Rantarata-ryhmä kokoaa läntisen Uudenmaan päättäjät rantaradan kehittämisen puolesta
Nykyisen rataverkon kehittäminen tärkeää
Rantarata on keskeinen osa Länsi-Uudenmaan alueellista liikennejärjestelmää, ja sen ylläpitäminen ja kehittäminen on tärkeää. Rantarata on Länsi-Uudenmaan yhteys sekä pääkaupunkiin että Turun suuntaan, ja se palvelee nykyisellään suurta joukkoa työssäkävijöitä, opiskelijoita ja muita matkustajia.
Rantaradan kehittämiseksi on esitetty määräraha valtion talousarviossa kuluvalle vuodelle. Rantaradan välityskyvyn, sujuvuuden ja aikataulujen luotettavuuden turvaamiseksi tulee huolehtia siitä, että määrärahaa radan kehittämiseksi on myös jatkossa.
Kaikki seutukunnat pyrkivät ajamaan oman alueensa etuja, kun alueellisia valtiollisia määrärahoja jaetaan, ja määrärahoista ’kilpailevia’ hankkeita on useita. Erityisesti läntistä Uuttamaata koskee myös niin kutsuttu Tunnin juna (oikorata) -hanke. Työryhmän tavoitteissa on kuitenkin painotettu, että kyse ei ole Rantarata- ja Oikorata-hankkeen vastakkainasettelusta vaan työryhmän tavoitteena on tuoda esiin vilkkaasti käytössä olevan rantaradan edut alueen kiinnostavuuden ja kasvun lisäämiseksi. Toimiva rantarata on vetovoimatekijä vaikutusalueellaan ja se palvelee sekä ainoana Turun ja Helsingin välisenä, että Länsi-Uudellemaalle suuntautuvan lähiliikenteen ratayhteytenä pitkään, vaikka päätös Oikoradan tekemiseksi tehtäisiin pikaisellakin aikataululla! Investoinnit rantarataan ovat perusteltuja ja hyödyllisiä, ne eivät mene hukkaan.
Tärkeitä tavoitteita ja konkreettisia ehdotuksia
Rantarata-ryhmän kunnat esittävät konkreettisena ehdotuksena, että rataosuudelle selvitetään mahdollisuus toteuttaa niin sanottuja ohitusraidepareja. Ohitusraiteet mahdollistavat liikennöinnin kasvattamisen rantaradalla ja parantavat liikenteen sujuvuutta. sekä nopeille pikajunille että paikallisjunille, joille on pyrittävä toteuttamaan mahdollisimman toimivat kehitysedellytykset myös jatkossa.
Hanko–Hyvinkää-radan sähköistäminen mahdollistaa suoran junayhteyden Hangosta Helsinkiin tai pääradalle (Helsinki–Tampere-osuudelle). Rantaradan (sekä Hanko–Hyvinkää-radan) kehittämisellä on merkittävä vaikutus alueen elinkeinoelämälle, kun sujuva joukkoliikenne mahdollistaa laajemman työssäkäyntialueen pääkaupungin suuntaan.
Tärkeä tavoite on myös saada Rantarata mukaan Valtakunnallisen liikennejärjestelmä-suunnitelman, LIIKENNE 12 -ohjelmaan, jonka laadinta on käynnissä tällä hetkellä. Tässä suunnitelmassa esitetään suuntalinjat pitkän aikavälin keskeisten hankkeiden toteuttamiselle.
Tiedottaminen ja vaikuttaminen
Olennainen osa alueellisen Rantarata-työryhmän tavoitteesta on lisätä rantaradan näkyvyyttä sekä tietoisuutta radan puolesta.
Työryhmä on tavannut päättäjiä ja vaikuttajia kesän ja syksyn aikana. Ryhmän edustajat ovat saaneet esittää terveisensä ja tavoitteensa tapaamisissa liikenne- ja viestintäministerin, kuntaministerin, Väyläviraston johdon, liikenneministeriön johdon, Uudenmaan liiton johdon sekä muiden keskeisten tahojen kanssa. Tapaamisista saatu palaute on ollut hyvää.
Toimiva infrastruktuuri on tärkeää ihmisten arjessa. Rantaradasta on huolehdittava, ja siihen liittyvää infrastruktuuria tulee hyödyntää ja kehittää edelleen. Rantarata on kustannustehokas ja ilmastotavoitteet huomioiva vaihtoehto pääkaupunkiseudun ja Turun seudun väliselle liikenteelle nyt ja jatkossa.
19.10.2020
Alueellinen Rantarata-työryhmä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ragnar LundqvistKaupunginjohtaja, Raasepori
Lisätietoa Rantarata-ryhmästä
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Rantarata-hanke
Kyrkslätt satsar på spårtrafik - den nya stationen i Jorvas blir färdig19.8.2021 08:32:07 EEST | Tiedote
Ombyggnaden av Jorvas station vid kustbanan blir snart färdig. Den nya stationen tas i bruk 16.9.2021.
Kirkkonummi panostaa raideliikenteeseen – Jorvaksen uusi asema valmistumassa18.8.2021 15:23:53 EEST | Tiedote
Rantaradan Jorvaksen aseman uudistyö on valmistumassa. Uusi asema otetaan käyttöön 16.9.2021.
Inkoossa panostetaan liikuntaan ja ulkoiluun9.8.2021 13:05:47 EEST | Tiedote
Inkoon kirkonkylää ja keskustaa kehitetään tällä hetkellä voimakkaasti. Tämä näkyy pienemmissä ja suuremmissa infrahankkeissa, jotka nyt ja tulevaisuudessa parantavat Inkoon viihtyvyyttä sekä Inkoolaisten että vierailijoiden näkökulmasta. Inkoon uusin ylpeyden aihe on keskustaan rakennettu Muumi-aiheinen leikkipuisto.
Motion och rekreation i ropet i Ingå6.8.2021 12:03:32 EEST | Tiedote
Ingå kyrkby eller centrum är inne i en stark utvecklingsfas som syns i både stora och små infraprojekt som nu och på sikt har ökar trivseln för både Ingåbor och besökare i olika åldrar. Ingås senaste stolthet är den Mumininspirerade lekparken mitt i centrum.
Siuntion monitoimihallin remontti parantaa liikuntamahdollisuuksia aseman seudulla2.8.2021 07:30:00 EEST | Uutinen
Siuntion kunnan monitoimihalli otetaan uudestaan käyttöön elokuun toisella viikolla. Halliin tulee myöhemmin uusi liikuntasali pienille ryhmille, mikä parantaa osaltaan liikuntatilojen saatavuutta. Monitoimihallin ympärillä, kivenheiton päässä juna-asemasta, onkin varsinainen liikuntakeskittymä.