla näkyy kaikkien rakentamisen sektoreiden kasvuna

Rakentaminen pääkaupunkiseudulla on tällä hetkellä vilkasta ja erityisesti useat monivuotiset hankkeet pitävät uudistalorakentamisen määrän korkealla myös lähivuosina. Asuntorakentamisen puolella rakenteilla olevien asuntojen lukumäärä on reippaasti yli vuoden 2008 tason ja korkeimmillaan vuosikymmeniin. ”Asuntorakentaminen vastaa nyt pitkän aikavälin kysynnän tasoa, joten kustannuksia nostavia, tuotantoa rajoittavia tai vaikeuttavia toimia pitäisi välttää. Korkeat rakennuskustannukset yhdistettynä korkojen nousuodotuksiin voivat johtaa vuokrien nousupaineisiin tai jopa vähentää kiinnostusta asuntoinvestointeihin”, sanoo Sato Oyj:n liiketoimintajohtaja Antti Aarnio.

Toimitilarakentamisen määrä on hyvällä tasolla suurten ja pitkäkestoisten hankkeiden takia, mutta asuntorakentamiseen verrattuna selvästi maltillisemmassa kasvussa. Toimitilarakentamisessa selkeintä kasvua on tapahtunut toimistorakennusten puolella. Aloitusmäärät ovat kasvaneet vuoden 2016 alun jälkeen selvästi ja rakennuslupien määrä viittaakin kasvun jatkumiseen. Korjausrakentamisen määrä on noin 15 prosenttia korkeammalla tasolla kuin edellisen suhdannehuipun aikaan vuonna 2008. Myös infran rakentaminen jatkuu korkealla tasolla.

Rakennuttajien tulee varautua heikkoon tarjousaktiivisuuteen ja nouseviin hintoihin

Rakentajien kiinnostus urakkatarjousten tekemiseen on tällä hetkellä matala. Erityisesti tämä koskettaa pääkaupunkiseutua. Keskeisiä syitä kehitykseen löytyy suurten yritysten isoista monivuotisista hankkeista, lisääntyneistä avoimista tarjouskilpailuista sekä kapasiteetin korkeista käyttöasteista kautta rakentamisketjun. Pääkaupunkiseudun tarjoushintaindeksissä vuosinousu oli elokuussa 2017 noin 11 prosenttia.

Katsaus tarkastelee ensisijaisesti pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakentamismarkkinoita rakennuttajien ja kiinteistönomistajien näkökulmasta. Lähtöaineistona ovat olleet muun muassa Nordea Pankki Suomi Oyj:n aineistot, RAKLIn jäsenistöstä kootut RAPAL Oy:n hanke- ja hintarekisterit, RPT Docu Oy:n hanketiedot, Forecon Oy:n mallinnusmenetelmät ja tiedostot, KTI Kiinteistötieto Oy:n markkinatietokannat, Rakennusteollisuus RT:n tiedostot sekä yleiset talousennusteet.

RAKLIn vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntojen sijoittajakysyntä hieman hidastumassa, vuokrat nousevat edelleen20.9.2018 10:00Tiedote

RAKLIn teettämän vuokra-asuntobarometrin mukaan vuokra-asuntojen tarjonta kasvaa, mutta kotimaisen sijoittajakysynnän kasvuvauhti on hidastumassa. Myös vuokrat jatkavat nousuaan suurimmissa kaupungeissa, ja suurten asuntojen vuokrien kasvuodotukset ovat jopa nousussa. Rakennuskustannukset sekä tonttien ja työvoiman saatavuus koetaan rakentamisen merkittävimmiksi pullonkauloiksi.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun rakentamisessa ylikuumenemisen merkkejä27.4.2018 08:30Tiedote

Talouden hyvät näkymät, kaupungistuminen ja muuttoliikenne vaikuttavat edelleen voimakkaasti pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoihin. Pääkaupunkiseutu on kasvattanut osuuttaan Suomen markkinoista sekä kiinteistökaupoissa että uudistalorakentamisessa ja pääkaupunkiseudun osuus kiinteistökaupoista nousi viime vuonna jo 70 prosenttiin. Rakentamisen määrä pysyy korkealla ja käynnistettäväksi suunniteltujen rakennushankkeiden määrä pääkaupunkiseudulla on edelleen kasvussa. Rakentamisen kasvun haasteena on resurssien riittävyys, mikä heijastuu työvoimapulana, hintojen nousuna, tuotteiden pitkinä toimitusaikoina sekä vähäisinä tarjousten määrinä.

Hyvä vuokratapa uudistui – vuokrauksen pelisäännöt tuotu tähän päivään8.3.2018 11:30Tiedote

Vuokralaisia, vuokranantajia, välittäjiä ja isännöintiä edustavat järjestöt ovat yhdessä laatineet Hyvä vuokratapa -ohjeistuksen, joka luo pohjan toimivalle vuokrasuhteelle. Vuonna 2003 laadittu ja vuonna 2008 ensimmäisen kerran päivitetty ohjeistus on nyt tuotu tähän päivään entistä laajemman järjestökentän toimesta. Hyvän vuokratavan tarkoituksena on edesauttaa ongelmattoman ja toimivan huoneenvuokrasuhteen luomisessa, sen jatkuvassa hoitamisessa sekä asianmukaisessa päättämisessä. Ohjeistus kattaa huoneenvuokrauksen koko elinkaaren lisäksi myös hyvän naapuruuden sekä asuinympäristön viihtyvyyden edistämisen.

KUTSU MEDIALLE: Hyvä vuokratapa julkistetaan torstaina 8.3. klo 11.155.3.2018 12:36Kutsu

Vuokrauksen toimintaympäristö on muuttunut ja siksi on aika tuoda myös vuokrauksen pelisäännöt tähän päivään. Tervetuloa julkistustilaisuuteen kuulemaan, miten vuokranantajia ja vuokralaisia edustavien järjestöjen yhdessä laatima Hyvä vuokratapa -ohjeistus edesauttaa hyvää ja kaikkia osapuolia palvelevaa vuokrasuhdetta. Valtiovallan tervehdyksen julkistustilaisuuteen tuo oikeusministeri Antti Häkkänen. Puheenvuoron käyttävät myös Hyvä vuokratapa -työryhmän jäsenet.