RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntomarkkinoiden näkymät vahvistuivat jälleen kevään pienen notkahduksen jälkeen

Vuokra-asuntojen vahva kysyntä siivittää vuokra-asuntojen rakentamista ja asuntosijoittamista. Vuokra-asuntomarkkinoiden kasvuodotukset ovat asiantuntijoiden mukaan nyt kautta linjan vahvempia kuin viime keväänä. Vuokrien nousun uskotaan jatkuvan etenkin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa. Vuokra-asuntojen rakentaminen jatkuu vilkkaana suurimmissa kaupungeissa. Vuokra-asuntomarkkinoiden vetovastuu näyttää siirtyneen vahvasti suurten ammattimaisten toimijoiden harteille.

Ammattimaiset sijoittajat kasvattavat vuokra-asuntosijoituksiaan

Vuokra-asuntosijoitusten määrän uskotaan kasvavan vahvasti niin instituutiosijoittajien, asuntorahastojen ja -yhtiöiden kuin kansainvälisten sijoittajienkin salkuissa tulevan vuoden aikana. Usko näiden kaikkien sijoittajaryhmien sijoitusten kasvuun on nyt kevään pienen notkahduksen jälkeen noussut jopa viime syksyä korkeammalle tasolle. Myös kunnallisten vuokrataloyhtiöiden ja opiskelija-asuntosäätiöiden uskotaan kasvattavan asuntoinvestointejaan. Yksityisten piensijoittajien sijoitusten kasvuun uskovien vastaajien määrä on nyt ainoana ryhmänä viime kevään tasolla ja selkeästi viime syksyä pienempi: kun syksyllä 2018 73 prosenttia vastaajista uskoi yksityisten piensijoittajien kasvattavan asuntosijoituksiaan, oli kasvuun uskovien osuus nyt pudonnut 44 prosenttiin. Vastaajista 16 prosenttia ennakoi pienten sijoittajien jopa vähentävän vuokra-asuntosijoituksiaan tulevan vuoden aikana.

Vuokrien nousuodotukset vahvistuivat taas

Myös vuokrien nousuun uskotaan nyt vahvemmin kuin viime keväänä. Barometrivastauksissa näkyy osin syksyn tyypillinen vuokra-asuntomarkkinoiden kysyntäpiikki, ja Helsingissä, Espoossa, Tampereella ja Turussa pienten asuntojen vuokraodotusten saldoluku on jälleen noussut 80-90 prosentin tasolle. Vantaallakin saldoluku on positiivinen, mutta jää viime kevään noin 60 prosentin tasolle asuntotarjonnan vahvan kasvun rajoittamana. Oulun, Jyväskylän ja Kuopion vuokraodotusten saldoluvut asettuvat noin 30 prosentin tasolle.

Suurten asuntojen vuokrissa nousuodotuksia suurimmissa kaupungeissa

Myös suurten asuntojen vuokrien nousuodotukset vahvistuivat hieman viime kevääseen verrattuna. Suurten asuntojen vuokrien nousuun uskoo Helsingissä, Espoossa ja Tampereella noin 40 prosenttia vastaajista ja Vantaalla ja Turussa noin kolmannes. Näiden kaupunkien vuokraodotusten saldoluvut ovat positiivisia eli suurten asuntojen vuokrien nousuun uskovien vastaajien osuus on selkeästi laskua odottavia suurempi. Sen sijaan Kuopiossa ja Oulussa saldoluku on nollan tuntumassa, ja Jyväskylässä, Lahdessa ja muualla Suomessa selkeästi negatiivinen.

Rakennuskustannusten nousupaineet heräsivät jälleen

Tonttien saatavuus, rakennuskustannukset ja rakentamisen sääntely pysyvät sitkeästi vuokra-asuntojen rakennuttamisen pullonkaulalistan kärjessä. Peräti 77 prosenttia vastaajista arvioi tonttien saatavuuden vaikeuttavan vuokra-asuntotuotantoa merkittävästi tai jonkun verran. Rakentamisen pahimmat kustannuspaineet ovat hienoisesti helpottaneet viime vuodesta, mutta edelleen 59 prosenttia vastaajista arvioi kustannusten rajoittavan vuokra-asuntojen rakentamista. Toisaalta viime kevättä suurempi osuus eli noin puolet vastaajista odottaa nyt niin työvoima-, materiaali- kuin tonttikustannustenkin nousevan lähimmän vuoden aikana. Vain rahoituskustannuksissa ei nähdä nousupaineita.

Vahva vuokra-asunto- ja sijoituskysyntä sekä rahoituksen saatavuus tukevat rakentamista

Selkeä enemmistö, noin 73 prosenttia barometrivastaajista arvioi vuokra-asuntokysynnän edistävän asuntojen rakennuttamista merkittävästi tai jonkin verran. Myös sijoittajakysyntä arvioidaan nyt vahvemmaksi kuin parissa edellisessä barometrissa. Rahoituksen saatavuuden arvioi rakentamista edistäväksi tekijäksi nyt yli 43 prosenttia vastaajista. Osuus on korkein sitten syksyn 2016. Rahoituksen saatavuuden kokee haasteelliseksi nyt reilu 20 prosenttia vastaajista, kun viime keväänä näin arvioi lähes kolmannes.

Lisätiedot:

Aija Tasa
Johtaja, asuminen
050 327 2077

Hanna Kaleva
KTI Kiinteistötieto Oy
040 555 5269

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri kartoittaa asuntomarkkinoiden asiantuntijoiden näkemyksiä vuokra-asuntojen rakentamisen, asuntosijoittamisen sekä vuokratasojen kehitysnäkymistä. Elo-syyskuun vaihteessa toteutettuun kyselyyn vastasi 65 asuntovuokramarkkinoiden ammattilaista. Vastaajien edustamat organisaatiot omistavat yhteensä noin 275 000 vuokra-asuntoa.

Vuoden rakennuttaja 2019 on Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen24.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Vuoden 2019 rakennuttajaksi on valittu Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Ilmarinen on kiinteistö- ja rakentamisalan vastuullisuuden edelläkävijä yhdistäen aktiivisen alan kehittämisen tehokkaaseen rakennuttamisen prosessiin. Lisäksi Ilmarinen luo uusia elinympäristöjä rakennuttamalla monipuolisesti erilaisia kiinteistökohteita. Vuoden rakennuttajan rakennuttamistoiminnasta vastaa kokenut ja kehitysmyönteisesti alan eteenpäin viemiseen suhtautuva henkilöstö, joka myös viestii tekemisistään.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun kiinteistömarkkinoilla vilkasta, rakentaminen vetää ensi vuonnakin13.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Kiinteistöjen sijoituskysyntä jatkuu vahvana ja kiinteistökauppojen lukumäärä on pysynyt lähes viime vuosien tasolla. Ulkomaisen sijoittajakiinnostuksen odotetaan jatkuvan vahvana lähitulevaisuudessa. Toimistojen vuokrien odotetaan nousevan kaikissa suurissa kaupungeissa, samoin kuin asuntovuokrien. Pääkaupunkiseudulla rakentamisen kokonaismäärän huippu on ohitettu vuonna 2019, mutta rakentamisen odotetaan pysyvän ensi vuonnakin vilkkaana. Rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu hidastui rakennuskustannusindeksin mukaan loppuvuonna 2018 ja nousu on pysynyt hitaana sen jälkeen.

Suomessa järjestettävä RecoTech kasvanut yhdeksi kansainvälisesti merkittävimmistä kiinteistöalan teknologiatapahtumista19.11.2019 09:00:00 EETTiedote

RecoTech, joka on yksi maailman kehutuimpia kiinteistö- ja rakentamisalan teknologiaan keskittyviä tapahtumia, pidetään marraskuun 20. päivä Train Factoryllä. RecoTech kokoaa kiinteistö- ja rakentamisalan yritykset, startupit, sidosryhmät sekä sijoittajat yhteen uusien ratkaisujen ja innovaatioiden äärelle. Tapahtuman teemana tänä vuonna on ympäristövastuullisuus, ja kuinka teknologiaa voidaan hyödyntää kestävän tulevaisuuden luomiseksi.

Vuoden työympäristöteko -kilpailun voittaja herätti henkiin entisen Nokian kampuksen9.10.2019 08:00:00 EESTTiedote

Ensimmäistä kertaa järjestetyn Vuoden työympäristöteko -kilpailun voittajaksi on valittu Salo IoT Campus, joka muutti Nokian ex-kampuksen aktiiviseksi monikäyttäjäympäristöksi. Tuomaristo kiitteli erityisesti voittajan innovatiivisuutta ja rohkeutta rakentaa monialainen yhteisö ja ekosysteemi, joka hyödyntää olemassa olevia tiloja palvelualustana. Työympäristötekona Salon IoT Campus edustaa monipuolisesti kestävää kehitystä niin rakennetun ympäristön kuin koko alueen näkökulmasta. Kilpailun voittaja julkistettiin REWORK Workplace Experience Summitissa 8.10.2019.

RAKLI: Suomi houkuttelee edelleen ulkomaisia sijoittajia, rakentamisen laskeva volyymi parantaa tarjouskilpailujen tilannetta14.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistökauppamarkkinoilla on edelleen vilkasta ja Suomi on yhä houkutteleva maa kansainvälisille sijoittajille. Toimistojen nettotuottovaatimukset ovat laskeneet niin Helsingissä, Turussa kuin Tampereella. Toimistojen ja asuntojen vuokrat ovat nousussa, mutta liiketilojen näkymät ovat epävarmempia. Rakentamisen määrän odotetaan kuluvana vuonna kääntyvän laskuun pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Rakentamisen laskeva volyymi on parantanut tarjouskilpailujen tilannetta erityisesti infrarakentamisen puolella. Myös rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu on ollut pysähdyksissä lokakuusta 2018.

Nykyinen kankea kaavaprosessi tuhlaa yhteiskunnan resursseja ja ilmastoa – RAKLI vaatii joustavampaa kaavoitusta25.4.2019 08:50:00 EESTTiedote

Nykyinen kaavoitusjärjestelmä on kankea, ja sen seurauksena tyhjinä seisovat tilat ovat kansallisvarallisuuden hukkausta ja aiheuttavat turhia ilmastopäästöjä. Kaavoituksesta on saatava joustavampaa, jotta se vastaa muuttuvan maailman tarpeisiin. RAKLI, joka on maamme kattavin kiinteistöjen ammattimaisten omistajien, kiinteistösijoittajien ja rakennuttajien yhteistyöverkosto, rohkaisee uutta eduskuntaa tekemään päätöksiä, joilla kaavoitusjärjestelmästä saadaan kestävämpi.