Ramboll-konsernin orgaaninen kasvu jatkui vahvana

Kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointiyhtiö Ramboll saavutti parhaan orgaanisen kasvunsa 14 vuoteen, vuosi uuden kestävää kehitystä korostavan strategiansa käyttöönotosta.
Toimitusjohtaja Maija Jokela

Ramboll-konsernin liikevaihto kasvoi 12,6 prosenttia 2 151,3 miljoonaan euroon (2021: 1 910,3). Orgaaninen kasvu oli 9,9 prosenttia. Tulos ennen liikearvopoistoja (EBITA) oli 125,9 miljoonaa euroa (2021: 114,1) ja suhteellinen kannattavuus (EBITA-%) 5,9 (6,0). Yhtiön tilauskanta kasvoi 8,8 prosenttia vuoden 2021 loppuun verrattuna.

Hyvään tulokseen päästiin erityisesti Ison-Britannian ja Saksan sekä globaalien Energia-, Vesi- ja Kiinteistö-toimialojen ja Liikkeenjohdon konsultoinnin vahvan kasvun ansiosta.

- Maailmantalouden vastatuulesta huolimatta olemme onnistuneet saavuttamaan kaksinumeroisen liikevaihdon kasvun. Taustalla on kestävien ratkaisujen suuri kysyntä ja näkemyksellisten työntekijöidemme omistautuminen projekteihin. Tulos oli historiamme paras, vaikka voittomarginaalimme oli hieman viime vuotta alhaisempi, sanoo konsernin toimitusjohtaja Jens-Peter Saul.

Rambollin Suomen-yhtiöiden liikevaihto kasvoi 261 (250) miljoonaan euroon ja tilauskanta pysyi vakaana.

- Neljä pääteemaamme hiilineutraalisuus, elinvoimaisuus ja sopeutuminen, resurssitehokkuus ja kiertotalous sekä luonnon monimuotoisuus ovat vahvana vaikuttimena projektitoiminnassamme tänäkin vuonna ja tukevat hyvin asiakkaidemme haasteita muun muassa ilmastonmuutokseen, kaupungistumiseen sekä liikkumisen murrokseen liittyen. Näen myös merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia vihreässä energiasiirtymässä, jossa Suomella on vahvaa osaamista kansainvälisestikin. Jatkossa henkilöstön monialainen osaaminen korostuu entisestään ja pystymme hyödyntämään Rambollin globaalia osaajaverkostoa. Asiakaslähtöisyys ohjaa toimintaamme projektinhallinnan sekä uusien palveluiden ja kumppanuuksien kehittämisessä, sanoo Ramboll Finland Oy:n toimitusjohtaja Maija Jokela.

Ramboll näkee markkinoilla erityisen suurta kysyntää palveluille, jotka liittyvät uusiutuvaan energiaan, mukaan lukien merituuli ja Power-to-X-ratkaisut, vesi, ilmastonmuutokseen sopeutuminen, vähähiilinen rakentaminen sekä kestävän kehityksen strategioiden luominen asiakkaille.

Ramboll-konsernin tulostiedote kokonaisuudessaan on luettavissa yhtiön verkkosivuilla
Lue Rambollin vuosikertomus 2022.

Toimitusjohtaja Maija Jokela, Ramboll Finland Oy, puh. 040 7541 345
Head of marketing and communications Heta Heino, Ramboll Finland Oy, puh. 040 5604 202

Toimitusjohtaja Maija Jokela

Ramboll on johtava kestävien kaupunkien ja yhteiskuntien suunnittelu- ja konsultointiyritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 17 500 asiantuntijaa globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2 500 asiantuntijan voimin. Palvelujamme ovat innovatiiviset ja kestävät ratkaisut kaupunkien, infrastruktuurin, liikenteen, ympäristön ja rakennusten suunnittelussa, rakennuttamisessa, rakentamisessa ja ylläpidossa. fi.ramboll.com