Rantarata-ryhmä kokoaa läntisen Uudenmaan päättäjät rantaradan kehittämisen puolesta

Jaa

Vuoden 2019 aikana perustetun alueellisen Rantarata-työryhmän tavoitteena on välittää tietoa rantaradan kunnostuksen hyödyistä sekä uutisia ajankohtaisista, rantarataa koskevista asioista. Ryhmä koostuu Kirkkonummen, Siuntion, Inkoon, Raaseporin ja Hangon kunnanjohtajista, johtavista viranhaltijoista ja poliittisista päättäjistä.

Nykyisen rataverkon kehittäminen tärkeää

Rantarata on keskeinen osa Länsi-Uudenmaan alueellista liikennejärjestelmää, ja sen ylläpitäminen ja kehittäminen on tärkeää. Rantarata on Länsi-Uudenmaan yhteys sekä pääkaupunkiin että Turun suuntaan, ja se palvelee nykyisellään suurta joukkoa työssäkävijöitä, opiskelijoita ja muita matkustajia.

Rantaradan kehittämiseksi on esitetty määräraha valtion talousarviossa kuluvalle vuodelle. Rantaradan välityskyvyn, sujuvuuden ja aikataulujen luotettavuuden turvaamiseksi tulee huolehtia siitä, että määrärahaa radan kehittämiseksi on myös jatkossa.

Kaikki seutukunnat pyrkivät ajamaan oman alueensa etuja, kun alueellisia valtiollisia määrärahoja jaetaan, ja määrärahoista ’kilpailevia’ hankkeita on useita. Erityisesti läntistä Uuttamaata koskee myös niin kutsuttu Tunnin juna (oikorata) -hanke. Työryhmän tavoitteissa on kuitenkin painotettu, että kyse ei ole Rantarata- ja Oikorata-hankkeen vastakkainasettelusta vaan työryhmän tavoitteena on tuoda esiin vilkkaasti käytössä olevan rantaradan edut alueen kiinnostavuuden ja kasvun lisäämiseksi. Toimiva rantarata on vetovoimatekijä vaikutusalueellaan ja se palvelee sekä ainoana Turun ja Helsingin välisenä, että Länsi-Uudellemaalle suuntautuvan lähiliikenteen ratayhteytenä pitkään, vaikka päätös Oikoradan tekemiseksi tehtäisiin pikaisellakin aikataululla! Investoinnit rantarataan ovat perusteltuja ja hyödyllisiä, ne eivät mene hukkaan.

Tärkeitä tavoitteita ja konkreettisia ehdotuksia

Rantarata-ryhmän kunnat esittävät konkreettisena ehdotuksena, että rataosuudelle selvitetään mahdollisuus toteuttaa niin sanottuja ohitusraidepareja. Ohitusraiteet mahdollistavat liikennöinnin kasvattamisen rantaradalla ja parantavat liikenteen sujuvuutta. sekä nopeille pikajunille että paikallisjunille, joille on pyrittävä toteuttamaan mahdollisimman toimivat kehitysedellytykset myös jatkossa.

Hanko–Hyvinkää-radan sähköistäminen mahdollistaa suoran junayhteyden Hangosta Helsinkiin tai pääradalle (Helsinki–Tampere-osuudelle). Rantaradan (sekä Hanko–Hyvinkää-radan) kehittämisellä on merkittävä vaikutus alueen elinkeinoelämälle, kun sujuva joukkoliikenne mahdollistaa laajemman työssäkäyntialueen pääkaupungin suuntaan.

Tärkeä tavoite on myös saada Rantarata mukaan Valtakunnallisen liikennejärjestelmä-suunnitelman, LIIKENNE 12 -ohjelmaan, jonka laadinta on käynnissä tällä hetkellä. Tässä suunnitelmassa esitetään suuntalinjat pitkän aikavälin keskeisten hankkeiden toteuttamiselle.

Tiedottaminen ja vaikuttaminen

Olennainen osa alueellisen Rantarata-työryhmän tavoitteesta on lisätä rantaradan näkyvyyttä sekä tietoisuutta radan puolesta.

Työryhmä on tavannut päättäjiä ja vaikuttajia kesän ja syksyn aikana. Ryhmän edustajat ovat saaneet esittää terveisensä ja tavoitteensa tapaamisissa liikenne- ja viestintäministerin, kuntaministerin, Väyläviraston johdon, liikenneministeriön johdon, Uudenmaan liiton johdon sekä muiden keskeisten tahojen kanssa. Tapaamisista saatu palaute on ollut hyvää.

Toimiva infrastruktuuri on tärkeää ihmisten arjessa. Rantaradasta on huolehdittava, ja siihen liittyvää infrastruktuuria tulee hyödyntää ja kehittää edelleen. Rantarata on kustannustehokas ja ilmastotavoitteet huomioiva vaihtoehto pääkaupunkiseudun ja Turun seudun väliselle liikenteelle nyt ja jatkossa.

19.10.2020

Alueellinen Rantarata-työryhmä


Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Rantarata-hanke



Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Rantarata-hanke

Både människor och fiskar vallfärdar till Billnäs bruk18.2.2021 09:54:12 EETTiedote

Billnäs gamla bruksmiljö, som ligger endast några kilometer från Kustbanan och Karis tågstation är ett av Raseborgs utvecklingsområden. Vid första anblicken kan Billnäs te sig som en fridfull, sömnig liten by, men i verkligheten vimlar det av liv i den snötäckta idyllen. Cykelleden Banvallen, som öppnade 2019 har lockat folk under senare år – nu kan man lätt hoppa på tåget med sin egen cykel och ta sig från Karis station via Billnäs och Åminnefors bruk ända till Fiskars Bruk. Förutom cyklisterna, anlände också vandringsfiskarna till Billnäs ifjol, efter en paus mer än 60 år. Det blev möjligt tack vare den nybyggda fisktrappan, som underlättar fiskarnas färd förbi det gamla kraftverket, och vidare upp i Svartån.

Billnäsin ruukkiin vaeltavat sekä ihmiset että kalat18.2.2021 09:43:52 EETTiedote

Rantaradan varrella sijaitseva Billnäsin ruukki on yksi Raaseporin kehittyvistä alueista. Vain muutaman kilometrin päässä Karjaan juna-asemalta, sijaitsee Billnäsin vanha ruukkimiljöö. Lumen verhoama rauhallinen idylli luo ensivaikutelman raukeasta pikkukylästä, mutta todellisuudessa pinnan alla kuhisee elämää. Vuonna 2019 avattu Ratavallin pyöräilyreitti on saanut ihmiset liikkeelle – nyt junaan voi hypätä oman pyörän kanssa ja polkea Karjaan asemalta Billnäsin sekä Åminneforsin ruukin kautta aina Fiskarsin ruukkiin saakka. Pyöräilijöiden lisäksi, viime vuonna Billnäsiin saapuivat kauan odotetut vaelluskalat. Toukokuussa 2020 avatut kalaportaat mahdollistavat kalojen nousun Mustionjokeen, yli 60 vuoden tauon jälkeen.

Nya hyresbostäder i närheten av Sjundeå station8.2.2021 09:36:08 EETTiedote

Kustbanan skär genom Sjundeå kommuncentrum och många sjundeåbor använder tågförbindelsen med HRT dagligen till sina arbetsresor eller övriga ärenden till huvudstadsregionen. Utöver dem som bor nära kommuncentret stiger det också folk på tåget från glesbygden och sådana som färdas till arbetet från grannkommuner. Man estimerar att användrningen av tåg och matartrafiken ökar i framtiden och att förstora parkeringsområdet vid tåget är en del av stationsområdets utvecklingsprojekt. Projektet som leds av Sjundeå kommun och Trafikledsverket går på en helhetsbudget om c 19 miljoner euro. Den preliminära utredningen är klar och man har även preliminärt kommit överens med Trafikledsverket att övergå till att planera förverkligandet. I kommunen har reserverats medel för att fortsätta planeringen. Under sensommaren antas mängden passagerare på Sjundeå station öka från tidigare, när de två hyreshöghusen som byggs i kommuncentret blir färdiga. I våningshuset som byggs av Asuntosäätiö finns sammanla

Uusia vuokra-asuntoja Siuntion aseman läheisyyteen8.2.2021 09:30:57 EETTiedote

Rantarata halkoo Siuntion kuntakeskusta ja monet siuntiolaiset käyttävät HSL-junayhteyttä päivittäin työmatkaansa tai muuhun asiointiin pääkaupunkiseudulle. Kuntakeskuksen lähialueen asukkaiden lisäksi junaan nousevat myös haja-asutusalueelta ja naapurikunnista töihin kulkevat. Junan käytön ja liityntäliikenteen ennakoidaan tulevaisuudessa lisääntyvän ja liityntäpysäköinnin laajentaminen onkin mukana asema-alueen kehittämisprojektissa. Siuntion kunnan ja Väylän suunnitteluvaiheessa olevan projektin kokonaiskustannusarvio on n. 19 milj. euroa. Esiselvitys on valmistunut ja Väylän kanssa on alustavasti sovittu siirtymisestä toteutussuunnitteluun. Kunnassa on varattu määrärahaa suunnittelun jatkamiseen. Loppukesästä Siuntion aseman käyttäjien määrän arvioidaan lisääntyvän entisestään, kun kuntakeskukseen rakenteilla olevat kaksi vuokrakerrostaloa valmistuvat. Asuntosäätiön rakennuttamiin kerrostaloihin tulee yhteensä 50 asuntoa, kooltaan 37 m²:n yksiöstä 75 m²:n neliöön. Talojen rakentami

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme