Somafy Oy

Rankkaako Google nettisivusi käyttäjäepäystävälliseksi?

Toukokuussa voi odottaa romahdusta useiden nettisivujen hakunäkyvyydessä, jos ei tiedä kuinka Google tulee uudistamaan nettisivujen rankingperiaatteita. Uudistuksen taustalla on käyttäjäkokemuksen parantaminen.
Somafy Oy

Jos sivuston yläosassa on paljon erilaisia elementtejä, kuten esimerkiksi: slidereita, mainoksia, karuselleja, hyppiviä osia ja videoita niin Googlen Core Web Vitals -signaaliuudistus voi koitua tällaisten sivujen turmioksi.

Google perustelee uudistusta käyttäjäystävällisyydellä ja mobiilikäyttäjien lisääntyvällä määrällä, koska jo nyt nettiselailuista tehdään yli puolet mobiililaitteilla.

Perusteltu uudistus

Nettisivujen käyttäjää häiritsee monenlainen sälä, liikkuvat osiot ja mainokset. Mobiilissa sälän määrä korostuu, koska näyttö on suhteellisen pieni. Ketutuskerrointa nostaa se, jos kuvittelee pääsevänsä lukemaan uutista, se katoaakin näytöltä ja nenän alla onkin mainos.
-  Sinänsä Googlen uudistus on aivan perusteltu ja itse asiassa toivottu, sanoo digimarkkinoinnin asiantuntija Jukka Ikonen, Somafy Oy:stä.

Hän tekee työkseen digitaalista markkinointia. Ikonen seuraa tarkkaavaisesti Googlen toimia, sillä hän edustaa Suomessa WSI-verkostoa (We Simplify Internet), joka on Googlen Premier-tason kumppani maailmanlaajuisesti. Yhteistyön ansiosta hän saa ensimmäisten joukossa tiedon Googlen uusista toimista. Siitä on luonnollisesti hyötyä hänen asiakkailleen.

Uudistuksen sisältö

Core Web Vitals -signaaliuudistus on niin sanottu suurenluokan uudistus, joita Google tekee muutamia vuodessa. Tämän uudistuksen fokus on kolmessa asiassa: latausajassa, toimintoviiveessä ja sivuston stabiilisuudessa.

Latausaika kertoo kuinka kauan sivu kestää latautua käyttäjän kannalta. Latautuminen pitäisi tapahtua alle 2,5 sekunnissa. Googlella on Pagespeed Insights -työkalu, joka mittaa latausaikaa 0-100 pistetaulukolla. Esimerkiksi Seiskan tai Helsingin Sanomien verkkosivustot eivät läpäisseet Vitals-testiä. Seiska sai surkeat 16 pistettä testistä

Toimintoviive on myös oleellista käyttäjäystävällisyyden kannalta. Se mittaa kuinka nopeasti sivu on interaktiivinen eli käytettävissä.

Sivuston stabiilisuus on Googlella uusi käyttäjäystävällisyyden mittari. Epästabiili käyttökokemus tulee tyypillisesti sivustoilla, joissa on paljon mainoksia kuten iltapäivälehdissä. Epästabiilisuus ilmenee muun muassa sivuston huojumisena ja välkkymisenä. Lopulta se voi kaatua kokonaan.

Lisätietoja Core Web Vitals -signaaleista löytyy Ikosen blogista

Miten välttää toukokuun katastrofi?

- Kannattaa varmistaa, että oma sivusto on rakennettu oikein, jotta
välttyy mahdolliselta romahdukselta toukokuussa, kun Googlen uudistus astuu voimaan, tietää Ikonen.
Hän kehottaa tutkimaan miten oman sivuston nettinäkyvyys on rakennettu ja minkälaisen käyttökokemuksen se tarjoaa kävijöille.

- Näissä hommissa nopeus on valttia ja kohta uudet mittarit ovat osa hakukoneoptimoinnin kriteerejä. Mittareita on tällä hetkellä noin 200.
- Jos omat taidot eivät riitä sivujen päivitykseen, me autamme. Sillä teemme tätä työksemme, vinkkaa digimarkkinoinnin asiantuntija Jukka Ikonen.

Linkki blogiin

Lisätietoja:

Jukka Ikonen
Digital Marketing Strategist

jukka.ikonen@somafy.fi

Somafy Oy
Somafy Oy:n toimitusjohtaja Jukka Ikonen.
Somafy Oy
Tytär ja isä, Sofia ja Jukka Ikonen tekevät töitä perheyrityksessä.

Piispanpiha 4 D 50

0407501796https://www.wsi-digimarkkinointi.fi/

Somafy Oy auttaa asiakkaitaan saamaan tuloksia digimarkkinoinnin avulla.

Autamme asiakkaitamme lisäämään myyntiä verkossa ja asemoimaan brändiään.

Parannamme asiakkaidemme vuorovaikutusta olemassa olevan asiakaskunnan ja yhteisön kanssa.

Olemme monipuolinen digimarkkinointiosaaja, joka kertoo asiat ymmärrettävästi. Avaamme auki digimarkkinoinnin strategiat, toimenpiteet ja aikataulut. Kerromme mitä kannattaa tehdä missäkin järjestyksessä.

Somafy edustaa Suomessa globaalia WSI-nimistä digitaalisen markkinoinnin verkostoa, jolla on toimintaa yli 80 maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi